• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226659
+
-

دولت مکتب امامی

دولت طراز معمار کبیر انقلاب ره با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی گره‌گشای مشکلات ساختاری خواهد بود

گزارش
دولت مکتب امامی

حسین کاظم‌زاده- محقق و پژوهشگر

تنور رقابت‌های انتخاباتی درحالی طی روزهای اخیر در کشور داغ‌ شده‌است که در آستانه سی‌وپنجمین سالگرد رحلت حضرت امام‌خمینی(ره)، تبیین ملاک‌ها و معیارهای یک رئیس‌جمهور مطلوب از دیدگاه بنیانگذار کبیر انقلاب‌اسلامی، می‌تواند چراغ‌راهی برای جامعه به‌منظور انتخاب یک «رئیس‌جمهور مکتبی» باشد. با وجود اینکه طی سال‌های اخیر برخی تلاش کرده‌اند ملاک‌های تشریحی ازسوی حضرت‌ امام‌خمینی(ره) درباره یک دولتمرد مکتبی را با توجه به شرایط و ویژگی‌های دهه نخست پیروزی انقلاب اسلامی، به آن مقطع منحصر کنند، اما نکته اینجاست که ویژگی‌های ترسیمی ازسوی امام‌خمینی(ره) درباره یک رئیس‌جمهور مطلوب، برآمده از درک دقیق و راهبردی ایشان از اسلام و تشیع بوده ‌است و در شرایط کنونی می‌تواند الگویی برای کاندیداها و سنجه‌ای برای مردم به‌منظور انتخاب رئیس‌جمهور مکتبی باشد.
بنیانگذار کبیر جمهوری‌اسلامی در مقاطع مختلف و به مناسبت‌های گوناگون به تشریح ویژگی‌ها و ملاک‌های «رئیس‌جمهور اصلح» پرداخته‌اند که در مجموعه صحیفه امام خمینی (ره) و همچنین وصیتنامه‌ سیاسی- الهی امام(ره) ثبت و ضبط شده است و می‌تواند به‌مثابه نقشه راه و ملاک انتخابی پیش روی رای‌دهندگان و کاندیداها قرار بگیرد.
همین معیارها و تابلوهای راهنما وقتی به کسوت یک دولت خادم مردم می‌نشیند، برکاتش غیرقابل شمارش می‌شود. کمااینکه برخی از دولت‌های گذشته نیز هنگامی که وجهه همت خود را بر عملیاتی کردن استانداردهای دولت طراز مردمی قرار دادند، مادامی که از آن تخطی نکردند، منشاء خیرات و برکات بودند و زمانی که از آن عدول نمودند، به قهقرا رفته و باعث خسران خود و کشور شدند.  در این گزارش، به بخش‌هایی از دلایل کارآمدی دولت مکتب امامی پرداخته‌ایم که در ادامه تقدیم می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید