دود ترک فعل در چشم تهرانی ها
همشهری زوایای مختلف ترک فعل در مدیریت شهری پنجم را بررسی کرد
نگاهی به 2برنامه کاهش آلودگی هوای پایتخت که در شورای پنجم بر زمین ماند
یکی از بزرگترین عقبماندگیهای تهران از برنامههای زیرساختی، در حوزه برنامههای کاهش آلودگی هواست. در این موضوع با 23نهاد مسئول، گاه تا آنجا ترک فعل وجود داشته که پاییز سال گذشته، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست اعلام کرده که فقط 2نهاد طی سنوات گذشته به وظایف خود عمل کردهاند.
حذف فیلتر دوده
از سال93 طبق قوانین بالادستی مصوب هیأت وزیران و مجلس، نصب فیلتر دوده برای کنترل آلودگی هوای وسایل نقلیه دیزلی الزامی شد اما 4سال بعد در حالی که پیشرفتهایی در این زمینه حاصل شده بود، این مصوبه در شورای شهر تهران باطل شد. شورای شهر پنجم که بر سر دوراهی استفاده از فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی یا وارد کردن اتوبوسهای دیزلی دارای فیلتر دوده قرار داشت، یکباره روی گزینه نصب فیلتر دوده خط بطلان کشید و البته بعد از این پسرفت، در مورد دوم نیز نتوانست پیشرفتی حاصل کند. محمد علیخانی، رئیس وقت کمیسیون حملونقل شورا، مخالف سرسخت نصب این فیلترها بود و درباره این ایده علمی و کارشناسی که در صدها شهر جهان اجرایی شده، گفت: نصب فیلتر دوده، طرحی بیاساس است که برای دلالی برخی از افراد طراحی شده است. راهحل موردنظر او خرید اتوبوسهای جدید بود که آن نیز هیچگاه به میزان نیاز تهران انجام نشد تا این برنامه که یک سوم آلودگی هوای تهران را حذف میکرد، از اساس باطل شود.
نوسازی ناوگان
«مدیریت شهری پنجم با تصمیمات خود تهران را قفل کرد.» این جملهای بود که پرویز سروری، نایبرئیس شورای اسلامی شهر تهران 28آذر سال گذشته اعلام کرد. آن گونه که شواهد ترددی در معابر شهری نشان میدهد، هر ساله باید تقویت عمدهای در ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و البته ساخت خطوط متروی تهران ایجاد شود تا این شهر از قفل شدگی ترافیکی در امان بماند اما طی 4سال مدیریت شهری پنجم، عملا نهتنها خط جدیدی در متروی تهران تکمیل نشد که در بخش اتوبوسرانی نیز عقب ماندگیها در سراسر 4سال یعنی 1396 تا 1400 تمدید شد تا عمر نرسیدن اتوبوس به تهران از 11سال به 15سال برسد. توجه به این نکته بود که سروری را بر آن داشت تا بگوید: «آنها با تصمیمات خود به شهر قفل زدند و ما با زحمت در حال کلید انداختن به این شهر قفل شده هستیم.» در سال1396، تهران ۶هزار دستگاه اتوبوس تحویل گرفت، اما در سال1400 تعداد اتوبوسهای پایتخت، به 2250دستگاه رسید تا مشکل جدی در حملونقل رویسطحی عمومی پایتخت ایجاد شود. بدینترتیب با ترک فعل شورا و شهرداری گذشته، اتوبوسهای فرسوده از رده خارج شدند و اتوبوسهای فراوانی نیز به فرسودگی مطلق رسیدند.
ترک فعل در قبال حریم شهر تهران
یکی از موارد ترک فعل حریم تهران به ساخت ویلاهای لوکس در حریم منطقه یک مربوط است
یکی از بزرگترین عرصههای زمین مانده در دوره گذشته مدیریت شهری، موضوع حریم و عقبماندگیهایی است که در فاصله آن سالها بر تهران گذشته است. بررسی ترک فعل سازمانها و نهادها در انجام وظایف قانونی خود در قبال حریم شهر تهران نشان میدهد در شرق شهر، این موضوع بیش از همه در حریم مناطق ۴ و ۱۳ نمود دارد که ازجمله حساسترین حریمهای شهر تهران است. پیشگیری از تصرفات غیرقانونی، جلوگیری از تفکیک اراضی توسط افراد سودجو و ممانعت از ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده حریم، نیازمند نظارت مستمر و دائمی است و همراهی سازمان بازرسی کل کشور با شهرداری تهران در جریان نظارت و بازدیدها از این محدوده، حاکی از این است که موضوع صیانت از حریم شهر در کانون توجه مسئولان عالی رتبه دستگاههای نظارتی و قضایی قرار گرفته است. البته ورود جدی دستگاههای قضایی و نظارتی به موضوع حریم میتواند پایانی بر بیتفاوتیها و بیتوجهیهای دستگاههای مرتبط با این مسئله باشد و تداوم این روند موجب افزایش مسئولیت پذیری و پاسخگویی همه دستگاههای مسئول در موضوع حریم میشود. از تابستان سال گذشته بررسی ترک فعل سازمانها و نهادهای مربوطه در انجام وظایف و تکالیف قانونی خود در قبال حریم آغاز شده و سازمان بازرسی کل کشور، شورای شهر و شهرداری تهران، مسئله حریم را در کانون توجه، سیاستها و برنامههای خود قرار دادهاند و این رویکرد سازنده و مثبت نتایج خوبی را در صیانت و حفاظت از حریم شهر تهران درپی خواهد داشت. پرونده دیگر درباره مسائل ترک فعل حریم تهران به ساخت ویلاهای لاکچری بازمیگردد. در دوره قبلی مدیریت شهری تخلفات گسترده در حوزه حریم در منطقه یک رخ داد. این منطقه بهعلت افزایش چند برابری قیمت زمین و ملک بستر سودجوییهای فراوانی شده که باید با آن برخورد فوری صورت میگرفته اما ترک فعل در آن زمان موجب شد برخی از آنها برای مدیریت فعلی شهر مشکلساز شوند.