رابعه تیموری- روزنامهنگار
افزایش شمار مدارس و رفع کمبود فضاهای آموزشی از مهمترین سیاستهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به شمار میآید و در سالجاری در اولویت برنامههای این سازمان قرار گرفته است. اما لزوم توسعه کمی فضاهای آموزشی از اهمیت کیفیسازی این فضاها نکاسته و تامین مکانهای ایمن، باکیفیت و به روز بهعنوان هدف و دورنمای وظایف سازمان نوسازی مدارس تعیین شده است. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به اقدامات و برنامههایی که در این راستا طراحی شده اشاره میکند و مراحل اجرای این طرحها را شرح میدهد. حمیدرضا خانمحمدی معتقد است اجرای طرح مولدسازی املاک مازاد، فرصتی را در اختیار آموزش و پرورش کشور قرار میدهد که با تکمیل ساخت فضاهای آموزشی خیرساز کمبود مدارس کشور را بهبود بخشد.
فرصت قانونی اجرای طرح محدود است
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور کمبود فضاهای آموزشی را از مشکلات استان تهران برمیشمرد و میگوید: «در استان تهران در حوزه فضاهای آموزشی با مشکلات متعددی روبهرو هستیم که باید برای رفع آنها امکانات موجود را به درستی بهکار گیریم.» حمیدرضا خانمحمدی اجرای طرح مولدسازی املاک مازاد را یکی از راههای جبران کمبود فضای آموزشی در استان تهران عنوان میکند و توضیح میدهد: «یک راه برای افزایش فضاهای آموزشی استان تهران استفاده از اعتبارات قانون مولدسازی است که از ابتکارات دولت و مصوبه سران قوا
به شمار میآید و در بخش املاک مازاد آموزش و پرورش، تمام عواید آن صرف مدرسهسازی شده و به سقف اعتبارات آموزش و پرورش در این حوزه افزوده میشود.» وی تعیین فرصت قانونی برای اجرای طرح را از محدودیتهای این طرح عنوان میکند و میگوید: «فرصت قانونی اجرای طرح 2ساله است و باید مدیران آموزش و پرورش استان تهران با معرفی املاک مازاد کمک کنند زودتر این طرح را اجرایی کنیم و به جریان مدرسهسازی سرعت ببخشیم.»
فضاهای آموزشی ایمن و باکیفیت
خان محمدی طراحی فضاهای آموزشی متناسب با تفاوتهای فردی، جنسی، سنی، محلی و منطقهای را از وظایف تعیین شده برای این سازمان ذکر میکند و ادامه میدهد: «تخریب بعضی از مدارس کشور در حوادث طبیعی نشان میدهد باید در کنار افزایش کمی مکانهای آموزشی، ارتقای کیفیت و استحکام این بناها را نیز مدنظر قرار دهیم. این امر بخشی از تکالیف و وظایف ماست که در سند تحول بنیادین، پیشبینی و تدوین شده است. در این سند میزان اثربخشی ایدههایی که برای افزایش فضاهای آموزشی اجرا میشود، مورد ارزیابی قرار میگیرد.»
رئیس سازمان نوسازی مدارس بر اهمیت خلاقیت و نوآوری در طراحی فضاهای آموزشی تأکید میکند و میافزاید: «رعایت اصول معماری ایرانی- اسلامی و توجه به مسائل شناختی و روانشناسی یادگیری در معماری داخلی از موضوعاتی است که در طراحی و ساخت مدارس مورد توجه قرار میدهیم.»
توسعه الگوهای مشارکتهای مردمی
خان محمدی مشارکتهای مردمی را از ظرفیتهای مغتنم در نهضت مدرسهسازی کشور عنوان میکند و ادامه میدهد: «جذب مشارکتهای مردمی را نباید به جذب منابع مالی محدود کنیم و از حلقههای میانی که ظرفیت بسیار بالایی است غافل شویم. حلقههای میانی در توسعه الگوهای مشارکت مردمی نقش قابل توجهی ایفا میکنند و آموزش و پرورش باید از این ظرفیتها به خوبی کمک بگیرد.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور طرح شهید عجمیان را بهعنوان نمونهای از طرحهایی که با استفاده از ظرفیتهای مردمی اجرا میشود ذکر میکند و توضیح میدهد: «طرح شهید عجمیان یکی از طرحهای جهادی قرارگاه جهادی «عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» است که با هدف بهسازی و شادابسازی فضاهای آموزشی کشور در ۲ فاز اجرایی عملیاتی شده و در قالب اجرای این طرح 10هزار مدرسه کشور بهسازی میشود.»
او با اشاره به فعالیت ۱۰هزار نیروی جهادی در قالب طرح شهید عجمیان در سطح کشور میگوید: « یکی از شروط تحقق این طرح استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی است و باید با ساماندهی این ظرفیتهای جهادی گامهای اصلی و اساسی در جهت اجرای طرح برداشته شود.»خان محمدی درباره جزئیات اجرای این طرح توضیح میدهد: «در قالب این طرح ۱۰هزار مدرسه تحت پوشش خدمات بهسازی و شادابسازی قرار میگیرند. اکنون در مرحله اجرای فاز دوم طرح قرار داریم که از خردادماه شروع شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.»
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب :
193640
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/76O8j
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved