• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196566
+
-

خانه اندیشمندان علوم انسانی پلمب نشده است

اصل ماجرا
خانه اندیشمندان علوم انسانی پلمب نشده است

روز گذشته خبری از تخلیه ساختمان خیابان استاد نجات‌اللهی منتشر شد که براساس آن ادعا کرده بودند مأموران شهرداری با مراجعه به این بنا مانع از ادامه فعالیت «خانه اندیشمندان علوم انسانی» شده و در‌های آن را بسته‌اند. از آنجا که ساختمان نجات‌اللهی واقع در بوستان ورشو، محل برگزاری جلسات متعدد با حضور دانشگاهیان و صاحب‌نظران علوم انسانی بود، این خبر بازتاب زیادی پیدا کرد و اینطور تصور شد که شهرداری مانع از ادامه کار یک سازمان تحقیقاتی شده است.

اما اصل ماجرا چیست؟
ساختمان پارک ورشو تخلیه یا پلمب نشده است و فعالیت خانه اندیشمندان علوم انسانی هم در بخشی از آن ادامه پیدا خواهد کرد. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: «در موضوع خانه اندیشمندان علوم انسانی، رویکرد شهرداری تهران مثل همه ظرفیت‌های فرهنگی و نخبگانی شهر تهران، ایجاد یک ظرفیت و بستر برای فعالیت «همه» گروه‌ها، جریانات و ظرفیت‌های دانشگاهی، نخبگانی و دانشجویی زیر چتر گسترده انقلاب اسلامی است؛ به‌نحوی که با وضعیت منصفانه و عادلانه همه بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. متأسفانه این رویه درباره خانه اندیشمندان علوم انسانی در سال‌های اخیر مراعات نشده و این مکان، هم به لحاظ ظرفیت بنا و هم به جهت حضور گروه‌ها و مجموعه‌های علمی، از حداقل ظرفیت بهره‌برداری شده است. به این معنا که براساس مستندات و مشاهدات، بسیاری از اتاق‌ها و فضاهای این خانه خالی است و تبدیل به انباری و محل جمع‌آوری وسایل شده است و تنها از چند اتاق محدود استفاده می‌شده است. از سوی دیگر این ظرفیت در حقیقت تنها در اختیار یک گروه محدود قرار داشته است. این در حالی است که به سادگی و سهولت می‌توان این ظرفیت را با یک فرایند شفاف در اختیار دیگر گروه‌های نخبگانی، استادان دانشگاه، گروه‌های علمی دانشجویی و هیأت‌های اندیشه‌ورز قرار داد.»
محمدخانی می‌افزاید: «اتفاقا حضور سلایق مختلف و تنوع دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مختلف ذیل چتر انقلاب اسلامی با رعایت قوانین جاری کشور، می‌تواند برای دستیابی به اهداف تأسیس خانه اندیشمندان، یاری‌کننده باشد. همین تضارب آراء می‌تواند به رشد و ترقی اندیشه و تولید فکر کمک کند. شهرداری تهران مصمم است برای نیل به چنین هدفی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها و استفاده از گروه‌های نخبگانی اقدام کند. »
سخنگوی شهرداری تهران درباره ادامه کار خانه اندیشمندان علوم انسانی تأکید می‌کند: «اگر فرایندهای قانونی به‌ صورت کامل و شفاف طی شود، نیازی به اتفاق دیگری هم نیست و عزیزان مستقر فعالیت‌های خود را ادامه خواهند داد. هیچ محدودیتی هم برای فعالیت این گروه ایجاد نشده و می‌توانند از ظرفیت‌ها و اتاق‌هایی که تا این لحظه استفاده می‌کردند، استفاده کنند. در عین حال به سرعت ظرفیت‌های غیرفعال و فضاهای خالی و موارد بلااستفاده در اختیار دیگر گروه‌ها و مجموعه‌های دانشگاهی قرار خواهد گرفت.»
او با اشاره به شرایط ساختمان خیابان نجات‌اللهی می‌افزاید: «با وجود آنکه شهرداری تهران هر ساله بودجه مشخصی را برای نگهداشت مجموعه اختصاص می‌داده است، متأسفانه وضعیت نگهداشت مجموعه اصلا قابل دفاع نیست. اوضاع داخلی ساختمان دچار آسیب‌های جدی شده و نحوه نگهداری ساختمان کاملا غیراصولی بوده است.»
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران درباره خبر‌هایی که از تخلیه ساختمان و نحوه برخورد مأموران شهرداری با حاضران در آن منتشر شده است، می‌گوید: «برخی از رسانه‌ها اما متأسفانه با یک برخورد سیاسی و غیرکارشناسی به موضوع ورود کرده و اخبار نادرستی را در این زمینه منتشر کردند. تأکید می‌کنم: هیچ‌گونه پلمبی صورت نگرفته، اصلا درب ساختمان مسدود نشده است. به هیچ وجه افراد یا حتی وسیله‌ای از مجموعه خارج نشده است و تنها برخی کارشناسان دفتر مطالعات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای بازدید نهایی و فراهم آوردن زمینه استفاده از این مجموعه برای نخبگان در ساختمان حضور پیدا کرده‌اند. گروه فعلی هم در همان بخش محدود همچنان مشغول فعالیت‌اند.»
محمدخانی تأکید می‌کند:« البته از دیگر گروه‌ها نیز برای استفاده از ظرفیت بلااستفاده مجموعه دعوت به عمل خواهد آمد. همین الان بیش از ۱۵مجموعه دانشگاهی و نخبگانی متقاضی استفاده از ظرفیت‌های مجموعه خانه اندیشمندان علوم انسانی هستند.»
روز گذشته همچنین محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم با انتشار پیامی در شبکه توییتر، درباره اتفاق رخ‌داده و بازتاب‌های آن در رسانه‌ها ‌نوشت: « عملکرد خانه اندیشمندان علوم انسانی، منتقدان و مدافعانی دارد و پیشنهاد‌های بهتری برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی در حوزه اندیشه واصل شده است. در نهایت پس از 2 سال همکاری، مقرر گردید که خدمات فعلی که در راستای انقلاب اسلامی باشد تداوم یافته و خدمات فراگیر‌تری به دیگر اندیشمندان داده شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید