• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19552
+
-

زنجیره ناقص کشت انگور

عبدالله یوسفی | رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی: 

سالانه 90 هزار تن انگور مازاد بر مصرف در این استان تولید می‌شود که نیاز به صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور فراوری در این خطه است. سطح زیر کشت انگور در این استان 18 هزار و 520 هکتار است که در شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان پراکنده است و سالانه بیش از 185 هزار تن محصول از این سطح برداشت می‌شود. وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب خراسان شمالی را هم‌ردیف استان‌های آذربایجان غربی و همدان به یکی از قطب‌های مهم تولید انگور کشور تبدیل کرده است. از کل انگور تولیدی حدود 13 هزار تن به صورت تازه‌خوری، 25 هزار تن فراوری و حدود 90 هزار تن مازاد وجود دارد. ارقام عمده انگور در این استان شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل، یاقوتی و انگور سیاه است. مدیریت صنایع کشاورزی در زمینه صنایع تبدیلی باغی مثل تصفیه و بسته‌بندی کشمش، سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی میوه تاکنون 17 فقره جواز راه‌اندازی با ظرفیت اسمی 80 هزار تن و سرمایه‌گذاری ثابت 400 میلیارد ریال با اشتغال 643 نفر صادر کرده است. 

از شاخص‌ترین صنایع تبدیلی باغی اجرا شده در این استان 3 کارخانه تصفیه و بسته‌بندی کشمش با ظرفیت سالانه 3 هزار تن جذب، 15 هزار تن جذب مواد خام و 6 سردخانه فعال با ظرفیت نگهداری 24 هزار تن محصولات کشاورزی است. 3 سردخانه دیگر نیز با ظرفیت 11 هزار و 500 هزار تن در حال ساخت است. اولویت توسعه صنایع تبدیلی باغی شامل فراوری انگور به شکل شیره، کشمش، سرکه و آبغوره و روغن‌کشی از هسته انگور است. 

با توجه به اینکه ظرفیت موجود در منطقه و سرمایه‌گذاری لازم می‌تواند تحول شگرفی در مباحث اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری ایجاد کند، مباحث صنایع تبدیلی و صادرات انگور و کشمش توسعه بخش کشاورزی را به همراه دارد. صنایع تبدیلی و تکمیلی در توسعه پایدار بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال، بالا بردن کیفیت محصول، کاهش ضایعات و فراهم کردن بازارهای صادرات غیرنفتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به عنوان حلقه تکمیل‌کننده زنجیره تولید نقش مهمی ایفا کند. برای پوشش بیمه‌ای حدود 70 درصد هزینه را دولت تامین می‌کند و 30 درصد را کشاورز پرداخت می‌کند. سال گذشته از مجموع 18 هزار و 500 هکتار باغ‌های انگور در خراسان شمالی، 2 هزار و 743 هکتار تاکستان‌های آبی و دیم بیمه شد که 3 هزار و 350 نفر از باغداران استان را شامل می‌شود؛ امسال نیز این کار انجام شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید