• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196700
+
-

توزیع ترافیک صبحگاهی شهر

تأثیر تغییر ساعت اداره‌ها درکاهش ترافیک تهران بررسی شد

مهدی اسماعیل پور؛ روزنامه‌نگار

 این روزها به نظر می‌رسد خبری از قفل شدن معابر در پیک ترافیک صبح و عصرگاهی نیست. هرچند تعطیلی مدارس و دیگر مراکز آموزشی و تحصیلی در این موضوع بی‌تأثیر نیستند، اما دلیل اصلی را باید در تغییر ساعت و شناور شدن زمان فعالیت اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها جست‌وجو کرد؛ موضوعی که باعث تقسیم و توزیع شدن ترافیک شهر در ساعت‌های مختلف روز شده است. هرچند این طرح با توجه به مشکلاتی که برای افراد شاغل، به‌ویژه کارکنان و کارمندان مادر دارای فرزند خردسال ایجاد کرده است، منتقدانی دارد، اما تقریبا همه به تأثیر مثبت و مستقیم آن در روان‌سازی‌ ترافیک شهر اذعان دارند.

به نام صرفه جویی، به کام ترافیک
ماجرا از اواخر سال 1400شروع شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جلو کشیدن ساعت در نیمه اول سال مخالفت کرده و طی مصوبه‌ای این موضوع را غیرقانونی اعلام کردند. در ادامه برای جلوگیری از بالا رفتن مصرف برق و انرژی و قطع شدن برق خانگی، دولت در اواخر سال 1401مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که از 15خرداد تا 15شهریور هر سال، ساعت کاری دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، ادارات و نهاد‌های عمومی یک ساعت زودتر آغاز شده و از ساعت 6صبح تا 13باشد تا با توجه به شروع فصل گرما در مصرف انرژی، صرفه جویی شود.دلیل این تصمیم هرچند به کاهش مصرف انرژی و تغییر در زندگی کارکنان منجر شد، اما عملا به کام ترافیک شهر تهران بوده و به گواه پلیس راهور و مسئولان ترافیکی شهرداری تهران، در این حوزه هم کاملا اثر مثبتی داشته است.

توزیع شدن ساعات پیک ترافیک
سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره تأثیر ترافیکی تغییر ساعت کار اداره‌ها و سازمان‌های دولتی و بانک‌ها نگاه مثبتی به این موضوع دارد و در این رابطه به همشهری می‌گوید: «تغییر و شناور شدن ساعت کار ادارات، دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها هرچند کار و زحمت پلیس راهور را بیشتر کرده است و برای کنترل و مدیریت ترافیک معابر شهر تهران به جای ساعت 6صبح باید از ساعت 5صبح کارش را آغاز کند، اما این موضوع به لحاظ روان‌سازی‌ ترافیک اثر مثبتی داشته و پیک ترافیک صبحگاهی و همچنین عصرگاهی شهر را در ساعات مختلف توزیع کرده و در کاهش ترافیک شهر تهران کاملا مؤثر بوده است. پیشنهاد ما این است که  ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها به شکلی تنظیم و شناور شود که همچنان شاهد توزیع شدن ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی تهران در ساعت‌های مختلف باشیم.»

توزیع ساعت کار، خوب است اما نه از 6صبح
 سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تداوم توزیع شدن ساعت کار ادارات، سازمان‌ها و بانک‌ها به‌دلیل کمک به روان‌سازی‌ ترافیک پایتخت به‌صورت کلی موافق است؛ اما از طرف دیگر ساعت 6صبح را زمان مناسبی برای شروع فعالیت کارمندان و کارکنان به‌ویژه مادر‌های دارای فرزند خردسال نمی‌داند و معتقد است که در این زمینه باید بازنگری شده و تدبیری صورت بگیرد. تشکری هاشمی در این رابطه به همشهری می‌گوید:«واقعیت این است که شروع ساعت کار ادارات و سازمان‌ها از 6صبح به‌ویژه برای خانواده‌هایی که پدر و مادر هر2 شاغل هستند، مطلوبیت ندارد و در وهله اول باعث کاهش راندمان نیروی انسانی ادارات، سازمان‌ها و بانک ها می‌شود. شخصی که می‌خواهد 6صبح در محل کارش حاضر شود تقریبا باید 5صبح از خانه بیرون بزند و این موضوع مشکلاتی را برای مردم و به‌ویژه خانواده‌های دارای فرزند خردسال ایجاد کرده است. هرچند ترافیک شهر تهران معمولا در فصل تابستان با توجه به تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی با ماه‌های دیگر سال متفاوت است و ترافیک تا حدودی فروکش می‌کند، اما توزیع و شناور شدن ساعت کار مردم نیز تأثیر محسوسی در روان‌سازی‌ ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی گذاشته است؛ یعنی کارمندان و کارکنان اداره‌ها و سازمان‌های دولتی ساعت 6صبح در محل کارشان حاضر می‌شوند و سایر مشاغل و صنوف ازجمله کسبه و بازاریان هم از 7تا 10صبح به تناوب در محل کسب‌وکار خود حضور پیدا می‌کنند. به‌صورت کلی با توزیع و شناور شدن ساعت کار موافق هستیم و این موضوع در شناور شدن ترافیک شهر به‌ویژه در پیک صبحگاهی تأثیر‌گذار است، اما نحوه و شکل اجرای آن باید آسیب‌شناسی و کارشناسی شود تا مانند شروع ساعت کار ادارات از 6صبح، باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم نشده و موجبات نارضایتی آنها را فراهم نکند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید