• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196826
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P1gDW
+
-

نباید اقتدار را با ظلم اشتباه کرد

امنیت اخلاقی و اجتماعی جزو وظایف جمهوری اسلامی است؛ نمی‌توانیم اینها را رها کنیم. مظهر این امنیت و عامل وسط میدان این امنیت عبارت است از نیروی انتظامی؛ بنابراین بایستی اقتدار داشته باشید؛ باید بتوانید مقتدرانه عمل کنید؛ باید بتوانید با قاطعیت عمل کنید. منتها نکته کار این است که نباید اقتدار را با ظلم اشتباه کرد؛ اقتدار را نباید با حد و مرز نشناختن و بی‌مهار حرکت کردن اشتباه کرد؛ مثلا فرض کنید در بعضی از کشورها - فرضا در آمریکا - پلیس خیلی مقتدر است؛ آدم‌های عضلانی را هم پشت دوربین‌ها و مانند اینها نشان می‌دهند که اینها به‌عنوان پلیس آمده‌اند وسط میدان و دارند قبض ‌و بسط می‌کنند؛ خب بله؛ لکن می‌زنند بی‌گنا‌هان را می‌کشند؛ کسی را به‌عنوان اینکه مثلا می‌خواسته اسلحه بکشد، پانزده، شانزده گلوله می‌زنند و پدرش را درمی‌آورند، نابودش می‌کنند. این اقتدار، اقتدار مطلوبی نیست؛ اقتدار همراه با ظلم است؛ این اقتداری است که درنهایت، ایجاد امنیت نمی‌کند، ایجاد ناامنی می‌کند؛ خود این، عامل ناامنی می‌شود. بعد هم که می‌روند دادگاه، دادگاه‌ها هم اینها را تبرئه می‌کنند که می‌شنوید. این قضایا امروز متأسفانه در دنیای بی‌اعتنا به ارزش‌های معنوی خیلی زیاد است که مشاهده می‌کنید. این‌جور اقتدار در مورد پلیس، مطلوب اسلام و مطلوب ما نیست؛ نه، ما این را که بیاییم و حالت و شکل به‌اصطلاح بازی سینمایی و هالیوودی بدهیم به ‌کار پلیس خودمان در خیابان، نمی‌پسندیم. ما می‌خواهیم کار به‌معنای واقعی کلمه انجام بگیرد؛ یعنی قاطعیت، اقتدار، درعین‌حال با عدالت، با مروت، با ترحم؛ جاهایی بایستی با ترحم همراه باشد؛ این مظهر اسلام است. ‌
دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی سال 94

یار مهربان و مقتدر
باید تصویر یک «یار مهربان و مقتدر» از نیروی انتظامی، در ذهن مردم ترسیم شود. اقتدار و قاطعیت بدون بی‌رحمی، سلامت درونی، حضور بهنگام و سریع، عطوفت و کمک به مردم و قانون‌گرایی عواملی هستند که موجب ارائه تصویری مثبت از نیروی انتظامی خواهد شد. اعتیاد، شرارت‌ها و هنجارشکنی‌ها موجب تهدید امنیت جسمی، جانی و اخلاقی جامعه می‌شود؛ بنابراین باید با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسانه انسان‌های متفکر و صاحب‌نظر به‌خصوص درون نیروی انتظامی، برای مقابله با این مسائل، برنامه‌ریزی دقیق کرد. در موضوعات مربوط به امنیت اخلاقی، بعد از برنامه‌ریزی دقیق، مستحکم، عقلانی و صحیح، دیگر نباید به مخالفت برخی افراد یا فضاسازی‌های رسانه‌ای توجه شود بلکه باید با توکل بر خدا کار را پیش برد.
دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی سال 95

برداشت مردم؛ نیروی انتظامی مقتدر
باید به‌نحوی عمل کنید که برداشت مردم از نیروی انتظامی یک نیروی مقتدر، عادل و هوشیار باشد. بخش‌های مختلف نیروی انتظامی ازجمله کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و گشت‌های انتظامی در پیش چشم مردم قرار دارد و قضاوت درباره عملکرد نیروی انتظامی به مجموعه نیروهای مسلح و نظام اسلامی تعمیم پیدا می‌کند. عملکرد نیروی انتظامی باید عاقلانه، مدبرانه و برای مردم کاملا اطمینان‌بخش و اعتمادآفرین باشد.
دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی‌‌انتظامی سال 97

امنیت در فضای مجازی
یک نکته دیگری که شماها (نیروی انتظامی) می‌توانید نقش ایفا کنید در داخل کشور که دیگر ربطی به رونق تولید ندارد، مسئله امنیت فضای مجازی است. امروز فضای مجازی در زندگی مردم، دیگر مثل 5سال پیش و 10سال پیش نیست؛ گسترش فضای مجازی یک گسترش بسیار وسیع و عظیمی است. خب، این فضای مجازی منافعی دارد، امکاناتی دارد، خطراتی هم دارد، خطرات بزرگی هم دارد.
اگر چنانچه این فضا ناامن باشد برای مردم، ضررش را مردم می‌برند. شما خب - حالا پلیس فتا و مانند اینها هم که هست، کارهایی می‌کنید - در این زمینه می‌توانید به‌معنای واقعی کلمه، به‌طور جدی وارد شوید و کار کنید که آن وقت، همکاری شما با قوه قضاییه، هم در این قضیه، هم در آن قضیه قبلی که مربوط به رونق تولید بوده و مسئله قاچاق، مهم است. ما بیشتر از خیلی از کشورها، دشمن داریم؛ دشمن هم راه‌های نفوذ را پیدا می‌کند و یکی از راه‌های نفوذ، همین مسئله فضای مجازی است. شما هم می‌توانید نقش ایفا کنید، نقش مهمی می‌توانید ایفا کنید؛ در این مسئله به‌طور کامل، به‌صورت جدی وارد بشوید.
در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی سال98

این خبر را به اشتراک بگذارید