• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195470
+
-

بازگشت نفت ایران به بازار جهانی

تولید و صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها از ابتدای سال‌جاری میلادی یعنی در 6‌ماه اخیر 350هزار بشکه افزایش یافته و بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، اگر تحریم‌ها علیه ایران رفع شود این کشور می‌تواند تولید نفت خود را به‌تدریج تا ۹۰۰هزار بشکه در روز افزایش دهد و به ظرفیت فعلی خود یعنی ۳.۸میلیون بشکه در روز برساند. ماجرا چیست؟
به گزارش همشهری، ایران در تلاش است با به ثمر رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای برجام، سهم خود از بازار جهانی نفت را پس بگیرد و مذاکراتی هم در یک‌ماه اخیر سرعت گرفته که امیدها به افزایش تولید و صادرات نفت را تقویت کرده است. برخی منابع بین‌المللی از افزایش صادرات نفت ایران به‌ویژه به مقصد چین حکایت دارد تا آنجا که اعلام شده میزان صادرات نفت ایران در 3‌ماه اخیر از روزانه یک میلیون بشکه هم فراتر رفته و از سال ۲۰۲۱ تولید روزانه نفت ایران ۴۸۰هزار بشکه معادل ۲۰درصد بیشتر شده است. آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به توقف سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران به‌دلیل تحریم‌ها می‌گوید: ایران بر توسعه میادین نفتی کارون غربی، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران، و یادآوران تمرکز کرده تا بتواند تولید نفت خود را در آینده یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. برنامه و هدف شرکت ملی نفت ایران به‌گفته محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل این شرکت این است که در 8سال آینده تولید روزانه نفت را به 5.7میلیون بشکه برساند که ‌بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد.
رصد سیاست‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم نشان می‌دهد که ایران بر احیای چاه‌های کم‌بازده و همچنین توسعه میدان‌های جدید و البته ازدیاد برداشت از چاه‌های موجود متمرکز شده است.
این نهاد بین‌المللی می‌گوید: کاهش تولید، شرکت ملی نفت ایران را واداشته تا برخی چاه‌های فراساحلی که هزینه تولید بالایی داشتند را ببندد و عملیات تعمیر و نگهداری در میادین سالخورده نفتی را آغاز کند. توقف تولید از میادین سالخورده برای این میادین مفید است، زیرا امکان می‌دهد ‌ فشار درون این میادین افزایش یابد و بهره‌برداری دوباره از آنها آسان‌تر شود. به این ترتیب تحریم‌ها نتوانسته ایران را متوقف کند و این کشور انتظار دارد ظرفیت تولید نفت در میدان آزادگان جنوبی که در مرز عراق قرار دارد را تا 2برابر به ۳۲۰هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.
مهدی حسینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی می‌گوید: از نظر میزان ذخایر و مسائل فنی هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم ظرفیت تولید را از آنچه هست تا بیش از 2برابر افزایش دهیم. مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم می‌گوید: فروش نفت در دولت فعلی به‌نحوی اتفاق افتاد که ما از زیر یک میلیون بشکه در سال گذشته به حدود یک میلیون بشکه به‌صورت میانگین در انتهای سال رسیدیم و امسال هم خوشبختانه وزارت نفت پیگیر صادرات حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید