• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194395
+
-

محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما

تلاش تلویزیون برای همسو‌سازی‌ محصولات رسانه‌ای با جهاد در میدان

یادداشت
تلاش تلویزیون برای همسو‌سازی‌ محصولات رسانه‌ای با جهاد در میدان

تجمعات دینی در عصر امروز یکی از مظاهر مهم دینداری به شمار می‌رود که دشمن ایران اسلامی تمام اهتمام خود را برای کمرنگ کردن آن به‌کار برده است. این تجمعات در دهه‌های گذشته به شکل راهپیمایی و دسته‌های عزاداری نمود و بروز بیشتری داشت و امروز با ابتکار عمل جریان هیأتی و انقلابی در روزهای عیدانه نیز برپا می‌شود. مهمانی‌های میلیونی و کیلومتری در عیدغدیر تهران، نیمه شعبان قم و ولادت امام رضا(ع) مشهد نمونه شاخص این تجمعات شادیانه خیابانی با حضور پرشور مردم است. بهره‌گیری از مدل موکب داری اربعین، با محوریت عملیاتی جریان خودجوش مردمی و حمایت نهادهای فرهنگی، ساختار اصلی این تجمعات شادیانه را شکل می‌دهد. از سوی دیگر ذکر اهل‌بیت عصمت و طهارت دال مرکزی محتوایی این تجمعات است که متفاوت بودگی آن را با سایر تجمعات سیاسی، اعتراضات اقتصادی و گونه‌های مختلف تجمعات انسانی در سراسر جهان نشان می‌دهد. شادیانه‌ای که حول محور اهل‌بیت با حضور میلیونی مردم -با وجود میل دشمن و مشکلات اقتصادی- در خیابان‌ها شکل می‌گیرد، نماد پیشرانی دینداران در تحول اجتماعی است که می‌تواند برای جامعه‌شناسان دینی قابل مداقه و مطالعه باشد. افزایش نشاط و انسجام دینی، ایجاد امید به آینده توأم با وحدت اجتماعی، ارتقای ضریب مقاومت در مقابل دشمن، فعال‌سازی‌ میدانی جوانان برای اثرگذاری و تحکیم خانواده از اثراتی است که این جریان را به یک جهاد اجتماعی مبدل کرده است.
آنچه به این جهاد اجتماعی ضریب و برجستگی داده، حضور میدانی و فعال رسانه ملی در نقش قرارگاهی و امتداد آن در سراسر کشور است. تلاش تلویزیون برای همسو‌سازی‌ برون داد محصولات رسانه‌ای با تحولات مجاهدانه میدانی جبهه مردمی را می‌توان در این چارچوب ارزیابی کرد.یکی از معضلات پیش روی این جریان تحولی، ابتذال در تحلیل آن است. پیشرانی این جهاد اجتماعی به‌دلیل عدم‌تجربه آن در دوران گذشته و پیچیدگی امر شادی در جامعه اسلامی و نیز نیاز فراوان جوانان به شادی و امید، حتما با نواقصی مواجه است که باید با بازخوانی به روز مبانی دینی، توجه به اشارات و سیره امام، تجربه نگاری فرهنگی و مطالعه زیست فعالان مردمی، آن را برطرف کرد. قلم فرسایی مجازی پشت میز و در کتابخانه‌های خنک بدون توجه به مقتضیات و نیاز‌های جوان امروز و محدودیت‌ها و مشکلات فعالیت فرهنگی، نتیجه‌ای جز دلسرد کردن فعالان میدانی و سپردن آن به‌دست دشمن منتظر و در کمین، نخواهد داشت. آقا فرمودند در عصر هوش مصنوعی و اینترنت نمی‌توان از روش‌ها و ابزارهای قدیمی استفاده کرد و باید ابزارهای روز را به‌کار برد البته که این موضوع درباره تجمعات دینی هم صدق می‌کند. حفظ جبهه بندی، اصول و قواعد هویت دینی و ایرانی با بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهای روز، توامان باید مورد توجه قرار گیرند.آنچه امروز در حماسه ورزشگاه حیدریان قم، میدان خراسان تهران، یزد و سایر نقاط کشور باید مورد توجه قرار گیرد، حضور شاد، پرامید و مومنانه دختران جوان در میدانی است که جبهه مردمی انقلاب آن را با تلاش و برنامه‌ریزی فراوان فراهم کرده است. بدیهی است که این پیشرانی را باید گرامی داشت و با همه توان تقویت کرد.
چقدر این جمله آوینی زیباست که گفت: «ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم.» مراقب باشیم زمین خود را به کدخدای خیالی واگذار نکنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید