• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195936
+
-

حال خوب شهر در گرو حال خوب تهرانی‌ها

از نگاه اعضای شورای اسلامی شهرتهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم، همواره بر عملکرد مدیریت شهری نظارت دارند تا اقدامات و طرح‌های اجرایی به سود و نفع شهروندان باشد. از این‌رو سراغ تعدادی از آنها رفتیم تا برای ما از اهمیت ارائه خدمات رایگان شهرداری به مردم بگویند. افرادی که همگی متفق‌القولند که اگر حال تهرانی‌ها خوب باشد، آن وقت حال شهر هم خوب است.


رفاه مردم اولویت شهرداری است

سیدامیرحسین علوی-عضو شورای شهر
شهرداری بر اساس شرح وظایف گسترده‌ای که دارد، از خدمات شهری ازجمله رفت و روب معابر گرفته تا اقدامات فرهنگی، عمرانی، محیط‌زیستی، حمل‌ و نقل و ... کارهای زیادی در شهر انجام می‌دهد و تمام هدفش رفاه شهروندان است. به همین منظور از نخستین ساعات صبح که مردم برای کار از خانه بیرون می‌روند تا زمانی که به خانه باز می‌گردند، مدیریت شهری پا به پای آنها است؛ در واقع شهرداری با خدماتی که در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد هر روز را با شهروندان همراه است. همین کارهایی که شهرداری روزانه انجام می‌دهد و خدماتی که در اشکال گوناگون ارائه می‌کند، بسیار مهم و حیاتی است، اما شاید چون هر روز آنها را می‌بینیم و به نوعی برایمان عادی شده، در واقع اهمیت آنها را متوجه نمی‌شویم؛ درحالی‌که اگر فقط یک روز این خدمات و کارها انجام نشود یا با اختلال مواجه شود، آن موقع است که ارزش و اهمیت آن را کاملا متوجه خواهیم شد. واقعیت این است که شهر تهران در سال 1402نسبت به یک دهه قبل تفاوت‌های زیادی داشته و پیشرفت‌های فراوان و محسوسی در حوزه‌های مختلف دارد. اکنون اولویت مدیریت شهری پایتخت ایجاد رفاه و تامین آسایش شهروندان است. هرچند از طریق مردم درآمدهایی دارد، اما شهرداری مثل یک شرکت تجاری نیست که به‌دنبال کسب درآمد بیشتر و سودآوری باشد، بلکه هر مقدار درآمد از هر منبعی داشته باشد، تمام آن را در شهر و برای شهروندان هزینه می‌کند. در کنار اینها، فعالیت‌ها و خدمات مختلف و متنوعی هم در حوزه‌های گوناگون وجود دارد که رایگان به شهروندان ارائه می‌کند و این موضوع هم نشان می‌دهد رفاه و آسایش مردم اولویت اصلی شهرداری تهران است و از نقش مهم شهرداری‌ها در توسعه رفاه شهروندان حکایت دارد.

خدمات شهرداری محدود به گروه خاصی نیست

 احمد امیرآبادی فراهانی-عضو شورای شهر
شهرداری، متولی شهر است و شهروندان، اصلی‌ترین عنصر شهر محسوب می‌شوند. وقتی حال شهروندان خوب باشد به تبع آن حال شهر هم بهتر می‌شود. اگر ما خدمات خوب ارائه ندهیم و خوب عمل نکنیم حال شهر و شهروندان هم خوب نخواهد بود؛ بنابراین شهرداری باید برنامه‌ریزی مناسب و پرباری داشته باشد و شورای شهر نیز از این برنامه‌ریزی‌ها حمایت لازم را بکند تا شهر به بهترین شکل اداره شده و شهروندان از بهترین خدمات بهره‌مند شوند. شاید در سال‌های گذشته کارها به درستی انجام نمی‌شد و بسیاری از موضوعات کمرنگ بودند و به مسائل مورد نیاز جامعه نگاه درستی وجود نداشت، اما خوشبختانه اکنون خدمات شهرداری محدود به قشر خاصی نیست و شهرداری در تلاش است تا خدمات را به بهترین شکل ارائه کرده و شرایطی را مهیا سازد که همه افراد از همه امکانات بهره‌مند شوند؛ به‌عنوان مثال شاید خانواده‌هایی باشند که نتوانند هزینه اماکن فرهنگی یا ورزشی را بپردازند، اما امروزه با ارائه خدمات رایگان بستر مناسب فراهم شده است تا بسیاری از فعالیت‌ها در سبد خانوار قرار بگیرد و همه شهروندان از بیشتر امکانات فرهنگی، ورزشی و ... استفاده کنند و این گامی مثبت در راستای خدمات‌رسانی درست در جامعه است و از نقش مهم شهرداری و توجه این نهاد به نیاز مردم حکایت دارد. تنها ضعف موجود در حال حاضر، نبود اطلاع‌رسانی درست و مناسب در زمینه ارائه خدمات موجود است. ما امیدواریم شهرداری در این زمینه بهتر عمل کند و با انجام تبلیغات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی گسترده، شهروندان را با خدماتی که ارائه می‌شود، هرچه بیشتر آشنا کند. در مجموع و در یک کلام می‌توان گفت اکنون نگاه شهرداری‌ محدود به گروه خاصی از مردم نیست و فعالیت‌های این نهاد فراتر از وظیفه انسانی، اخلاقی و انسانی است.

برنامه‌هایی که باعث نشاط اجتماعی می‌شوند

علیرضا نادعلی-سخنگوی شورای شهر
درباره شهرداری، معمولا 2 نگاه عمده و کلی وجود دارد؛ یک نگاه صرفا به ماهیت خدماتی و مسئولیت‌های ذاتی شهرداری توجه دارد. یعنی همان کارهایی که شهرداری براساس موظفی و مسئولیت‌هایش در زمینه نگهداشت شهر، منظم انجام می‌دهد؛ کارهایی مانند نظافت کوچه و خیابان‌ها‌، جمع‌آوری زباله‌ها و... نگاه دیگر هم بر این امر تأکید دارد که شهرداری بیش از آنکه صرفا یک نهاد خدماتی باشد، یک نهاد اجتماعی و فرهنگی است. این دیدگاه در اغلب نقاط دنیا پذیرفته شده و شهرداری‌ها در بیشتر کشورها بر مبنای همین دیدگاه فعالیت می‌کنند و در شهر‌ها مدیریت جامع و یکپارچه شهری جریان دارد. این موضوع هنوز برای شهر تهران اتفاق نیفتاده است؛ با وجود این شهرداری در حوزه اجتماعی و فرهنگی فعالیت‌های گسترده و زیادی انجام می‌دهد. فعالیت‌هایی که البته مشارکت شهروندان هم در آنها ملموس و قابل توجه است. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که شهرداری در انجام امور مختلف باید نیازسنجی و بر همان مبنا برنامه‌های خود را اولویت‌بندی کند تا کارهایی که انجام می‌دهد طبق خواست و نیاز مردم شهر باشد. در مجموع می‌توان گفت، لازم است که شهرداری در هر زمینه‌ای نگاه اجتماعی و مردم‌محور داشته باشد. در کنار این نگاه، اگر خدمات ارائه شده با حداقل هزینه یا کاملا رایگان در اختیار شهروندان قرار بگیرد باعث می‌شود تا افراد بیشتری جذب این برنامه‌ها شوند و فعالیت و مشارکتی خودجوش داشته باشند. همچنین این موضوع می‌تواند باعث جلب اعتماد بیشتر مردم به شهرداری و برنامه‌هایش در زمینه‌های مختلف شود و کمک شایانی به ایجاد شور و نشاط اجتماعی کند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :