• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196828
+
-

اقامتگاهی خاص برای توریست‌ها

روستاییان برای حفظ بافت تاریخی خانه‌هایشان با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند

اقامتگاهی خاص برای توریست‌ها

به هر نقطه‌ای از گرمسار که بخواهید بروید در طول مسیر غافلگیر می‌شوید؛ چون نمی‌توانید تصور کنید این همه قلعه، آب‌انبار، تپه باستانی و... در این شهر جمع شده است؛ قلعه‌هایی از دوران ساسانی تا آب‌انبار‌ها، حمام‌های قجری و حتی تپه‌ای پیش از تاریخ، همه‌اش اینجاست.
انتخاب بعدی‌مان روستای ریکان است؛ روستایی که مردمش در تکاپوی زیبا کردن خانه‌هایشان هستند، اما نه با سیمان و سنگ و نمای مدرن؛ اینجا هر کسی خانه‌اش قدیمی‌تر و باستانی‌تر به‌نظر برسد، درآمد بیشتری دارد. شاید بهتر است این را بگویم که اروپایی‌ها عاشق مناطق کویری ایران هستند و گرمسار مقصد خوبی برای اقامتشان در خانه‌هایی است که بافت تاریخی‌شان را حفظ کرده و بوی کاهگل و آجر می‌دهند. از ریکان 7کیلومتر که به سمت جنوب بروید به روستایی می‌رسید که 40سالی می‌شود که خالی از سکنه است و اکنون خودش یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.
در مسیر رسیدن به روستای «سنرد» 2قلعه بزرگ و یک تپه باستانی در موازات هم وجود دارند. قلعه «نه حصار» با دیواره‌هایی به ارتفاع 13متر در کنار جاده تنها ایستاده و آن یکی هم روبه‌روی آن در جاده‌ای خاکی میان زمین‌های کشاورزی محصور شده است. می‌گویند این قلعه یکی از دژهای عظیم نظامی در دوره‌های مختلف تاریخی و اسلامی بوده و در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده و با اینکه 20سال از ثبت ملی آن می‌گذرد، اما محل ریختن زباله‌های متعفن دامداری‌ها شده است.
داخل قلعه می‌رویم، عظمت و شکوه آن دیدنی است؛ اتاق‌هایی با طاق‌های گنبدی‌شکل و حجره‌های استوانه‌ای‌شکل نمایانگر معماری ایرانی با شکل‌های منحنی و آرامش‌بخش است. قلعه در زیر زمین هم ادامه دارد که به‌احتمال زیاد از مسیر‌هایی مخفی به هم راه دارد تا در مواقع خطر افراد قلعه بتوانند به محلی امن بگریزند. از بالای برج دیده‌بانی مرتفع قلعه تمام شهر گرمسار را می‌توان دید و زیر این برج دیده‌بانی هم اتاقکی مخفی وجود دارد برای پنهان شدن از حمله دشمن. به سمت روستای سنرد راه افتادیم؛ روستایی که بعد از 40سال به یمن نامش اهالی روستا به آن بازگشته‌اند.
 در ریشه‌یابی نام روستا، احتمال می‌رود که عده‌ای عرب بنیانگذار این روستا بوده‌اند و آن را سَنُریدُ، به‌معنای «به‌زودی باز می‌گردیم» نامیده‌اند. سَنَرد تا سال۱۳۹۵ به‌طور کامل خالی از سکنه بود و اهالی روستا به مناطق دیگر ازجمله گرمسار کوچ کرده بودند و فقط برای کشاورزی و دامداری به روستا رفت‌وآمد می‌کردند. از اواخر سال۱۳۹۴ خانواده پازوکی با بازسازی خانه پدری خود، روند نوسازی را در بین دیگر اهالی روستا گسترش دادند تا از سال 1395 به مرور  خانواده‌ها به دیار خود باز گردند .
حمام گنجعلی‌خان کرمان یک حوض دارد که نمونه‌اش در روستای سنرد گرمسار هم است؛ البته این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند. حوض گنجعلی یک بنا با معماری خاص در روستای سنرد است که قدمتش به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این حوض به‌تازگی مرمت شده و از آثار دیدنی این روستاست. البته حوض آن با سیمان پر شده و فقط نمای خاص مخروطی‌شکلش باقی مانده است.


بازسازی نمای خانه‌های قدیمی در روستای سنرد



 قلعه باستانی - نه‌حصار



عکس‌ها: محمد عباس‌نژاد


 

این خبر را به اشتراک بگذارید