• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194238
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/583KX
+
-

پشت پرده انفجار سد کاخوفکا در اوکراین

پشت پرده انفجار سد کاخوفکا در اوکراین

«غرب عادت دارد کارهای کثیفی را با دستان دیگران انجام دهد.» این بخشی از واکنش نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به اتهام‌های کشورهای غربی مبنی بر دست داشتن روسیه در انفجار سد استراتژیک کاخوفکاست؛ سدی که بر اثر تخریب آن 30شهر و روستا زیر آب رفت. غربی‌ها پس از خرابکاری در خط لوله نورداستریم که مشخص شده توسط اوکراینی‎ها انجام شده بود در شرایطی، انگشت اتهام خود را این بار هم به‌سوی مسکو گرفته‌اند که اخیرا یک رسانه بلژیکی گزارش داده سازمان سیا از عملیات خرابکارانه در نورداستریم اطلاع داشته است.
با این حال آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تا مدت‌ها اصرار داشتند که این روس‌ها بوده‌اند که برای ایجاد آشوب در بازار انرژی، خط لوله را منفجر کرده‌اند. این بار نیز پس از انتشار خبر انفجار سد کاخوفکا، مقام‌های غربی بار دیگر روسیه را متهم کردند؛ امری که باعث شد تا «واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل، در دفاع از کشورش، روایت‌های مشابه گذشته از جمله خرابکاری اوکراینی‌ها در نورد‌استریم و حمله آمریکایی‌ها به سد «طبقه» در سوریه در سال 2017را یادآوری کند.
در ماجرای خرابکاری خط لوله نورداستریم، نخستین بار «سیمور‌هرش»، روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی بود که برخلاف جریان غالب رسانه‌ای و سیاسی غرب که یکصدا روسیه را متهم این غائله معرفی می‌کردند فاش کرد که گروهی از مأموران ویژه آمریکایی به دستور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، خط لوله را منفجر کرده‌اند. در آن زمان شخصیت‌ها و رسانه‌های بسیاری هرش را محکوم کرده و او را به حمایت از «ولادیمیر پوتین»،‌ رئیس‌جمهور روسیه، متهم کردند. اما این داستان پیش‌تر هم تکرار شده بود.
سال 2017هم آمریکایی‌ها در یک عملیات مخفی، بمبی یک تُنی را بر فراز بزرگ‌ترین سد سوریه رها کردند آن هم در شرایطی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آن را در فهرست اماکن امن قرار داده و متعهد شده بود که به آن حمله نکند. در آن زمان نیز روسیه و سوریه، آمریکا را مسئول این حملات دانستند، اما «استفن‌تاونسند»، فرمانده وقت نیروهای آمریکا در سوریه، این اتهامات را به‌شدت تکذیب کرده و گفته بود که سد طبقه از اهداف نیروهای ائتلاف نبوده است. بعدها اما روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از چند منبع آگاه نوشت که آمریکایی‌ها دست‌کم از یک بمب «بی‌ال‌یو ۱۰۹» استفاده کرده‌اند؛ بمبی سنگرشکن که برای نابودی سازه‌های بتنی مستحکمی چون سد طراحی شده است.
 «کایلی بوکار ولاهوس»،‌ کارشناس اندیشکده کوئینزی، در وب‌سایت Responsible Statecraft می‌نویسد: «آمریکا گرچه دست داشتن در خرابکاری نورداستریم را تأیید نکرده، اما اکنون مشخص شده که حداقل از عملیات اوکراینی‌ها اطلاع داشته است. حال پرسش این است که چرا پس از این خرابکاری، انگشت اتهام را به ‌سوی روس‌ها گرفتند؟ اگر خودشان این کار را نکردند چرا جلوی اوکراینی‌ها را نگرفتند؟ پاسخ این پرسش‌ها هرچه باشد باعث می‌شود تا این بار در متهم کردن روس‌ها محتاطانه‌تر عمل کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید