• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 2 تیر 1402
کد مطلب : 195409
+
-

فرزندخوانده‌ها در عالم کتاب و سینمای ایران و جهان

علی‌الله سلیمی؛ روزنامه‌نگار

برخی موضوعات اجتماعی که به نوعی با روابط انسانی پیچیده گره خورده و معمولاً هم فراز و نشیب‌های نسبتاً زیادی دارد، همواره به‌عنوان یک سوژه اثر ادبی و هنری مورد علاقه بسیاری از هنرمندان و نویسندگان بوده و هست و موضوع «فرزندخواندگی» یکی از موارد پیچیده و در عین حال آشنا در بسیاری از جوامع انسانی است که هنرمندان زیادی براساس آن، آثار ادبی و هنری خلق کرده‌اند؛ درست مثل همین چند نمونه.

نام اثر: کتاب «پدر و مادر واقعی زندگی عادی»
نویسنده: محمد مسعود ازهر
ناشر: کتابسرای میردشتی

معرفی: پژوهشی در احوال فرزندخواندگی است و نویسنده تلاش کرده در قالب یک پژوهش علمی، مسائل و مشکلات رایج را مطرح  کند و به آنها پاسخ دهد. مخاطبان اصلی این کتاب والدین، مشاوران و روانشناسانی هستند که با موضوع فرزندخواندگی مواجه‌اند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: من برای شادی دل پدر و مادرم به دنیا آمده‌ام. روزگار شرایطی را به‌وجود آورده تا من این چنین دوست‌داشتنی به دنیا بیایم، به این خانواده وارد شوم و باعث دلگرمی و سرافرازی آنها باشم.

نام اثر: کتاب «فرزندخواندگی در قانون ایران »
نویسنده: ابراهیم صنوبر
ناشر: انتشارات شاپرک سرخ

معرفی: به قانون فرزندخواندگی جدید و مقایسه با قانون قدیم و نوآوری‌های فرزند خواندگی پرداخته است. مولف در فصل نخست، کلیاتی از موضوع فرزندخواندگی را مطرح کرده و در فصل دوم، حقوق متقابل سرپرست و فرزندخوانده را بررسی کرده است. به نوشته این کتاب، قانونگذار ایرانی در سال 1353به موجب «قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست» برای نخستین بار در این راه گام نهاد و با گذر زمان در سال 1392با نگاه جدیدی «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» را تصویب کرد.

نام اثر: کتاب «فرزند‌خواندگی در حقوق ایران و اقلیت‌های دینی»
نویسنده: هادی خسروانی
ناشر: انتشارات قانون یار
معرفی:
به مفاهیمی مانند فرزندخواندگی و راه و روش شکل‌گیری و پیدایش این نهاد، تغییر و تحول تاریخی آن و چگونگی به‌وجود آمدن فرزندخواندگی در حقوق ایران و اقلیت‌ها می‌پردازد. در این کتاب آمده فرزندخواندگی نهادی قانونی است که به وسیله آن رابطه خاصی بین فرزند خوانده و پدر خوانده و مادر خوانده ایجاد می‌شود. سابقه این موضوع در تاریخ حقوق تقریباً طولانی و در زمان‌های گوناگون با اهداف متفاوتی مورد توجه قرار گرفته است.

نام اثر: کتاب «تابستان زاغچه»
نویسنده: دیوید آلموند
مترجم: شهلا انتظاریان
معرفی:
رمانی است که نخستین بار در سال 2009چاپ و سال2010 نیز برنده جایزه اندرسون شد. ماجرا درباره لیام و مکس 2 پسر نوجوان ساکن در یکی از روستاهای انگلستان است که خانواده مکس از روستاییان و پدر لیام نویسنده و مادرش هنرمند و عکاس هستند. آنها در تعطیلات تابستان به‌سرمی‌برند که هنگام بازی و کندن زمین به خیال پیدا‌کردن گنج، چاقویی کهنه پیدا می‌کنند که در سراسر تابستان لیام آن را با خود به همه‌جا می‌برد. یک روز که به خارج از روستا می‌روند، در ویرانه‌ای متوجه گریه نوزادی می‌شوند. نوزاد را به خانه لیام می‌برند و خانواده لیام کودک را به فرزندی می‌پذیرند.

نام اثر: فیلم «باشو غریبه کوچک»
کارگردان: بهرام بیضایی
خلاصه فیلم:
درباره زندگی پسرک غریبه و اهل جنوب کشور است، در یکی از بمباران‌های جنوب ایران در جریان جنگ عراق با ایران پسرکی به نام «باشو» که ویرانی خانه و خانواده خود را به‌چشم دیده، خود را به پشت کامیونی می‌اندازد و در آن خوابش می‌برد و هنگامی که چشم می‌گشاید کامیون به شمال ایران رسیده‌است. زنی به نام «نایی» این پسرک را می‌یابد و به خانه می‌برد. نایی با 2 فرزندش و در غیاب شوهر زندگی و کار می‌کند و به‌تدریج پسرک غریبه در این خانواده پذیرفته می‌شود.

نام اثر: فیلم «فرزندخوانده»
کارگردان: وحید نیکخواه آزاد
خلاصه فیلم:
فیلمی درام، خانوادگی با هنرنمایی بازیگرانی ازجمله نیلوفر محمودی، حمیدرضا پگاه، شبنم قلی‌خانی، بهروز شعیبی، سیدمهرداد ضیایی و فریبا کوثری محصول سال ۱۳۹۰ کشور ایران است. چند خانواده که به تازگی در آنها کودک یا نوجوانی به فرزند خواندگی گرفته شده، با مسائلی مربوط به چگونگی تنظیم روابط و رفتارشان به مثابه والدین با این بچه‌ها درگیر هستند، مطرح است.

نام اثر: فیلم «شیرو»
کارگردان: گارث دیویس
خلاصه فیلم:
این فیلم سینمایی محصول سال ۲۰۱۶ و داستانش درباره سارو (شیرو)، کودکی است که در یک خانواده فقیر هندی زندگی می‌کند، روزی با خوابیدن در قطاری از خانواده‌اش دور می‌شود و برادر، مادر و خواهرش را گم می‌کند. او بعد از مدتی گدایی در خیابان و پذیرفته شدن در بهزیستی، توسط یک خانواده استرالیایی به فرزند خواندگی گرفته می‌شود. سارو در بزرگسالی هم همیشه یاد و هویت هندی‌اش در خاطرش است تا اینکه تصمیم می‌گیرد به‌دنبال خانواده‌اش در هند برود.

نام اثر: فیلم «آن‌شرلی با موهای قرمز»
کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
خلاصه فیلم:
یک مجموعه تلویزیونی انیمه ۵۰ قسمتی بر پایه رمان آن در گرین گیبلز داستان آن‌شرلی دختر ۱۱ ساله و یتیم  را نمایش می‌دهد که والدینش را در ۳ ماهگی از دست داده و برای فرزندخواندگی به گرین گیبلز فرستاده می‌شود. صاحبان گرین گیبلز 2 خواهر و برادر به نام‌های ماریلا و متیو کاتبرت و مزرعه‌دار هستند. آنها می‌خواستند که سرپرستی پسر بچه‌ای را قبول کنند اما به اشتباه صاحب یتیم‌خانه دختر بچه‌ای را برای آنها می‌برد. آن‌شرلی که نمی‌تواند به کارهای مزرعه برسد و متیو را کمک کند، سعی می‌کند که بیشتر کارهای خانه را انجام دهد و به خانه‌داری بپردازد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید