• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 4 تیر 1402
کد مطلب : 195510
+
-

عدد خبر/3135ماهواره‌ ارتباطی

ماهواره‌های ارتباطی در واقع ماهواره‌های مصنوعی هستند که سیگنال‌های مخابراتی رادیویی را از طریق یک ترانسپوندر رله و تقویت می‌کند. به این ترتیب یک کانال ارتباطی بین فرستنده منبع و گیرنده در مکان‌های مختلف روی زمین ایجاد می‌شود. از این ماهواره برای تلویزیون، تلفن، رادیو، اینترنت و برنامه‌های نظامی استفاده می‌شود. 3هزارو135ماهواره مخابراتی در حال حاضر در مدار زمین قرار دارند که می‌توان عمده آنها را متعلق به استارلینک‌دانست.

10 کشور
در جهان، ۹۲کشور در حوزه فناوری و خدمات فضاپایه ورود کرده‌اند. فقط ۵۸کشور قادر به طراحی و ساخت ماهواره‌اند و از این میان ۱۰کشور توانایی پرتاب ماهواره دارند که ایران جزو آنهاست. ایران اسلامی نهمین کشور دنیا پس از شوروی سابق، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا، هند و رژیم صهیونیستی است  که  به‌طور مستقل موفق به پرتاب ماهواره شده است.

40 دانشگاه
در میان دانشگاه‌های برتر دنیا در حوزه مکانیک و مهندسی هوافضا، نام ۴۰دانشگاه از ایران مشاهده می‌شود که در میان این 40دانشگاه نام دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تبریز، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه کاشان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علم و صنعت به چشم می‌خورد.

16 رتبه
جمهوری اسلامی ایران از نظر تولیدات علمی حوزه هوافضا در رتبه۱۶ دنیا قرار دارد اما با وجود این از نظر میزان اچ ایندکس ایران بالاتر از فدراسیون روسیه و برزیل قرار دارد. شاخص اچ، بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به‌صورت عددی نمایش می‌دهد. شاخص اچ همچنین برای مقایسه محققانی که در یک حوزه کاری یکسان فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید