• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196754
+
-

دا ؛ دورهمی دختران توانمند ایران

دختران هنرمند ایرانی در رویداد ملی ارزش‌آفرینی «دا» مسائل و مشکلات اجتماعی را با زبان هنر روایت کردند

دا ؛ دورهمی دختران توانمند ایران

رویداد ملی ارزش‌آفرینی دختران ایران «دا»، رویدادی در حوزه دختران با نگاه ویژه به آنان است که هدف از برگزاری‌اش، معرفی ظرفیت‌های بالای دختران ایرانی است. امسال تابستان این رویداد برای دومین‌بار در تهران برگزار شد؛ اگرچه امسال پایتخت میزبان این دوره از رویداد ملی بود، اما به محض انتشار فراخوان برگزاری رویداد ملی ارزش‌آفرینی دختران ایران، دختران خوش‌ذوق و هنرمند ایرانی همه ابزار خلق تولید آثار هنری خود را برداشتند، ساک و چمدان‌شان را بستند و راهی تهران شدند. از همه شهرهای کشور این رویداد پرطرفدار مهمان دارد؛ از بوشهر، اصفهان و کرمان گرفته تا خراسان، گیلان و آذربایجان‌غربی؛ دختران نوجوانی که آمده‌اند با توسل به هنر دستان و نوشته‌هایشان، هم از دغدغه‌های اجتماعی پیش‌روی دختران سخن بگویند و هم با زبان هنر راهکارها و پیشنهادهای خود را برای حل و فصل این دغدغه‌ها مطرح کنند. خلاصه اینکه در این رویداد ملی، دختران ایران، حضور پرشور و پررنگی دارند و بسیار با انگیزه هستند.

 دختران ایران در فرهنگسرای نیاوران
فرهنگسرای نیاوران چند روزی است که شاهد شور و هیجان دختران نوجوان و هنرمند از سراسر کشور است که به محض اطلاع از برگزاری دومین رویداد «دا» بار و بنه بسته و برای نمایش توانایی‌ها و ظرفیت‌هایشان در کنار آموزش‌هایی که می‌بینند، راهی تهران شده‌اند. خیلی‌هایشان اصلا قبل از اینکه پایشان به این رویداد باز شود، شناختی از همدیگر نداشتند، اما دوستی‌هایی که در خوابگاه‌ها شکل گرفته حالا آنها را هم‌تیمی کرده است.رائیکا جودتی، یکی از این دختران سرزنده، شاد و هنرمند است که به قول خودش از 4سالگی شرکت در کلاس‌های هنری را شروع کرده و حالا با اینکه در رشته ریاضی درس می‌خواند، باز هم اولویت اولش رسیدگی به علاقه‌مندی‌هایش است. رائیکا از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این رویداد دعوت شده: «این رویداد یکی از بهترین اتفاقاتی است که برای دختران افتاده است. روزی که قرار بود برای استقرار در محل برگزاری رویداد حاضر شوم با ذوق فراوانی همه وسایلم را جمع کردم و چمدانم را بستم و به سمت روزهای روشن‌تری برای دختران ایران حرکت کردم. جمعی که از سراسر کشور آمده‌اند، دخترانی هستند با انگیزه و توانایی‌های بالا در رشته‌های مختلف». کار از همان روز اول شروع شد؛ آن هم با تحلیل موضوعات و دسته‌بندی آنها: «بعد از دسته‌بندی تیم‌ها تا جایی که می‌توانستیم موضوعات را با کمک مربیان باز و درباره‌شان اطلاعات لازم را جمع کردیم. بعد از بخش محتوا نوبت به بخش فرم رسید و حالا نوبت این بود که توان‌مان را در طرح مسئله به زبان هنر به تصویر بکشیم.»

 تجربه‌ای خوب برای دختران ایران
موضوعی که رائیکا و دوستان‌شان در این رویداد ملی به آن پرداخته‌اند زیر ذره‌بین قرار گرفتن دختران در جامعه و محدودیت‌ها و موانعی است که این قشر برای رسیدن به اهداف شان پیش‌رو دارند: «ما این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‌ایم و راهکارها و پیشنهادهای لازم را برای حل و فصلش ارائه کرده‌ایم. این طرح در روز اختتامیه ارائه می‌شود و امیدواریم یکی از طرح‌های برگزیده باشد.» او دانش‌آموز سال یازدهم رشته ریاضی است، اما در رشته‌های هنری هم توانایی‌هایی دارد که آنها را حاصل دنبال کردن علایقش در کنار درس می‌داند: «‌رشته ریاضی خواست خانواده‌ام بود، اما از آنجا که علاقه‌ام به رشته‌های هنری زیاد بود، در کنار درس اکثر این رشته‌ها را فراگرفته‌ام و خوشحالم امروز می‌توانم با این آموخته‌ها به شناسایی مسائل اجتماعی و حل آنها بپردازم.» این دختر نوجوان تهرانی می‌گوید: «‌به‌نظرم این رویداد تجربه خوبی برای دختران ایران بود؛ برای اینکه اعتماد به نفس شان حفظ شود و بدانند که می‌توانند کارهای بزرگ‌تری انجام دهند. ما در این رویداد فهمیدیم که دختران ایران هستیم و می‌توانیم خیلی کارهای بزرگ‌تری انجام دهیم و اگر ادامه یابد، حتما همه شرکت می‌کنند.»

 فرصتی برای  رشد دختران ایران
الهه کردگار هم از بوشهر خودش را به این رویداد رسانده است: «برگزاری چنین رویدادهای ملی به دختران فرصت رشد و تکامل می‌دهد. ما در این رویداد و با شرکت در ورکشاپ‌های آموزشی موفق شدیم توانایی‌های خود را افزایش دهیم؛ فرصتی که به هیچ وجه در شهرستان‌ها برای دختران وجود ندارد.» او قرار است بعد از اتمام این رویداد ملی و بازگشت به بوشهر با آموزش‌هایی که دیده، برای دختران هم‌استانی خود  ورکشاپ‌های آموزشی برگزار کند تا سایر هم‌سن‌و‌سالانش هم بتوانند از مزایای برگزاری رویداد ملی ارزش‌آفرینی دختران ایران بهره‌مند شوند: «‌هر کدام از ما که در این رویداد ملی حضور داریم، نماینده‌ای از استان‌های خود هستیم و خیلی خوشحالم که این فرصت برای دختران سرزمینم فراهم شده است؛ دخترانی که توانایی و استعدادهای بسیاری دارند و باید از این توانایی‌ها به نحو‌احسن استفاده شود.»

   روایت مسائل اجتماعی به زبان هنر
آنچه در رویداد ملی ارزش‌آفرینی دختران مدام تکرار می‌شود، واژه دختران ایران است؛ صحبت از دخترانی است که نامشان همواره بر فراز قله‌های افتخارآفرینی درخشیده است.
نجمه قنبری، مدیر محتوایی رویداد به همشهری می‌گوید: «در رویداد ارزش‌آفرینی دختران ایران، شرکت‌کنندگان از مسیر کشف مسئله و شناخت آسیب‌های اجتماعی نسبت به روایت این مسائل اجتماعی با زبان هنر می‌پردازند.»به‌گفته قنبری، شرکت‌کنندگان در روزهای اول و دوم در بخش محتوایی شرکت کردند و با مسائل اجتماعی و شیوه کشف آنها آشنا شدند. از روز دوم به عملیاتی کردن این ایده‌ها در 3حوزه گرافیک، هنرهای نمایشی و سینما پرداختند: «‌تا به حال 2دوره از رویداد ملی ارزش‌آفرینی دختران برگزار شده است. دوره اول با موضوع کارآفرینی بود و رویداد دوم روایت و هنر؛ یعنی بچه‌ها با زبان هنر به معرفی آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکار برای آنها می‌پردازند.»
در این رویداد ملی، 96دانش‌آموز 15تا 17ساله از میان دانش‌آموزان هنرستان هنرهای زیبای سراسر کشور و کانون‌های پرورش فکری دور هم جمع شده‌اند: «ما در این رویداد اهداف مهمی را دنبال می‌کنیم؛ هدف اول و مهم ما شناسایی قدرت ارزش‌آفرینی دختران در جامعه به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی است؛ چراکه معتقدیم ثروت هر جامعه، انسان‌های ارزش‌آفرینی هستند که دور هم جمع می‌شوند. در درجه دوم با برگزاری این رویداد، دنبال این هستیم که جامعه به دختران ما به چشم یک مسئله و مشکل نگاه نکند، بلکه به چشم حلال مسائل نگاه کند؛ چراکه آنها می‌توانند به‌عنوان یک فرد اثرگذار اجتماعی نقش بی‌بدیلی در حل مسائل و مشکلات جامعه داشته باشند.»

ایده‌پردازی‌های جدید
مریم گلشکری 17ساله هم از استان‌های جنوبی راهی پایتخت شده تا در رویداد ملی ارزش‌آفرینی دختران ایران شرکت کند. وی در رشته نمایش مشغول به تحصیل است؛ «برگزاری این رویداد باعث شد تا ما با ایده‌پردازی‌های جدید آشنا شویم. مهم‌ترین دستاوردی که این رویداد برای ما داشت افزایش آگاهی‌هایمان و باز شدن ذهن‌مان در حوزه‌ای بود که به آن علاقه‌مند هستیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید