• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195021
+
-

فینال با گرگ‌های سفید

سرچکو کاتانتس که همراه با عراق موفق به شکست ایران شده بود، امروز با ازبکستان به مصاف ما می‌آید

فینال با گرگ‌های سفید

تیم ملی فوتبال ایران عصر امروز در بازی فینال تورنمنت کافا به مصاف تیم ملی ازبکستان می‌رود. بعد از بردن افغانستان و قرقیزستان در 2بازی آسان و تفریحی، بازی امشب می‌تواند تنها چالش سخت قلعه‌نویی و تیمش در این مسابقات باشد؛ چراکه ازبکستان از آمادگی خوبی برخوردار است و با هدایت سرچکو کاتانتس در 15بازی اخیر خود فقط یک شکست را متحمل شده است. این تیم با 3پیروزی و 9امتیاز صدرنشین گروه خودش شد و توانست تمامی حریفان خودش را در این مسابقات شکست دهد.

   15بازی، یک باخت
تیم ملی ازبکستان که لقب گرگ‌های سفید را بر خود دارد، در این مسابقات به‌ترتیب با نتایج 3 بر صفر، 2 بر صفر و 5 بر یک از سد تیم‌های عمان، ترکمنستان و تاجیکستان گذشته و به دیدار نهایی رسیده است. ازبک‌ها همانند ایران تفاضل گل مثبت9 را به‌ثبت رسانده‌اند و تفاوت ماجرا در این است که آنها از یک بازی بیشتر یک گل زده و یک گل خورده کمتر دارند.
شاگردان سرچکو کاتانتس اسلوونیایی روزهای فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر می‌گذارند. آنها بعد از باخت تراژیک 2 بر یک به کاستاریکا در خاک کره، دیگر مقابل هیچ تیمی شکست نخورده‌اند و 5برد و 2تساوی را به‌دست آورده‌اند. غلبه بر قزاقستان و بولیوی و تساوی بدون گل برابر روسیه از مهم‌ترین نتایج ازبکستان در این مدت بوده است.

   سرچکو کاتانتس؛ برنده ایران با عراق
نام کاتانتس برای ایرانی‌ها آشناست. بازیکن اسبق تیم‌های پارتیزان، اشتوتگارت، سامپدوریا و... از سال2006 تا به امروز به فعالیت در سطح ملی پرداخته و هدایت تیم‌های مقدونیه، امارات، اسلوونی، عراق و ازبکستان را به‌عهده داشته است. او در این سال‌ها 4مرتبه به مصاف ایران رفته که ماحصل آن یک برد (مقدماتی جام‌جهانی2022)، یک مساوی (جام‌ملت‌های آسیا2019) و 2باخت (جام‌ملت‌های آسیا2011 و مقدماتی جام‌جهانی2022) بوده است. او همان کسی است که با تیم ملی عراق در مقدماتی جام‌جهانی2022 ایران را شکست داد. کاتانتس در 2سال اخیر موفق شده تغییر نسل را در تیم ملی ازبکستان با موفقیت انجام دهد و خونی جدید به رگ گرگ‌های سفید تزریق کند. تنها باخت این تیم در 15بازی اخیر مقابل اردن بوده و اردن تنها تیم آسیایی است که موفق شده طی این مدت از سد ازبکستان بگذرد.

   فقط یک باخت در 11بازی
برای مسابقات کافا 27بازیکن در اردوی تیم ازبکستان حضور دارند که فقط 4بازیکن 30 و بالای 30سال ‌در میان آنهاست. در سوی مقابل 12نفر دارای 25 و یا کمتر از 25سال ‌هستند و می‌توانند چندین سال برای تیم ملی کشورشان بازی کنند. 19بازیکن از لیست کنونی ازبکستان در 4تیم بالانشین لیگ ازبکستان حضور دارند و 8نفر باقیمانده لژیونر هستند. چنان که می‌بینید، شانس پیروزی ایران در این فینال خیلی بیشتر از ازبکستان است و سفیدپوشان می‌توانند با بردن این حریف روند پیروزی‌های متوالی خودشان مقابل ازبکستان را ادامه دهند. تیم ملی ایران طی 11بازی مقابل ازبکستان 9بار پیروز شده و فقط یک‌بار شکست خورده است. هر 6بازی اخیر ایران و ازبکستان با برتری تیم ملی ایران به پایان رسیده است.

پایان 3700روز حسرت؟
امیر قلعه‌نویی بعد از یک دهه در آستانه کسب جام قرار گرفته؛ هرچند شاید قهرمانی در کافا کمتر کسی را راضی کند

بهروز رسایلی|  تنها مسابقه به درد بخور تورنمنت کافا، سرانجام برای تیم ملی ایران از راه رسید؛ بازی با ازبکستان در فینال. از همان ابتدا و بعد از گروه‌بندی مسابقات هم کاملا روشن بود که تیم ایران فقط یک بازی مفید در این تورنمنت می‌تواند داشته باشد و آن هم دیدار با عمان یا ازبکستان در فینال است. در گروه مقابل اما ازبک‌ها شاگردان برانکو ایوانکوویچ را شکست دادند و به بازی نهایی رسیدند تا حریف تیم امیر قلعه‌نویی شوند. شاید بردن این مسابقه و تصاحب جام قهرمانی در یک تورنمنت کم‌اعتبار و نوظهور چندان اتفاق فوق‌العاده‌ای به شمار نیاید اما بازی با ازبکستان هم برای تیم ملی و هم برای شخص سرمربی آن حائز اهمیت زیادی است.

   چرا برای تیم ملی مهم است؟
از همان روز آغازین تورنمنت کافا، انتقادهای بسیار زیادی از حضور ایران در این مسابقات صورت گرفت؛ مخصوصا که امیر قلعه‌نویی با ترکیب اصلی در این تورنمنت حضور یافته بود. بسیاری ایراد گرفتند که فایده بازی با این رقبای سطح پایین چیست و چرا تیم‌های پایه یا حتی بازیکنان منتخب لیگ در این مسابقات حضور نیافته‌اند. 2پیروزی پرگل در برابر افغانستان و قرقیزستان هم به جای متقاعد کردن منتقدان، آتش بعضی از آنها را تندتر کرد؛ چرا که این نتایج حمل بر ضعف حریفان شد. حالا تیم ملی در آخرین گام به رقیبی برخورد کرده که کمی استانداردهای لازم را دارد و ممکن است در زمین خودش بتواند شاگردان قلعه‌نویی را به چالش بکشد. ازبکستان در گروه مقابل هر 3بازی خود را برده و تنها یک گل دریافت کرده است. حالا اگر تیم ملی در برابر ازبکستان عملکرد قاطعانه و موفقی نداشته باشد، بازیکنان این تیم حتما با انتقادات بسیار بیشتری مواجه خواهند شد و برچسب «ضعیف‌کشی» بیشتر از قبل روی این تیم خواهد چسبید. مخلص کلام این است؛ کسی به‌خاطر قهرمانی در کافا از ملی‌پوشان تشکر نخواهد کرد اما ناکامی احتمالی در فینال برای این تیم گران تمام می‌شود.

   چرا برای قلعه‌نویی مهم است؟
البته که منافع تیم از سرمربی جدا نیست و بازی با ازبکستان به همه دلایلی که در بند قبلی برشمردیم، برای امیر قلعه‌نویی هم اهمیت ویژه دارد. با این حال حساسیت مضاعف دیدار با ازبکستان برای امیر از آن جهت است که او بعد از سال‌های طولانی بار دیگر می‌تواند یک جام را لمس کند و بر قله بایستد. همانطور که می‌دانید از زمان انتخاب قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی، بیشترین انتقادها از او بابت این بود که در 10سال گذشته موفق به کسب هیچ جامی نشده است. کار در این مورد به جایی رسید که امیر یک‌بار در نشست خبری به مشاجره با خبرنگار منتقد پرداخت و با اشاره به تعداد امتیازاتی که در دوران مربیگری به‌دست آورده، از او پرسید: «بلدی تا هزار بشماری؟!» قلعه‌نویی آخرین بار 15اردیبهشت 92و پس از برتری بر فولاد با استقلال، در فاصله یک هفته به پایان لیگ دوازدهم قهرمان این مسابقات شد. حالا و تقریبا 3700روز بعد از آن تجربه، شاید بار دیگر یک جام به امیر برسد؛ هرچند که این کجا و آن کجا!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید