• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194688
+
-

برای دریانورد شدن از کجا باید شروع کرد؟

دلتان را به دریا بزنید

ویژه نامه ای برای اقتصاد دریا و دریانوردان ‌به مناسبت روز جهانی دریانورد

دلتان را به دریا بزنید

بعد از گرفتن اطلاعات مرتبط با شغل دریانوردی، شاید این سؤال اصلی‌تون باشه که حالا باید برای دریانورد شدن از کجا شروع کنید؟ برای ورود به شغل دریانوردی از چند مسیر می‌­تونید اقدام کنید.

مسیر اول
اولین مسیر اینه که رشته‌های تخصصی مربوطه را در هنرستان­‌ها یا دانشگاه‌هایی که این رشته درسی را ارائه می‌کنند، دنبال کنید. به‌عنوان نمونه، رشته تخصصی عرشه یکی از شاخه‌های مهم در عرصه دریانوردی است که برای ورود به این رشته تحصیلی تا زمان فعالیت در کشتی­‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، باید مراحل مختلفی را طی کرد. بر این اساس، داوطلبان دارای مدرک دیپلم یا فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناوبری پس از شرکت در آزمون‌­های کتبی مؤسسه آموزشی کشتیرانی ج.ا.ا. و کسب نمره قبولی، وارد فاز بعدی می­‌شوند که شامل یادگیری دوره‌های تخصصی عرشه است. درواقع، شما به‌عنوان فراگیر باید پس از آموختن دوره‌های نظری، وارد دوره‌های جانبی معروف به چهارگانه «بقا در دریا، اطفای حریق، ایمنی فردی و کمک‌­های اولیه» شده و پس از آن، از طریق سازمان بنادر و دریانوردی، مدارک کارت سلامت و شناسنامه دریانوردی را دریافت کنید. خیلی نگران نباشید، کار پیچیده‌­ای نیست ولی نیاز به پشتکار و علاقه دارد.
یک نکته دیگه هم که باید به اون اشاره کرد اینه که فراگیران دریانوردی عرشه در طول دوره کارآموزی روی شناورها، با محیط و فضای کار دریانوردی بیشتر آشنا می‌شن و خودشون رو برای دوره‌های بعدی آماده می­‌کنن؛ به‌طوری که داوطلبان دارای مدرک تحصیلی دیپلم، بعد از فراگیری دوره‌های تئوری و چهارگانه، دو سال و فارغ‌­التحصیلان رشته کارشناسی ناوبری برای 6ماه، دوره افسر دومی را شروع می‌­کنن که مباحث تخصصی عرشه و سیستم‌های ناوبری از مهم‌ترین دروس این دوره هست و در نهایت، بعد از اینکه دوره کارآموزی روی دریا با موفقیت به پایان رسید، برای شرکت در آزمون افسر دومی عرشه به سازمان بنادر معرفی می‌­شوید.

مسیر دوم
دومین رشته مهم دریایی که یکی از راه‌های ورود به شغل دریانوردی است، مهندسی موتور هست. داوطلبانی که مدرک دیپلم دارند یا فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک هستن، پس از شرکت در آزمون‌های کتبی مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کسب نمره قبولی، می­‌تونن وارد فاز یادگیری دوره‌های تخصصی عرشه‌بشن و بعد از گذراندن دوره‌های نظری، وارد دوره‌های جانبی معروف به چهارگانه شوند که پیش‌تر براتون توضیح دادیم. فراگیران دریانوردی گرایش عرشه هم، در طول دوره کارآموزی روی شناورها با محیط و فضای کار دریانوردی به‌خصوص محیط موتور بیشتر آشنا می‌شن و خودشون رو برای دوره‌های بعدی آماده می‌­کنن. در نهایت داوطلبان افسر مهندسی موتور با مدرک دیپلم برای 2سال و فارغ‌­التحصیلان مهندسی مکانیک به‌مدت 6‌ماه دوره مهندس سومی را شروع می­‌کند.


مسیر سوم
راه دیگری که می­‌تونه شما رو تبدیل به یک دریانورد کنه، رشته مهندسی برق و الکترونیک هست که یکی از شاخه‌های مهم در عرصه دریانوردی به شمار می‌ره. برای ورود به این رشته تحصیلی و در نهایت فعالیت روی کشتی­‌های ناوگان کشتیرانی ج.ا.ا. باید مراحل ویژه­‌ای را دنبال کرد؛ به این معنا که داوطلبان دارای مدرک دیپلم یا فارغ‌التحصیلان مهندسی برق هم مثل دو گروه دیگه باید در آزمون‌های کتبی مؤسسه آموزشی کشتیرانی شرکت کنند و بعد از کسب نمره قبولی، وارد دوره‌های تخصصی شوند. درست مثل داوطلبان دیگه، باید از طریق سازمان بنادر و دریانوردی که یکی از مجموعه‌های زیرنظر وزارت راه و شهرسازی است، کارت سلامت و شناسنامه د ریانوردی دریافت کنند و برای دوره کارآموزی به‌مدت 6ماه، عازم کشتی بشن. داوطلبان مدرک دیپلم برای دو سال و فارغ‌التحصیلان مهندسی برق هم به‌مدت 6‌ماه دوره الکترونیک را روی کشتی سپری خواهند کرد و مباحث علمی و تخصصی برق و الکترونیک و سیستم‌های موجود از اهم دروس این دوره است.

مسیر چهارم
یکی دیگر از رشته‌هایی که می‌تونه پل ورود شما به حرفه­ دریانوردی باشه ملوانی هست. ملوانان در کشتی در قسمت‌های عرشه، موتورخانه و سالن فعالیت می‌کنند.
به این نکته هم توجه کنین که برای ورود به رشته ملوانی، علاوه بر داشتن سلامت جسم و روان، گذراندن دوره‌های چهارگانه تحت عنوان «بقا در دریا» و دریافت گواهینامه‌های مربوط به آن ضروریه.

    


آمار
27میلیون تن آخرین رکورد عملیات تخلیه و بارگیری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
100 نفر  ورود سالانه سربازان وظیفه به‌عنوان امریه  به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران




 

این خبر را به اشتراک بگذارید