• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195496
+
-

دیابت، ما را می‌بلعد

فرهنگ و زندگی
دیابت، ما را می‌بلعد

جواد نصرتی

تعداد افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند، همین حالا هم زیاد است، اما تا سال 2050، دنیا را دیابت برمی‌دارد؛ براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، تعداد بیماران دیابتی در آینده به 1.3میلیارد نفر خواهد رسید. و نکته دردناک این است که عامل اصلی این جهش در تعداد مبتلایان، نژادپرستی ساختاری و نابرابری‌های جهانی خواهد بود. براساس یک مجموعه تحقیق که نتایج آن در مجله لنست منتشر شده، تعداد مبتلایان به این بیماری از 529میلیون نفر در سال 2021، بیش از دوبرابر خواهد شد و به 1.3میلیارد نفر در سال 2050خواهد رسید.
دیابت یک بیماری عروقی است که با میزان بالای شکر شناخته می‌شود. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری می‌تواند باعث بروز صدمات جدی به قلب، سلول‌های خونی، چشم‌ها، کلیه و سیستم عصبی شود.
مبتلایان به دیابت نوع 2- شایع‌ترین نوع این بیماری-به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کنند یا در مقابل آن مقاوم می‌شوند. ابتلا به هر دو نوع دیابت (یک و دو) در میان جوانان به‌صورت جهانی در حال افزایش است و به معضلی نسلی تبدیل خواهد شد.
در این مجموعه تحقیق‌ها، بر نژادپرستی ساختاری و اثر آن روی نرخ ابتلا به دیابت، به‌خصوص در کشورهای با درآمد بالا مثل آمریکا تمرکز شده است؛ در این کشور، نرخ ابتلا به دیابت در گروه‌های اقلیت، 1.5برابر دیگر بخش‌های جامعه است.
محل زندگی افراد، دسترسی آنها به غذای کافی و سالم و خدمات سلامتی و بهداشتی، اثر مستقیمی بر احتمال ابتلای آنها به دیابت دارد. تا سال 2045 سه‌چهارم بزرگسالانی که به دیابت مبتلا هستند، در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط خواهند بود. میانگین مرگ مرتبط با دیابت در این کشورها هم دوبرابر آمار مشابه در کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا خواهد بود.
کارشناسان سلامت در سراسر دنیا پیشگیری از ابتلا به دیابت را کاری آسان نسبت به درمان آن می‌دانند و چند توصیه کلان برای این کار مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آنها این موارد هستند: اضافه وزن خود را کم کنید، از نظر حرکتی فعال‌تر باشید، غذاهای گیاهی و سالم بخورید، روغن سالم مصرف کنید، سیگار کشیدن را ترک کنید و دیگر موارد مشابه.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید