• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 11 تیر 1402
کد مطلب : 196131
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X6qql
+
-

رمزگشایی از سرکوب منافقین در غرب

یک تحلیلگر آمریکایی معتقد است که غرب نمی‌خواهد با حمایت از منافقین، روابط خود را با ایران مخدوش کند

گفت‌و‌گو
رمزگشایی از سرکوب منافقین در غرب

حسین ارجلو-دبیر گروه بین‌الملل

شاید بتوان مهم‌ترین برون‌داد رویکرد دیپلماتیک ایران از غرب به شرق و پیگیری دیپلماسی متوازن را در اتفاقات کم نظیر اخیر علیه گروهک تروریستی منافقین ارزیابی کرد. کشورهای اروپایی که طی چند دهه گذشته به انحاء مختلف در تقابل با نظام اسلامی سنگربندی کرده بودند، در یک چرخش قابل‌توجه سیاسی، با فعالیت‌های فرقه رجوی برخورد و این گروه خونریز را محدود کردند.
حدود 2 هفته پیش، پلیس آلبانی با حمله به مقرهای منافقین، بیش از ۷۰ عضو این سازمان را بازداشت کرد که طی آن، یکی از اعضای برجسته آن به نام «عبدالوهاب فرجی‌نژاد» (مسئول ترور شهید صیاد شیرازی)‌ به هلاکت رسید و نزدیک به 100نفر از آنها نیز زخمی شدند. پلیس آلبانی در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام راس وفق حکم دادگاه این کشور و به‌دنبال نقض توافقات صورت گرفته از سوی این گروهک انجام داده است. حمله 2هفته قبل به مقر منافقین پس از آن روی داد که احتمال حضور تعدادی از مظنونین به حملات سایبری در این مقرها گزارش شد. به این ترتیب، عملیات جست‌وجو و ضبط سرورها و رایانه‌های منافقین در راستای اجرای قانون ویژه پیگرد علیه فساد و جنایت سازمان یافته (GJKKO) انجام شد و کمپ‌های موسوم به ‌اشرف3 و ‌اشرف4 در منطقه «مانز» تحت بازرسی قرار گرفتند.
روز پنجشنبه هفته گذشته نیز پلیس آلبانی پس از بررسی و پردازش مشترک اطلاعات موجود در سرورهای به‌دست‌آمده از مقر منافقین، دریافت که برخی اطلاعات مهم دیگر توسط این گروهک مخفی شده‌‌ و به همین دلیل مجدداً برای بازرسی بیشتر وارد اردوگاه‌های تروریست‌ها شد و در بررسی‌های مجدد، اطلاعات بیشتری به‌دست پلیس آلبانی
افتاده است.
افزون بر این، خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که به نامه‌ای از دولت فرانسه دست یافته که نشان می‌دهد، برگزاری تجمع سالانه «اپوزیسیون ایرانی» (گروهک منافقین) برای نخستین بار پس از 15سال ممنوع شده و این نامه برای سران این تجمع ارسال شده است. فرقه رجوی هر سال 30خرداد به مناسبت سالگرد منحوس آغاز فعالیت‌های تروریستی خود‌، گردهمایی سالانه‌ای برگزار می‌کند که امسال به دستور دولت فرانسه، این گردهمایی در منطقه «ویلپنت» پاریس لغو شد.
برای واکاوی دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی و بررسی این نقاط عطف در ابعاد جهانی با رابرت فانتینا، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی سایت خبری - تحلیلی «گلوبال ریسرچ» گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه تقدیم می‌شود.


  به‌نظر شما اقدام فرانسه و آلبانی به‌عنوان 2ستاد گروهک منافقین علیه این گروه چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟
فانتینا: مقر سازمان مجاهدین خلق از عراق به بیرون از این کشور منتقل و تحت فشار ایالات متحده به آلبانی منتقل شد. آن کشور هرگز استقبال خاصی از این گروه نداشت و خواستار حضور یک سازمان تروریستی شناخته شده در مرزهای خود نبوده است.
فرانسه نیز از لحاظ تاریخی در بهترین حالت، با منافقین روابط پرآشوبی داشته است. دولت فرانسه مطمئناً شاهد تغییر در ساختار قدرت و نفوذ در سراسر خاورمیانه، به‌ویژه نفوذ فزاینده ایران در آن بخش از جهان است. در مدت کوتاهی که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرایی شد، فرانسه یکی از کشورهایی بود که با ایران تجارت می‌کرد و این تجارت تنها پس از خروج تکان‌دهنده و غیرقانونی ایالات متحده از برجام کاهش یافت. مقامات دولت فرانسه با دیدن آمریکا که در صحنه جهانی دست و پا می‌زند و قدرت و نفوذ روزافزون ایران، چین و برخی دیگر از کشورها را تماشا می‌کند، احتمالاً نمی‌خواهند دولت ایران را با هیچ حمایتی از یک سازمان تروریستی ضدایرانی از خود دور کنند. فرانسه با لغو راهپیمایی سالانه منافقین، به دنیا این پیام را می‌دهد که از ورود یک گروه تروریستی در کشورش استقبال نخواهد کرد. اگرچه دلیل رسمی اعلام شده توسط پاریس برای لغو راهپیمایی سالانه منافقین، «نگرانی‌های امنیتی» بود، اما اگر فرانسه می‌خواست این رویداد اتفاق بیفتد، قطعاً اتفاق می‌افتاد.

 آیا دیپلماسی ایران در منطقه و جهان در حال پیشرفت است؟ اگر بله، این پیشرفت در کدام زمینه‌ها برجسته شده است؟
فانتینا:
دیپلماسی ایران، هم در خاورمیانه و هم در سطح جهانی قطعاً در حال پیشرفت است. همین چند‌ماه پیش شاهد برقراری مجدد روابط ایران و عربستان بودیم. این یک پیشرفت بزرگ و یک پیروزی دیپلماتیک برای هر 2 کشور به‌حساب می‌آید و همچنین برای چین که میانجی این توافق بود.
اخیراً مقامات بلندپایه ایرانی برای گسترش روابط تجاری، فناوری و دفاعی از چین بازدید کردند. این نشان‌دهنده موفقیت‌های دیپلماتیک فزاینده ایران و چین است؛ این در حالی است که ایالات متحده از بررسی هرگونه جمع بندی دیپلماتیک برای هر بحران بزرگ جهانی، ازجمله جنگ روسیه و اوکراین، خودداری می‌کند.
ایالات متحده که نفوذ قوی اما رو به کاهشی در خاورمیانه دارد، جنگ و تحریم‌ها را تنها ابزار برای حل اختلافات بین‌المللی می‌داند. ایران که 300سال است به کشور دیگری حمله نکرده است، ثابت کرده است که اقدامات دیپلماتیک - گفت‌وگو با مخالفان، بحث در مورد اختلافات و دستیابی به توافق - نتایج بسیار بهتری نسبت به روش ایالات متحده در بمباران مردان، زنان و کودکان بی‌گناه دارد.

 درصورت مذاکره و توافق احتمالی تهران و غرب، ایران باید چه تضمینی از آمریکا و اروپا دریافت کند تا شاهد خروج مجدد از توافق نباشیم؟
فانتینا: غرب به رهبری آمریکا، برجام را که مورد تأیید تمام کشورها و سازمان ملل بود، نقض کرد؛ با وجود این واقعیت که کنگره آمریکا طبق قانون، هر 3‌ماه یک‌بار تأیید می‌کرد که ایران به‌طور کامل به توافقنامه پایبند بوده است، کاخ‌سفید به ناحق از این توافق خارج شد. علاوه بر این، ایالات متحده از متحدان اروپایی خود خواست که این توافق را نقض کنند و سپس تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کرد.
دولت ایران نه‌تنها می‌تواند لغو تمامی تحریم‌ها را مطالبه کند، بلکه قادر است دریافت میلیاردها دلار به‌عنوان غرامت برای خسارت وارده به اقتصاد ایران در اثر نقض برجام و افزودن تحریم‌های جدید را خواستار شود. ایران باید بخواهد که هیچ رئیس‌جمهوری در آینده این توافق را نقض نکند و درصورت نقض آن باید مجازات‌های شدید مالی و دیپلماتیک وجود داشته باشد.
علاوه بر این، آمریکا باید تضمین بدهد که به ایران حمله نمی‌کند یا از تهاجم رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کند و اگر این رژیم آپارتاید به ایران حمله کند، آمریکا باید فوراً تمام کمک‌های مالی به آن را قطع کند. همچنین ایالات متحده باید تضمین کند که مقدار مشخصی از نفت ایران را با بالاترین قیمتی که در هر سال عرضه می‌شود، خریداری کند.
از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، برجام را نقض کرد، دولت ایران گام‌های بلندی برداشته است تا بتواند بدون اتکا به فروش جهانی نفت، خودکفا باشد. این واقعیت به تنهایی، ایران را در موقعیت چانه‌زنی قوی‌تری قرار می‌دهد. این امر، همراه با پیروزی‌های دیپلماتیک فزاینده، به رهبران ایران این امکان را می‌دهد تا خواسته‌های معقول و منصفانه ای از کشوری داشته باشند که نه منطقی است و نه منصف.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید