• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193964
+
-

صلیبی جستجو کنید!

ناصر فروندیان

توی حل سودوکو، شاید اولین تکنیکی که به‌صورت عادی و حتی بدون آموزش خاصی به ذهن سودوکوبازها بیاد، تکنیک جستجوی صلیبی یا CrossHatching باشه.
این تکنیک خیلی ساده‌ست و به ما کمک شایانی می‌کنه که با توجه به سرنخ‌هایی که داریم -منظور از سرنخ همون ارقام معلومی هست که توی سودوکو از قبل نوشته شدن- بفهمیم که توی خونه‌های خالی باید چه کاندیداهایی قرار بدیم یا اگه دنبال یه کاندیدای خاص هستیم، خیلی سریع بتونیم توی کل سودوکو اون رو پیدا کنیم.
با کمک این تکنیک، ما یه رقم رو در نظر می‌گیریم مثل ۶ و بعدش شروع به مدادنویسی کردن اون می‌کنیم، با توجه به سرنخ هایی که توی سودوکو داریم بصورت صلیبی یعنی ستون، بلوک و ردیفی که توش ۶ داره رو از مدادنویسی‌های خودمون حذف می‌کنیم. متوجه نشدین چی شد؟! خب ادامه مطلب رو بخونین که واضح‌تر توضیح بدم:

اگه به سودوکوی بالا توجه کنین، متوجه می‌شین که توی بلوک ششم، ما با توجه به تکنیک جستجوی صلیبی تنها جایی که می‌تونیم رقم 6 رو قرار بدیم، فقط و فقط جاش توی خونه سبز یا همون خونه 69 -بخونین ردیف ششم خونه نهم- هستش. به بیان ساده‌تر اگه 6 رو توی خونه‌های خالی بلوک ششم مدادنویسی کنیم و بعد به سراغ «ستون‌هفتم» و «ستون هشتم» و «ردیف چهارم» بیایم متوجه می‌شیم که تمام این «واحد»ها خودشون یه رقم 6  دارن و می‌تونن باعث تکراری شدن رقم ۶ بشن. با توجه به این‌که ارقام 1، 7 و 8 توی بلوک ششم قبلا به عنوان سرنخ به ما داده شده پس نتیجه می گیریم که فقط و فقط خونه سبز می‌تونه یه  6 صحیح داخلش داشته باشه.
به عبارت دیگه می‌تونیم این‌طوری بگیم که: اگه درست به بلوک ششم نگاه کنیم متوجه می‌شیم که رقم 6 توی این بلوک مخفی شده و ما با استفاده از تکنیک «جستجوی صلیبی» تونستیم پیداش کنیم.
از این به بعد قرامون این‌طوریه که: کاندیدای پنهانی که توسط یک تکنیک توی یک بلوک پیدا بشه رو بهش بگیم Hidden Single in box یا «رقم تنهای مخفی شده در یک بلوک».  البته ناگفته نباشه که این تکنیک، زیرشاخه‌ای از یه تکنیک به اسم Hidden Single هستش که توی جلسه بعدی بهتون آموزش می‌دم، ولی الان با توجه به اتفاقی که توی جستجوی صلیبی افتاد، بد نبود که یه اشاره ای بهش بکنم.
دلیل اسم‌گذاری این کاندیدا هم معلومه: چون این رقم صحیح اولا مخفی بوده، ثانیا توی یه بلوک مخفی شده بوده!
بسیار عالی، برای این جلسه فکر می کنم کافی باشه، اگه سوالی در این مورد دارین، می‌تونین در فضای مجازی‌مون بپرسین تا پاسخگوتون باشم. بدرود!







 

این خبر را به اشتراک بگذارید