• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196758
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zmQDZ
+
-

آموزش 7زبان خارجی در مدارس

سال‌هاست که تنها 2زبان خارجی به‌صورت رسمی در مدارس کشور تدریس می‌شوند؛ انگلیسی و عربی، که البته زبان عربی در مقاطع بالاتر و رشته‌هایی ازجمله ریاضی و تجربی از فهرست دروس دانش‌آموزان حذف می‌شود. آموزش برخی زبان‌ها از جمله فرانسه و آلمانی هم در برخی مدارس غیرانتفاعی مرسوم است، اما در سند آموزشی وزارت آموزش و پرورش قرار ندارد و خانواده‌ها هزینه این کلاس‌ها را به‌صورت جداگانه پرداخت می‌کنند. حالا براساس مصوبه شورای ‌عالی آموزش و پرورش قرار است علاوه بر زبان انگلیسی، امکان آموزش زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی هم در کلیه مدارس دولتی و غیردولتی فراهم شود. آموزش و پرورش هم موظف است برنامه درسی زبان‌های خارجی را به تصویب شورای‌ عالی برساند و با ابلاغ این مصوبه، مصوبات مغایر در مورد آموزش زبان‌های خارجی هم لغو خواهد شد.

براساس مصوبه 1026جلسه شورای ‌عالی آموزش و پرورش، با هدف عملیاتی کردن راهکار 5-1سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه‌تجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی- ایرانی» و اصلاح مصوبه جلسه ۶۷۸ شورای ‌عالی آموزش و پرورش تاریخ دوم آبان ۱۳۸۱، به وزارت آموزش ‌و پرورش اجازه داده می‌شود حسب نیازها و تقاضای اجتماعی جدید و با رعایت اصل تنوع‌بخشی به زبان‌های‌ خارجی، علاوه بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی هم اقدام کند. اما سؤال اینجاست که آموزش این زبان‌های خارجی در تمامی مدارس و کلاس‌های کشور با چه میزان نیروهای انسانی یا تجهیزات مورد نیاز انجام خواهد شد که کلیه دانش‌آموزان متقاضی یادگیری دیگر زبان‌های خارجی به جز انگلیسی بتوانند از آموزش‌های لازم در این‌باره برخوردار شوند؟
در این‌باره وظایفی بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شده و براساس آن باید مواد و منابع آموزشی- تربیتی مبتنی بر برنامه درسی زبان‌های خارجی با مشارکت سایر بخش‌های دولتی و غیردولتی تألیف، تدوین، متناسب‌سازی و معرفی شوند. این در حالی است که اولویت برگزاری این کلاس‌ها هم به‌صورت حضوری درنظر گرفته شده، اما درصورت نبود امکان و در مناطقی که امکان ارائه حضوری زبان‌های غیرانگلیسی وجود ندارد آموزش و پرورش باید آموزش‌های غیرحضوری یا ترکیبی را اجرا کند. درصورتی هم که چنین شرایطی فراهم نباشد باید شرایط حضور دانش‌آموزان متقاضی در کانون زبان ایران یا سایر مؤسسات تربیتی - تخصصی مورد تأیید وزارت آموزش‌ و پرورش فراهم شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید