• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196728
+
-

اسم: «تهران»، فامیل: «خدایی»

دیدگاه
اسم: «تهران»، فامیل: «خدایی»

سیدمهدی سیدی؛ ، مدیر پژوهش همشهری

کمتر کسی است که خود را از خدا بی‌نیاز بداند و در خلوت خود با آفریدگار هستی نجوا نکند. معنویت، بافته‌شده در سلول سلول ماست و این ماییم که در برابر سازه‌های شیطانی و تهدیدهای شهوانی، محتاج اتصال به حق و حقیقتیم. «دین» پاسخ‌دهنده همین احتیاج است و «ولی» راه‌برنده همین مسیر. جاده «خداجویی» همان مسیر سبزی است که نسل خسته امروز را به چشمه‌سار حیات معنوی می‌رساند.
زندگی در شهرهای بزرگ، آدابی دارد که گاه در تعارض با مسیر آسمانی عبودیت است و گاه مؤید و مقوم معنویت و آرامش. چه بسیار شهروندانی که از ضمیر پاک خود خدا را می‌جویند و برای ارتباط با او مهیای فرصت‌های طلایی و روح‌بخش‌ هستند؛ فرصت‌هایی که در زندگی شهری گاه کمتر از آن چیزی که باید، پیش رویشان قرار می‌گیرد. بُعد مسافت‌ها، ثانیه‌های تنگ، ترافیک کارها، گرانی لحظه‌ها و البته غرق‌شدن در حاجت‌های یومیه هرکدام می‌تواند مانعی بر سر نمایش دینداری باشد.

تهران خدایی
اینچنین است که اگر منظره زندگی شهری از بالا و با ماهواره‌ای کل‌نگر روایت شود، چه‌بسا شهر تهران شهری بی‌دین یا بی‌خدا نمایش داده شود؛ به علاوه آنکه نمایش‌های سرد و فیک در فضای مجازی و کم‌لطفی‌های رسانه‌ای بر این حس ناصحیح دامن می‌زند، اما ناگهان در یک مناسبت، روپوش خاکستری شهر برداشته شده و از زیر آن جلوه‌های درخشان اخلاص و شعاع آفتاب‌گونه معنویت همه را خیره می‌کند.
مهمانی 10کیلومتری عید غدیر درست مثل ده‌ها اتفاق معجزه‌گون دیگر (همچون اربعین، مسلمیه، روز قدس و 22بهمن) پرده‌بردار همین ماجراست. شهری که خداخواه و معنوی است؛ شهری که خدایی است. تکثیر این روایت کمک‌کننده همه آنانی است که شهری با خدا می‌خواهند و در مقابل آنان که می‌خواهند این روایت در انبوه تیترهای پریشان گم شود به‌دنبال گم‌کردن خدا  لابه‌لای گرد و خاک تکرارها هستند که این طایفه همان «نَسُوا‌الله فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُم» هستند که هرگز راه به جایی نخواهند برد.

نتایج نظرسنجی همشهری چه می‌گوید؟
مرکز پژوهش مؤسسه همشهری در یک پیمایش علمی تلاش کرده حس و حال مردم را در موضوع معنویت در شهر تهران جویا شود. براساس نتایج این نظرسنجی تلفنی که از میان 520نفر از شهروندان تهرانی بالای 18سال صورت گرفته است 66درصد از مردم، شهر تهران را مذهبی می‌دانند (زیاد و تاحدی) و فقط ۳۴درصد هستند که گمان می‌کنند مذهبی بودن تهران کم است.
۶۸درصد از شهروندان تمایل دارند در مراسم و برنامه‌های مذهبی معنوی شهر تهران شرکت کنند و حدود 26درصد تمایل کمی به مشارکت در برنامه‌های مذهبی دارند.
نکته قابل اعتنا در نتایج این نظرسنجی آن است که قریب 86درصد شهروندان، اطرافیان خود را اهل معنویت، ارتباط با خدا و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دانسته و فقط ۱۴درصد هستند که معتقدند اطرافیانشان تا حد کمی با خدا ارتباط دارند.
جمع‌بندی آنکه مردمان این شهر به‌رغم همه موانع و سختی‌ها، با خدا، دوستی دیرینه دارند و هرگونه مساعدت و اصلاح، فضای زیست تهران را با شتاب بیشتر به معنویت و توحید می‌کشاند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید