• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196723
+
-

گفت‌وگو با ساسان زارع، دبیر ستاد برگزاری «جشن10کیلومتری غدیر»

مردمی که خود میزبان بودند

گزارش
مردمی که خود میزبان بودند

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

دیروز، جمعه 16تیر‌ماه حد فاصل میدان امام حسین(ع)  تا میدان آزادی، مهمانی 10کیلومتری‌ای برای دومین سال برگزار شد؛ حضور نزدیک به 2هزار موکب و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بخشی از رویدادهایی بودند که ساسان زارع، دبیر این اتفاق از آن یاد کرد. سال گذشته مهمانی ۱۰کیلومتری، حد فاصل میدان ولیعصر(عج) تا پل پارک‌وی با حضور بیش از ۳میلیون نفر برگزار شد و به‌گفته دبیر این رویداد، امسال تقریبا 4میلیون نفر در این جشن حضور داشتند.
در این رویداد فرهنگی و هنری استیج‌هایی در میادین امام‌حسین(ع)، فردوسی و انقلاب و چهارراه بهبودی برای اجرای سرود، مداحی و دیگر برنامه‌ها راه‌اندازی شده‌بود. برگزارکنندگان رویکرد هنری را در این استیج‌ها مدنظر داشتند که می‌توان از برگزاری نمایش میدانی تا سخنرانی‌ها به آن اشاره کرد.

تزریق امید به جامعه
ساسان زارع، دبیر و سخنگوی ستاد برگزاری «جشن10کیلومتری غدیر» در گفت‌وگو با همشهری از ابعاد مختلف برگزاری این رویداد می‌گوید: «اگر به جنبه اجتماعی این جشن خیابانی ورود کنیم، فارغ از مبانی‌ای که در اصل رویداد غدیر در تاریخ بعد از هجرت اتفاق می‌افتد، پیامبر اکرم(ص) رویدادی مثل حج را که برای همه مسلمانان مبارک بود و 3روز طول می‌کشد تا اجتماعی از مومنان شکل بگیرد برای تثبیت ولایت امیرمومنان(ع) در نظر می‌گیرند؛ شروعی برای شادی مومنان و آغاز یک جشن بزرگ. حالا در جامعه امروز می‌خواهیم برای این عید بزرگ یک جشن خیابانی برگزار کنیم. جامعه‌ای که بدخواهانش چند موضوع را هدف قرار داده‌اند.»
وی ادامه می‌دهد: «نخستین هدف ما ایجاد امید برای ایرانیان است. امیدی که اگر یک فرد از همه دل ببرد به خاندان پیامبر پناه می‌برد و این جشن سعی دارد با حضور مردم و فضایی که دارد امید را تزریق کند؛ اجتماعی که به جشن 10کیلومتری غدیر آمدند به امیر مومنان(ع) توسل کردند. موضوع دوم این است که عده‌ای تلاش می‌کنند، چهره‌ای که از مردم ایران نشان می‌دهند، چهره‌ای غمزده و خالی از شادی باشد. انگار که مردم همیشه دچار مشکل هستند. وقتی اتفاقی در جامعه ایران می‌افتد آن را در بوق و کرنا می‌کنند. می‌خواهیم بگوییم که این غمزدگی همیشه وجود ندارد.»

انسجام و وحدت اجتماعی
 زارع به موضوع سوم اشاره می‌کند که به‌نظر از اهداف اصلی برگزاری جشن‌های خیابانی به بهانه فرارسیدن اعیاد بزرگ است که آن را انسجام اجتماعی و وحدت اجتماعی می‌نامد. وی در توضیح بیشتر می‌گوید: «هر قشری از هر بخش جامعه و هر قبیله و طایفه‌ای با حضور در این مراسم‌ انسجام و وحدت را نشان می‌دهد که همراه با نشاط اجتماعی و امیدواری است و برایمان این مسئله موضوعیت دارد. این جشن به جز تهران، در بالغ بر 80شهر دیگر برگزار شده که حجم عظیم استقبال به‌صورت فردی و جمعی را در این جشن‌ها می‌بینیم. این نشان‌دهنده یک نیاز در جامعه است و اینکه خلأها باید پر شود و مردم فارغ از مبانی به این نوع رویدادهای جشن و شادی نیاز دارند. تم شادی برای جامعه امروز بسیار ضروری است.»

جوانان میزبان، خانواده‌های مهمان
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه در اینگونه مراسم‌ افراد مختلفی حضور دارند، مخاطب اصلی شما در این برنامه‌ها چه کسانی هستند؟ توضیح می‌دهد: «مخاطبان ما با توجه به برگزاری این جشن در سال گذشته و امسال خانواده‌ها و عموما کودکان و نوجوانان هستند. تلاش شد در این جشن با ایجاد شهربازی در محل شادپیمایی، برنامه‌هایی برای مخاطبان کودک داشته باشیم و خانواده‌ها نیز حول محور کودکانشان حضور داشتند.» به‌گفته زارع، موکب‌های فرهنگی مانند گروه سرود، نقاشی و بازی برای کودکان و ایجاد شهربازی توانست هیجان و شور و نشاط را برای خانواده‌های حاضر در جشن داشته باشد. وی همچنین به مخاطبان جوان و حضور جوانان که این روزها بیشترین نیاز را  به امید و شادی دارند، اشاره می‌کند و می‌گوید:«یک بخشی از حاضران در این رویداد به‌عنوان مهمان حضور داشتند و اما بخش دیگر که میزبان بودند، از قشر جوانی تشکیل شده بودند که در این جشن حضور داشته و خدماتی را ارائه می‌دادند. بیشتر از 50هزار نفر در سراسر محل جشن حضور داشتند و با توجه به ظرفیت محدود و حجم استقبال از میزبانی، شرمنده برخی از جوانان شدیم. واقعا حجم استقبال از میزبانی برایمان عجیب بود.»  زارع تأکید می‌کند: «اتفاقا رویکرد ما در حوزه جوانان بیشتر در بستر خدمت‌رسانی بود.»

هزینه‌ای که مردم می‌پردازند
زارعی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به نقدهایی که درباره هزینه‌های انجام شده برای جشن‌های مناسبتی صورت می‌گیرد و با اشاره به اینکه در جامعه با اقشار مختلفی روبه‌رو هستیم، عنوان می‌کند: «ما در جامعه امروز با یک جریان روبه‌رو هستیم که در برج عاج نشسته‌اند و با نگاه خودشان به همه‌‌چیز نقد دارند اما موضوعی که در برپایی جشن‌ها به مناسبت اعیاد باید درنظر گرفت، این است که بیشترین هزینه توسط مردم تامین می‌شود. در واقع جشنی است که مردم خودشان با اهداف و رویکرد و نیتی که دارند، هزینه می‌کنند. به‌طور مثال یک خانواده است که با دیگر اقوام و خویشاوندانش اقدام به تهیه خوراکی و در این جشن پخش می‌کند. خیلی از موکب‌ها مردم‌نهاد هستند. تنها هزینه‌ای که توسط سازمان برگزار‌کننده صورت می‌گیرد ایجاد بستر برای برگزاری جشن و تامین زیرساخت‌هاست.»

رویکرد، حیف و میل‌کردن هزینه‌ها نیست
زارع در توضیح بیشتر یادآور می‌شود:«امسال هم نزدیک به 2هزار‌نفر درخواست راه‌اندازی موکب مردمی را داشتند که به‌خاطر کمبود جا فقط توانستیم درخواست هزارو300 موکب را بپذیریم. در این نوع مراسم و جشن‌ها مانند اربعین و همچنین جشن‌های اعیاد، خود مردم به شکل خودجوش حضور دارند.» وی همچنین عنوان می‌کند:«رویکرد ما انجام هزینه به‌معنای حیف و میل کردن نیست و به‌نظرم این جشن‌ها تبعات فرهنگی، ملی، ایرانی، مذهبی و اجتماعی دارند و می‌توانند بستر شادی را برای جامعه امروز ایجاد کنند.» یکی از پویش‌های این جشن خیابانی هدیه اسباب‌بازی بود که بچه‌ها به عشق حضرت علی(ع) اسباب‌بازی‌های خود را به کودکان مناطق محروم هدیه می‌دادند.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید