• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194763
+
-

کرنش غرب و اعتماد به آن از نگاه رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاهی ژرف و مدبرانه، رفتارهای غربی‌ها را مقابل ملت ایران و آرمان‌های آن گوشزد فرموده و بارها تأکید کردند که اعتماد و همراهی با غربی‌ها نه‌تنها منافعی برای کشور به همراه نداشته است بلکه، هربار ایستادگی بر سر مواضع اصولی کشور زمینه را برای رشد و تعالی جامعه فراهم کرده است. در ادامه به بخشی از فرازهای سخنان ایشان درباره مسئله غرب، اعتماد به آن و تجربه‌هایی که از آن به‌دست آورده‌ایم، پرداخته‌ایم.
 

12آبان1398
درباره کودتای1332
در طول تاریخ ارتباط آمریکا با ایران، آمریکا همیشه با ایران دشمنی کرده؛ حتی در آن رژیم طاغوت. دشمنی آمریکا با ایران، قبل از انقلاب عبارت بود از اینکه یک دولت ملی را در سال۱۳۳۲ با کودتا ساقط کرد؛ مأمور آمریکایی با چمدان دلار آمد تهران، رفت در سفارت انگلیس پنهان شد، از آنجا شروع کرد پول دادن، دلار پخش کردن، کسانی را استخدام کردند، کودتایی به‌وجود آوردند و دولت ملی را ساقط کردند؛ البته آن دولت هم تقصیر داشت- تقصیرش هم این بود که به آمریکا خیلی اعتماد کرده بود- اما این کار را کردند و دولت فاسدِ وابسته به ‌خودشان را در کشور تشکیل دادند. دیگر از این دشمنی بالاتر نمی‌شود. بر نیروهای مسلح ما مسلط شدند، بر نفت ما مسلط شدند، بر سیاست‌های کشور ما مسلط شدند، بر فرهنگ ما مسلط شدند، تسلط کامل.

یکم فروردین ‌1400
ماجرای برجام
ما در قضیه برجام عجله کردیم؛ ما نباید عجله می‌کردیم؛ همه کارهای آنها روی کاغذ بود، کارهای ما روی زمین بود؛ ما عجله کردیم کارهای خودمان را انجام دادیم، آنها هم کارشان را انجام ندادند، تعهداتشان را انجام ندادند. البته این مسئله بسیار مهمی است که ما توجه داشته باشیم که صبر و حوصله‌‌مان زیاد است و داریم کار خودمان را می‌کنیم؛ اگر چنانچه آنها همین سیاستی را که ما گفتیم قبول کردند و اِعمال کردند، خب همه‌‌چیز درست خواهد شد؛ اگر نکردند، به همین شکلی که امروز هست، بعد هم خواهد بود؛ اشکالی هم ندارد. در مورد این هم که ما می‌گوییم مثلا فرض بفرمایید که اول آنها تحریم را بردارند، شنفتم یک عده‌ای از این سیاسیون دنیا و مانند اینها می‌گویند «آقا، این اول من، اول تو دیگر چه فرقی می‌کند؟ حالا شما می‌گویید اول آمریکا، آمریکا می‌گوید اول شما؛ بحثِ اول من، اول تو نیست؛ بحث این است که ما زمان اوباما به آمریکایی‌ها اطمینان کردیم و کارهایی را که باید براساس برجام انجام می‌دادیم انجام دادیم، اما آنها تعهد خودشان را انجام ندادند. یعنی روی کاغذ گفتند که تحریم‌ها برداشته است، منتها عواملشان به هر شرکتی که خواست با ما قرارداد منعقد بکند گفتند آقا این خطر دارد، این ریسک دارد و معلوم نیست چه خواهد شد؛ یعنی طرف سرمایه‌گذار را ترساندند؛ این‌جوری اینها عمل کردند. ما به‌کار اینها اعتماد نداریم؛ تعهد اینها برای ما ارزشی ندارد.

یکم مرداد1400
درباره واکسن
اختلالی در برخی از موارد در مسئله تقسیم واکسن بین مردم به‌وجود آمد که البته عمدتا ناشی از بدقولی کسانی بود که قول داده بودند واکسن را به ما بفروشند و بدقولی کردند. خب این یک‌بار دیگر به ملت ایران و مسئولین کشور یادآوری می‌کند که ما بایستی در همه مسائل بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و تکیه به دیگران مشکلاتی به‌وجود می‌آورد، کما اینکه در این قضیه هم مشکلاتی به‌وجود آورد. البته چاره‌ای نداشتیم و در کنار تولید داخلی ناچار بوده‌ایم و هستیم که از تولیدات کشورهای دیگر هم تا آن حدی که قابل اطمینان است استفاده کنیم و استفاده خواهیم کرد؛ لکن تلاش را باید گذاشت روی تولید داخل و مردم نبایستی منتظر و معطل بمانند.

19بهمن 1401
اعتماد به دشمن
سیاست کشورها این است که زیر بار آمریکا نباشند، اما با داد و ستد، با گفت‌وگو، با نشستن پشت میز مذاکره، احیانا با زیرمیزی‌هایی مثلا فرض کنید به بعضی از آدم‌های مؤثر، این سیاست عوض می‌شود. مگر نمی‌بینید در دنیا؟ امروز یک چیزی اعلام می‌کند، فردا ضد ‌آن را اعلام می‌کند! بله، سیاست استقلال هست، سیاست باج ندادن هست، اما سیاست تغییرپذیر است. اینجا این‌جور نیست؛ اینجا استقلال و باج ندادن ایمان است، برخاسته از دین است. قرآن می‌گوید بایستی به این مستکبر، به این ظالم، به این حکومت ستمگر اعتماد نکنید. این ایمان، دیگر قابل خرید و فروش نیست. آن کسی که حاضر بشود از این ایمان عبور بکند، صلاحیت خودش را برای اشتغال در این نظام از دست می‌دهد؛ تفاوتش این است.
















 

این خبر را به اشتراک بگذارید