• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 29 خرداد 1402
کد مطلب : 194921
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOmqr
+
-

گواردیولا سرمربیان بزرگی تربیت می‌کند

مکتب پپ

مکتب پپ

پاری‌سن‌ژرمن که قصد دارد گالتیه را از هدایت این تیم برکنار کند، هنوز سرمربی فصل آینده خود را پیدا نکرده. آنها در این راه با مربیان زیادی مذاکره کرده یا به آنها پیغام داده‌اند. ابتدا زیدان طبق معمول به‌خاطر ریشه‌اش در مارسی به این موقعیت شغلی توجهی نکرد. مورینیو دیگر گزینه‌ای بود که ترجیح داد در آاس‌رم بماند و به پاریس نیاید. لوئیس انریکه، سرمربی سابق بارسلونا و تیم ملی اسپانیا هم با این باشگاه به نتیجه نرسید. پاری‌سن‌ژرمن پس از چلسی و تاتنهام سومین باشگاهی بود که انریکه را نخواست. گزینه بعدی میکل آرتتا بود که با تماس شخصی کامپوس، مدیر ورزشی پاری‌سن‌ژرمن در جریان علاقه این باشگاه قرار گرفت. آرتتا که نخستین تجربه سرمربیگری‌اش را در آرسنال سپری می‌کند، در سومین فصل حضورش در جمع توپچی‌ها چیزی نمانده بود این تیم را قهرمان لیگ برتر کند. او یکی از گزینه‌های بارسلونا هم در آینده است، چون زمانی در لاماسیا عضویت داشت، پیش از آنکه راهی خارج شود. البته او در تیم اصلی بارسا بازی نکرده بود. آرتتا که سابقه دستیاری گواردیولا را دارد، سال‌های 2001و 2002در پاری‌سن‌ژرمن هم بازی می‌کرد و به همین دلیل با زبان فرانسوی آشنایی دارد.
آرتتا به‌دلیل پروژه بلندمدتی که در آرسنال دارد، این پیشنهاد را رد کرده است. حالا گزینه بعدی تیاگو موتا، بازیکن ایتالیایی سابق پی‌اس‌جی است که مدتی است مربیگری را آغاز کرده است و گفته می‌شود افکاری عجیب در مربیگری دارد. او حضوری موفقیت‌بار اما کوتاه‌مدت در پست سرمربیگری تیم بولونیا در سری‌آ داشت. خودش گفته دوست دارد در این تیم بماند و افکارش را پیاده کند اما شاید پیشنهاد پی‌اس‌جی او را وسوسه کند. البته هنوز هم لوئیس انریکه یکی از گزینه‌هاست و شاید مذاکرات با او جدی‌تر شود.

  شاگردان پپ
خیلی‌ها گواردیولا را بهترین سرمربی حال حاضر جهان می‌دانند. او هر فصل ایده‌های جدیدی را پیاده می‌کند و همه آنها نتیجه می‌دهد. گواردیولا یاد گرفته که از برخی مربیان هم تمجید کند و آنها را زیر بلیت خودش قرار دهد. نمونه آن دی‌زربی، مربی ایتالیایی برایتون است که بارها مورد تحسین پپ قرار گرفته. پپ از اسپالتی هم تعریف کرد اما مورد استقبال این مربی ایتالیایی قرار نگرفت. گواردیولا از مربیان دیگری مثل آنچلوتی، زیدان و... هم تعریف کرده. همه هنر پپ به جام‌های مربیگری‌اش محدود نمی‌شود، شاگردان او هم به مربیان موفقی تبدیل شده‌اند. همین اریک تن‌هاخ هلندی که سرمربی منچستریونایتد است، وقتی گواردیولا سرمربی بایرن‌مونیخ بود، هدایت تیم دوم بایرن را در دست داشت و مستقیم زیرنظر این سرمربی اسپانیایی کار می‌کرد. مربیان موفق دیگری هم هستند که زمانی شاگرد گواردیولا بودند. ازجمله همین آرتتا که مربیگری را در منچسترسیتی و با دستیاری پپ آغاز کرد و حالا هدایت آرسنال را در دست دارد و گزینه بارسا و پاریس است. یا ژابی آلونسو که مربیگری را در تیم دوم رئال سوسیداد آغاز کرد و فصل پیش تیم بحران‌زده لورکوزن را در دست گرفت و در نخستین تجربه سرمربیگری‌اش ثابت کرد چه آینده درخشانی دارد. او بایرلورکوزن را تا رده ششم بوندس‌لیگا و نیمه‌‌نهایی لیگ اروپا پیش برد.
نفر دیگر ونسان کمپانی است که اگرچه دستیار گواردیولا نبوده اما زمانی کاپیتان تیم او در منچسترسیتی بوده است. این مربی بلژیکی توانسته با عملکردی خیره‌کننده تیم کاونتری را به لیگ برتر بیاورد و کلی رکورد بزند. دستیار فصل پیش گواردیولا هم چند روز پیش به‌عنوان سرمربی تیم سقوط کرده لسترسیتی برگزیده شد تا حلقه سرمربیان مکتب پپ بزرگ‌تر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید