• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196614
+
-

تکریم 5هزار سادات در «عترت فاطمی»

تکریم 5هزار سادات در «عترت فاطمی»

مریم باقرپور

افق نگاه‌شان تکریم سادات به‌عنوان خاندانی متصل به کهکشان نور و بهجت است و با این نگاه برای حمایت از ایتام سادات (ضحی) و خانواده‌های بی‌سرپرست و ایجاد صندوق قرض‌الحسنه قدم برداشته‌اند. نتیجه‌اش هم پس از 2دهه فعالیت تحت پوشش قرار‌دادن بیش از 5هزار فرزند سادات محروم از سایه پدر است. اینجا خیریه «عترت فاطمی» است؛ مؤسسه‌ای که در گذر زمان جاذبه‌هایش بیشتر شد.

  تولد با سادات
عترت فاطمی، یکی از یادگارهای مرحوم سید رضا نیری است. نیری یکی از چهره‌های ماندگار خیر کشور بود که سال ۱۳۷۸ به همراه سادات دیگری مانند حاج‌آقا پورهاشمی و سیدمحمدتقی هاشمی تصمیم به راه‌اندازی خیریه گرفتند و یک سال بعد عترت فاطمی با مجوز رسمی شروع به‌کار کرد. مأموریتش هم برآوردن نیازهای سادات کل کشور با اولویت ایتام بود. زهراسادات نیری، دختر مرحوم نیری که اکنون مسئولیت مؤسسه را به‌عهده دارد می‌گوید: «5هزار نفر در کل کشور زیر پوشش هستند. برخی از آنها در روستاهای دورافتاده و شهرهای مختلف از ۳1 استان کشور زندگی می‌کنند. البته به‌واسطه این فرزندان چیزی حدود ۲۴ هزار نفر دیگر که شامل خانواده‌های آنها می‌شود، از خدمات ما استفاده می‌کنند.»

  وام بدون کارمزد
مؤسسه در سال گذشته۴۲۰ میلیارد و ۱۲۴میلیون ریال در زمینه پرداخت مستمری به ایتام زیر پوشش، تهیه جهیزیه، سبد کالا، تعمیر و ساخت منازل سادات، تهیه اقلام مورد نیاز زندگی، کمک هزینه تحصیلی، درمان، پوشاک و وام قرض‌الحسنه به خانواده‌های سادات هزینه کرده است. نیری می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین خدمات مؤسسه برای مردم و به‌ویژه ساکنان تهران راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه‌ سادات است. وام‌های بدون کارمزد و نیاز به معرف به افراد داده می‌شود.»

  پیش به‌سوی جهانی‌شدن
فعالیت‌های خیریه عترت فاطمی تمامی ندارد. به‌گفته مدیر مرکز، ایجاد شغل و شناسایی مهارت‌های سادات با هدف درآمدزایی یکی از برنامه‌های مؤسسه به شمار می‌آید که کارهای پژوهشی و مطالعاتی آن شروع شده است. چشم‌انداز بعدی هم نگاهی بین‌المللی است تا به‌عنوان خیریه‌ مسلمانان شیعه‌ مختص سادات در دنیا معرفی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید