• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196722
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Lg0pX
+
-

همه‌به‌عشق‌علی ع

مردم بزرگ‌ترین جشن غدیر تاریخ را در مهمانی 10کیلومتری رقم زدند

گزارش
همه‌به‌عشق‌علی ع

امیر خداداد همدانی- دبیر گروه فرهنگ

برای دومین سال است که روز عید غدیر جشن بزرگی در تهران به راه افتاد و مهمانی بزرگ 10کیلومتری مردم تهران را دعوت کرد؛ مراسمی که گروه‌های مردمی خودجوش برای مهیا کردنش در مسیر تعیین شده مشغول آماده‌سازی‌ موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، استیج‌ها و... شدند.
سال گذشته، نخستین تجربه این جشن بزرگ در پایتخت بود که از میدان ولیعصر‌(عج) تا میدان تجریش برگزار شد و امسال، این جشن مردمی حدفاصل بین میدان امام‌حسین(ع) تا میدان آزادی از ساعت‌18‌تا‌22 برگزار شد. تهران دیشب تا پاسی از شب همچنان پرجنب‌وجوش بود.


استقبال کم‌نظیر
اقشار گوناگون مردم تهران در طبقات مختلف این جشن را گرامی داشتند و لحظه به لحظه به موج جمعیت افزوده ‌شد. این نشان از همان شور و شوق و احساس عاشقانه مردم به مولای متقیان، امام علی(ع) دارد که عبای متبرک پیامبر مهربانی‌ها، محمد(ص) در چنین روزی، هنگام بازگشت از حج به او رسید.

تداعی‌کننده پیاده‌روی اربعین
به‌مناسبت عید غدیر، هیئت‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی، گروه‌های خدماتی و گروه‌های سرود اقدام به برگزاری مهمانی ۱۰کیلومتری غدیر کردند تا در این روز خجسته با برگزاری برنامه‌های مختلف شاد، پیوند «نبوت» و «امامت» را در نقطه اوج خود یعنی روز غدیر جشن بگیرند؛ اتفاقی زیبا که تداعی‌کننده پیاده‌روی اربعین بود. مردم تهران نشان دادند که غدیر گره محکمی برای رشته دیانت و تکمیل رسالت است.

نگاه تربیتی
پدری مسیر را همراه فرزندش طی می‌کرد، در مورد برگزاری مهمانی 10کیلومتری عید غدیر گفت: مردم برای رسیدن و حضور از خطوط مترو یا حتی حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده‌اند؛ اگرچه در خیابان‌های اطراف فضایی برای پارک ماشین پیدا نمی‌شود، ولی با این حال استفاده از این فضا برای خانواده‌ها ارزشمند است.

توزیع 100 هزار نسخه همشهری جمعه در مهمانی 10 کیلومتری
همشهری جمعه روز گذشته در مسیر مهمانی 10 کیلومتری عید غدیر میان محبان امیرالمومنین رایگان توزیع شد.شماره روز گذشته همشهری به ویژه‌نامه حجاب اختصاص داشت و در آن نتایج نظرسنجی درباره میزان بازدارندگی طرح‌های اخیر حجاب و عفاف و عملکرد مسئولان در این زمینه منتشر شد. همچین پاسخ به 40 شبهه مهم حجاب، بخشی از مطالب این ویژه‌نامه بود. همشهری جمعه در روز گذشته با شمارگان 100 هزار نسخه میان مردم حاضر در مهمانی 10کیلومتری عید غدیر توزیع شد. همشهری حدود 2 ماه است که در روزهای جمعه هم منتشر می‌شود.

مراسم نورافشانی در غدیر
همزمان با مهمونی 10‌کیلومتری در میدان آزادی، برج معروف تهران نورافشانی شد. اهتزاز هزاران پرچم و ابر پرچم در سطح فضاهای شهری، نصب و جانمایی المان‌های نوری و جشن نور در طول مسیر، نور‌آرایی و آذین‌بندی محور امام‌حسین‌(ع) تا میدان آزادی، نورافشانی در ۸۷ نقطه از فضاهای شهری و ... از جمله اقدامات معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در این روز بود.

تکاپوی اهالی مسجدها و هیئت‌ها
اهالی مساجد نیز حضور فعالی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مهمانی بزرگ روز عید غدیر داشتند و تمرکز اصلی‌شان بر مخاطب کودک بود. اهالی هیئت‌ها کاری کردند کارستان؛ به‌طوری که حوالی غرفه آنان مملو از کودکان بود. نقاشی، سرود، بازی و البته تقدیم هدایایی متناسب با سن کودکان؛ ضمنا ایستگاه صلواتی در غرفه نیز به همت بسیجیان و هیئت‌ها به راه بود و خدمت‌رسانی می‌کرد.

جذب کودکان
جمعی از بانوان در کنار غرفه‌ها برای برگزاری ختم قرآن کریم  حاضر بودند یا افرادی که نذر‌های خود را از داخل موکب‌ها به رهگذران و مهمانان تقدیم می‌کردند. در این میان بودند غرفه‌هایی که با پخش آهنگ‌های شاد، باعث جذب تعداد زیادی از رهگذران و شادی مردم شده بودند. مردی میانسال که در کنار 2نوه خردسالش، سن و سال را فراموش کرده بود، به دنیای کودکان وارد شده بود و همراه با آنان اشعار پخش‌شده را با صدایی بلند تکرار می‌کرد که همین شوری خاص به مراسم داده بود.

بفرمایید نذری
مهمان سفره‌های اکرام مردم شدن حال‌وهوای خاصی دارد و چقدر این نوع مهمان‌نوازی پرشور با استقبال روبه‌رو می‌شود. هنگامی که میزبانان با احترام غذا‌ها را به رهگذران تقدیم می‌کردند، احساس خاصی را در دل برمی‌انگیخت. به‌گفته برخی از این نذر‌کنندگان و بانویی مسنی که در کنار موکب نشسته و به جمعیت خیره شده بود، نذرش با اعتقاد قلبی و درنظر گرفتن اسوه‌هایی همانند «ائمه معصومین(ع)» در اکرام و اطعام در روز عید غدیر همراه بوده که صحنه‌های زیبایی را خلق کرده بود. چه بسیار بودند افرادی که نذورات کم خود را در کنار هم گذاشته و توانسته بودند تعداد زیادی از رهگذران را به مهمانی و اطعام عید غدیر دعوت کنند.

من غدیری‌ام
توزیع پرچم‌های منقش به «من غدیری‌ام» از دیگر اقداماتی بود که توسط هیئت‌های مذهبی در حال انجام بود. ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این مهمانی اقدام به تبیین طرح جامع عفاف و حجاب کرد. با فرارسیدن ساعت اذان مغرب بسیاری از موکب‌ها با پخش اذان مغرب اقدام به برگزاری نماز جماعت کردند. همچنین مناجات‌خوانی از دیگر برنامه‌های بعد از اقامه نماز جماعت بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید