• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195080
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3lO5n
+
-

چتر ایمنی روی مدارس پایتخت

شهرداری تهران امسال ارزیابی HSE 2800مدرسه دولتی را انجام می‌دهد

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

پس از شناسایی 129ساختمان ناایمن و پر خطر در تهران، مدیریت شهری رفع خطر از این بناها را باهدف حفاظت از جان شهروندان آغاز کرد و در نهایت هم تعداد این ساختمان‌ها به 95 ساختمان رسید. گرچه مدیریت شهری سعی داشت تا تمام ساختمان‌های ناایمن رفع خطر شوند اما به‌دلیل عدم‌تمکین برخی مالکان و ذی‌نفعان موفق به این کار نشد و در نتیجه لیست 93 ساختمان پرخطر را در اختیار مراجع قضایی قرار داد. اقدامات شهرداری تهران در مقوله ایمنی، به ساختمان‌های پرخطر معطوف نشد و اکنون ایمن‌سازی حدود 2800مدرسه پایتخت را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا اوایل اردیبهشت تفاهمنامه‌ای میان اداره کل آموزش‌وپرورش تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران باهدف هم‌افزایی بین‌دستگاهی منعقد شد. ایمن‌سازی مدارس چنان حائز اهمیت است که مدیریت شهری علاوه بر حوزه HSE و سلامت بنا به مقوله ایمنی حریق هم توجه کرده و ازاین‌رو اوایل خرداد تفاهمنامه آموزشی دیگری بین سازمان آتش‌نشانی، آموزش‌وپرورش شهر تهران و اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان تهران امضا شد. آنطور که علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به همشهری گفته اوایل تیرماه فعالیت تیم ارزیابی ایمنی در 2800مدرسه تهران آغاز می‌شود.

ارزیابی از شهرداری، اجرا از آموزش‌وپرورش
شهرداری تهران هیچ نقشی در ایمن‌سازی مدارس ندارد و کارهای اجرایی توسط اداره کل آموزش‌وپرورش تهران و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران انجام می‌شود. نصیری با بیان این مطلب تأکید کرد: «تیم ارزیابی چک‌لیست‌های مربوط به بخش‌ها و قسمت‌های مختلف مدارس ازجمله کتابخانه، کلاس‌های درس، سالن‌های ورزش، راه‌پله و... را در اختیار دارند و ارزیابی‌ها را براساس شاخص‌های ایمنی سازه، ایمنی حریق و... انجام می‌دهند. پس از اتمام کار تیم ارزیابی، چک‌لیست‌ها در اختیار اداره آموزش‌وپرورش تهران و سازمان نوسازی مدارس استان تهران قرار می‌گیرد تا اقدامات اجرایی را انجام دهند.» او درخصوص ضمانت اجرایی هم عنوان کرد: «عملکرد آموزش‌وپرورش در حوزه اجرایی هم مستمر رصد و گزارش آن در جلسات ستاد مدیریت بحران شهر تهران ارائه می‌شود؛ بنابراین امیدواریم مسئولان آموزش‌وپرورش در این مورد همکاری لازم را داشته باشند. امروز اکثر کشورهای دنیا روی این نسل متمرکز شدند و تلاش می‌کنند با آموزش‌های لازم  فرهنگسازی درخصوص مدیریت بحران را انجام دهند.»

کاهش دغدغه خانواده‌ها
قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران هم درخصوص ضرورت انعقاد تفاهمنامه برای ایمنی حریق مدارس پایتخت گفت که دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند و قطعا حفاظت از جانشان باید در اولویت باشد. باتوجه ‌به اینکه دانش‌آموزان زمان زیادی در مدارس حضور دارند، ایمنی این مکان‌ها ضرورت دارد و با رفع خطر از آنها می‌توان دغدغه خانواده‌ها را کاهش داد. او همچنین تأکید کرد: «کشور ژاپن درخصوص ایمنی‌سازی‌ مدارس و آموزش مدیریت بحران به دانش‌آموزان پیشرو است و اقدام شروع شده در تهران هم بسیار ارزشمند است و می‌توان این تجربه را به سایر استان‌ها تسری داد.»

مکث
ایمنی‌سازی‌ مدارس در 3فاز

فاز اول: تولید محتوای آموزشی درخصوص مدیریت بحران برای مربیان و دانش‌آموزان
فاز دوم: تعمیرات جزئی شامل بررسی میز و نیمکت‌های اسقاطی، موتورخانه و... که نیاز به هزینه زیادی ندارد و توسط اداره کل آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.
فاز سوم: تعمیرات کلی که توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران انجام می‌شود و حدود 350میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص‌ داده‌ شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید