• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19507
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/p9QV
+
-

600 پناهجو آواره آب‌های ایتالیا

600 پناهجو آواره آب‌های ایتالیا

بیش از 600پناهجوی آفریقایی پس از آنکه ایتالیا از ورود کشتی حامل آنها به یکی از بنادر خود ممانعت کرد، در آب‌های دریای مدیترانه سرگردان شده‌اند.
ماتئو سالوینی، وزیر کشور در دولت جدید ایتالیا دیروز با صدور دستوری بنادر ایتالیا را به روی کشتی «اکواریوس» متعلق به گروه خیریه غیردولتی «اس‌او‌اس مدیترانه» که 629پناهجو را طی روزهای اخیر در 6نقطه از آب‌های شمال لیبی در میانه دریای مدیترانه از غرق‌شدن نجات داده، بست و اعلام کرد که ایتالیا حاضر نیست این افراد را بپذیرد. او پذیرفتن پناهجویان آفریقایی را کمک به «حرفه» قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی دانسته است.

 سالوینی علاوه بر این با ارسال نامه‌ای به کشور مالت در جنوب ایتالیا، از دولت این کشور خواست کشتی حامل پناهجویان را بپذیرد؛ درخواستی که با پاسخ منفی مالتی‌ها روبه‌رو شده است. وزیر کشور ایتالیا تهدید کرده که درصورتی که مالت از پذیرفتن پناهجویان خودداری کند، تمامی بنادر ایتالیا را به روی کشتی‌ها و قایق‌های مالتی خواهد بست. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، در میان پناهجویانی که در کشتی اکواریوس در آب‌های میان ایتالیا و مالت سرگردان شده‌اند، تعدادی کودک و زن باردار نیز حضور دارند.

ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی «لیگ» است که هفته گذشته پس از چندین‌ماه بلاتکلیفی در ایتالیا، بالاخره در ائتلاف با «جنبش پنج ستاره» که آن هم از احزاب دست راستی این کشور به‌شمار می‌رود، موفق شد دولت تشکیل دهد. حزب لیگ در انتخابات پارلمانی این کشور با توقف روند ورود پناهجویان و آوارگان به ایتالیا موفق شد برای نخستین بار جزو احزاب پیروز انتخابات باشد و در نهایت یک پای تشکیل دولت شود. سالوینی همچنین وعده داده حدود نیم میلیون پناهجوی غیرقانونی حاضر در ایتالیا را به‌زودی اخراج کند.

ماجرای جلوگیری از ورود پناهجویان به ایتالیا، در همین ابتدای آغاز به‌کار دولت جدید این کشور به یک بحران داخلی تبدیل شده است. شهرداران برخی از کلانشهرهای ایتالیا در واکنش به دستور وزیر کشور اعلام کرده‌اند حاضرند پناهجویان را بپذیرند. شهردار پالرمو گفت که به کشتی اکواریوس اجازه خواهد داد در این شهر بندری در جزیره سیسیل پهلو بگیرد. لولوکا اورلاندو، وزیر کشور ایتالیا را به تخطی از حقوق بین‌الملل متهم کرد و گفت که این اقدام بار دیگر نشان می‌دهد دولت ایتالیا به‌دست راست‌های افراطی افتاده است.

ایتالیا و بحران ریشه‌دار پناهجویان

ماجرای ورود و ممانعت از ورود پناهجویان به ایتالیا موضوع جدیدی نیست و طی یک دهه گذشته ادامه داشته است. 3سال پیش اما سیل عظیم ورود پناهجویان به اروپا کشورهای مختلف قاره سبز ازجمله ایتالیا را با مشکلات بسیار روبه‌رو کرد. طی این سال بیش از یک میلیون پناهجو وارد اروپا شدند. آن زمان همه نگاه‌ها به یونان بود که محل اصلی ورود پناهجویان بود که بیشترشان آوارگان جنگ سوریه بودند. طبق آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، طی آن سال حدود 154هزار پناهجو وارد ایتالیا شدند. این در حالی است که طی 10سال پیش از آن، در مجموع حدود 260هزار نفر وارد این کشور شده بودند.

در سال 2016، اتحادیه اروپا و ترکیه به توافقی دست پیدا کردند که طبق آن دولت ترکیه متعهد شد مانع ورود پناهجویان به یونان شود. اجرایی شدن این توافق، روند ورود پناهجویان به یونان را تا 97درصد کاهش داد. با این حال، ورود پناهجویان به ایتالیا از مسیر شمال آفریقا و از راه مدیترانه مرکزی به ایتالیا متوقف نشد. مسیر مدیترانه غربی به سمت سواحل اسپانیا نیز مسیر سوم ورود پناهجویان از آفریقا به اروپاست که به‌خاطر خطر بسیار آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی سال 2017حدود 120هزار پناهجوی دیگر وارد ایتالیا شدند. در این میان، حدود 29هزار نفر هم در میان آب‌های مواج مدیترانه مرکزی جان دادند. این وضعیت در یک سال گذشته شاهد یک روند کاهشی بوده اما همچنان ادامه دارد. طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان، طی 6ماهی که از سال 2018می‌گذرد، حدود 13هزار پناهجو وارد هر یک از 3کشور یونان، ایتالیا و اسپانیا شده‌اند.

بیشتر پناهجویانی که به ایتالیا وارد شده‌اند از کشورهای بنگلادش، نیجریه، مالی، گینه و ساحل عاج هستند. این کشورها اغلب درگیر فقر هستند و پناهجویان با آرزوی رسیدن به زندگی بهتر، قدم در راه کشورهای اروپایی می‌گذارند؛ کشورهایی که در آنها دیگر کسی به استقبال پناهجویان نمی‌رود. دولت راستگرا و پوپولیستی جدید ایتالیا هم موضعش را شفاف اعلام کرده است: «ایتالیا نمی‌خواهد اردوگاه پناهندگان اروپا باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید