• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193625
+
-

ستاره‌ها شبانه رفتند

بنزما، مسی، زلاتان، آسنسیو، آزار و چند ستاره دیگر همزمان از تیم‌های خود یا فوتبال خداحافظی کردند

ستاره‌ها شبانه رفتند

هواداران برخی باشگاه‌های بزرگ در این هفته لحظات تلخی را سپری کردند؛ نه به‌خاطر شکست یا ناکامی، بلکه برای از دست دادن ستاره‌های بزرگ‌شان. در میلان زلاتان ایبراهیموویچ که مدتی طولانی مصدوم بود و به‌نظر می‌رسید برنامه‌ای برای خداحافظی  از فوتبال ندارد، در آخرین مسابقه آث‌میلان در سری‌آ با هواداران وداع کرد و اشک خودش و همبازیان و تماشاگران را درآورد. شاید نخستین باری بود که می‌دیدیم این بازیکن مغرور اشک می‌ریزد. این سوئدی که تیم‌های زیادی عوض کرده و با همه آنها قهرمان شده، در 2 مقطع برای میلانی‌ها توپ زد. او بار دوم به میلان بی‌ستاره از لحاظ روحی کمک کرد تا پس از مدت‌ها قهرمان ایتالیا شود. در مادرید 2‌بازیکن محبوب هواداران یعنی کریم بنزما و آسنسیو در پایان بازی با بیلبائو رسما در برنابئو با همه خداحافظی کردند. ادن آزار که سرانجام تسلیم شده و قراردادش را فسخ کرده، فرصت حضور در زمین را پیدا نکرد تا وداع کند. البته او چون هزینه زیادی روی دست باشگاه گذاشته و در بازی‌های خیلی کمی حاضر بوده، کسی دلش برای او و همینطور ماریانو دیاس تنگ نمی‌شود. ماریانو حتی هو شد و خداحافظی تلخی با مادریدی‌ها داشت. او و ادن خودشان هم انتظار وداعی باشکوه نداشتند. در پاریس لیونل مسی با دریافت هدیه‌ای از ناصر الخلیفی آخرین بازی‌اش را برای پاری‌سن‌ژرمن انجام داد اما کسی برایش اشکی نریخت. پس از خداحافظی ستاره آرژانتینی، باشگاه فرانسوی بیش از یک‌میلیون دنبال‌کننده‌اش در اینستاگرام را از دست داد. سرخیو راموس هم درست مثل مسی از پاریس جدا شد و جالب اینکه کسی برای او هم اشکی نریخت.

زلاتان
در یک شب تلخ، زلاتان از هواداران میلان خداحافظی کرد. این خداحافظی از فوتبال هم بود اما ممکن است باشگاه مونتسا با مالکیت برلوسکونی بتواند نظرش را تغییر دهد. او در شب خداحافظی احساسی‌اش گفت: « خاطرات و احساسات زیادی در این ورزشگاه وجود دارد. نخستین باری که رسیدم به من احساس خوشبختی دادید و بار دوم به من عشق دادید. تا پایان عمر میلانیستا خواهم بود. وقت آن است که از فوتبال خداحافظی کنم، اما نه با شما. اگر خوش شانس باشید شما را در اطراف می‌بینم!» این درست در پایان سریال تد لاسو اتفاق افتاد. در آن سریال هم بازیکنی به نام زاوا که کپی زلاتان بود، در میانه فصل تیم ریچموند را تنها می‌گذارد و از فوتبال خداحافظی می‌کند. ایبرا در ۸۶۶‌بازی باشگاهی، ۵۱۱‌گل و قهرمانی در ۴‌لیگ مختلف را تجربه کرد و در ۱۲۲بازی ملی برای سوئد، ۶۲گل زد. تنها 2‌بازیکن در تاریخ از دقیقه یک تا دقیقه 90در تمام دقایق موفق به گلزنی شده‌اند: زلاتان و کریستیانو رونالدو.

بنزما
     اگر بارسلونا هر فصل یک اسطوره از دست می‌دهد، رئال‌مادرید هم در 3‌سال اخیر با 3‌کاپیتان خود خداحافظی کرده: راموس (2021)، مارسلو (2022) و بنزما (2023).
     روند جدایی اسطوره‌ها و ستاره‌های رئال در سال‌های اخیر و سال پیش‌رو: اوزیل (2013)، دی ماریا (2014)، آلونسو (2014)، کاسیاس (2015)، په‌په (2017)، کریستیانو رونالدو (2018)، ناواس (2019)، واران (2021)، راموس (2021)، مارسلو (2022)، گرت بیل (2022)، ایسکو (2022)، کاسمیرو (2022)، آسنسیو (2023)، آزار (2023)، بنزما (2023)، کروس و مودریچ (2024).
     بنزما سال2009همزمان با کریستیانو رونالدو در مراسم معارفه برنابئو حاضر شد. او 14سال در این باشگاه دوام آورد و 648بازی انجام داد که حاصل آن 354گل، 165‌پاس‌گل، 47300دقیقه بازی و 25جام ازجمله 4لالیگا و 5لیگ قهرمانان بود. کریم پس از کریستیانو (450گل) دومین گلزن برتر تاریخ رئال‌مادرید شد.
     او در 35سالگی و تنها یک‌سال پس از دریافت توپ طلای اروپا به این نتیجه رسید که در دو سه فصل آخر فوتبالش کمی پول هم دربیاورد. به‌احتمال فراوان کریم راهی الاتحاد، قهرمان این فصل لیگ عربستان خواهد شد تا سالی 150میلیون یورو پول دربیاورد و با رونالدو و شاید مسی برای آقای گلی فصل آینده بجنگد. بنزما فصل را با غیبت‌های زیاد و تنها 19گل زده به پایان برد که 4گل کمتر از لواندوفسکی آقای گل بود.
     بنزما در بازی رئال‌مادرید مقابل بیلبائو به 439‌بازی لالیگایی رسید و با فرناندو هیرو به‌عنوان ششمین بازیکن تاریخ رئال از این حیث برابری کرد.
     کریم تا‌کنون 18‌گل لالیگایی مقابل بیلبائو زده است. تیم باسکی از هیچ بازیکن دیگری این قدر گل نخورده. رئال هم مقابل این تیم به رکورد 16بازی بدون باخت پیاپی رسید.
     برای جانشینی او نام‌های زیادی مطرح شده. مهم‌ترین آنها هری کین است که خریدش 100‌میلیون آب می‌خورد. بایرن و منچستریونایتد دیگر مشتریان پروپاقرص این مهاجم تاتنهام هستند. فیرمینو از لیورپول آزاد شده، کای هاورتس از چلسی در دسترس است و بازیکنان دیگری مثل اوسیمن هم در فهرست هستند. رئال‌مادرید با جدایی بنزما، آسنسیو، آزار و ماریانو در حال حاضر تنها 2‌مهاجم به نام‌های وینیسیوس و رودریگو را در اختیار دارد و دست‌کم باید دو سه مهاجم بخرد. بازگرداندن براهیم دیاس از آث‌میلان هم چاره کار نیست. او در نهایت می‌تواند یک ذخیره معمولی باشد. خرید خوسلو از اسپانیول هم قطعی به‌نظر می‌رسد اما طبیعتا این بازیکن هم به رئال می‌آید تا ذخیره‌ای برای مهاجمان اسمی باشد.

مسی
«از باشگاه و شهر پاریس برای 2‌سال گذشته ممنونم. برای آینده آنها بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.» مسی با این جملات بی‌احساس جدایی‌اش را از پاریس اعلام کرد. او با اینکه گل و پاس‌گل زیادی برای این تیم ثبت کرد اما همه آنها در بازی‌های بی‌اهمیت و مقابل حریفان کوچک بود. پی‌اس‌جی با مسی 2‌فصل در مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان حذف شد. سرخیو راموس هم این تیم را ترک کرد، بدون هیچ دستاورد یا تأثیرگذاری خاصی. تیم پرستاره پاریس با حضور آنها به تیم گمنام کلرمون هم در زمین خودش 3بر 2باخت. پاریس با ستاره‌هایش در لیگ غیررقابتی فرانسه تنها با اختلاف یک امتیاز نسبت به لانس قهرمان این فصل شد. تا پیش از جدی شدن خبر جدایی مسی از پاریسی‌ها، آنها حدود ۷۲‌میلیون نفر دنبال‌کننده داشتند و حالا کمتر از ۷۰‌میلیون دنبال‌کننده دارند و احتمالا کمتر هم خواهد شد.
دیروز صبح طرح بارسلونا توسط لالیگا تأیید شده و حالا بازگشت لیونل مسی به نیوکمپ از نظر مالی امکان‌پذیر است. بارسلونا از لحاظ قانونی می‌تواند مسی را در اختیار بگیرد اما آیا از پس دستمزد نجومی او برمی‌آید؟ مسی 2پیشنهاد اروپایی دارد و یک پیشنهاد همیشگی از الهلال عربستان. کاهش هزینه‌ها پس از خروج گریزمان، پیکه و آلبا و تمدید نشدن قرارداد بوسکتس علاوه بر کسورات تیم بسکتبال، باعث شد بارسلونا 40میلیون یورو حاشیه امنیت داشته باشد. بارسلونا برای ثبت قرارداد گاوی به 3‌میلیون و برای تمدید قرارداد با آرائوخو 17‌میلیون حاشیه نیاز داشت. برای پرداخت حقوق مسی باید بازیکنان زیادی به فروش برسند و منابع مالی جدیدی اعلام شود. باشگاه همچنین به لطف سیاست ریاضتی در تیم بسکتبال، با خلاص شدن از دستمزد میروتیچ (11.5‌میلیون یورو)، کاهش دستمزد راسیکیوچی و ترک هیگینز، توانست این طرح را اجرا کند. رافینیا، فران تورس، فاتی، عبدالصمد، فرانک کسیه و یکی دو نفر دیگر به‌زودی به فروش می‌رسند.

آزار
درست 11سال پس از انتقال تاریخی‌اش از لیل به چلسی، ادن آزار داستانش را با رئال‌مادرید به پایان رساند. رئال‌مادرید خریدهای نافرجام کم نداشته؛ از کاکا بگیرید تا پروسینچکی، جاناتان وودگیت، مایکل اوون و حتی‌آرین روبن که بعدا در بایرن‌مونیخ خیلی درخشید اما ادن آزار به تنهایی بدترین خرید تاریخ این باشگاه است. او در 4‌فصل حضورش در مادرید حتی یک دقیقه هم در ال‌کلاسیکو به میدان نرفت. از همان تابستانی که با رقم گزاف بالای 100‌میلیون یورو از چلسی خریداری شد، با اضافه وزن به باشگاه آمد و همان اوایل توسط مونیر، همبازی‌اش در تیم ملی بلژیک به‌شدت مصدوم شد. در نخستین فصلش در 22‌بازی خود، 20‌بار فیکس بود و 24‌بازی را به‌علت مصدومیت از دست داد. در فصل دوم از 52‌بازی رئال، فقط در 21بازی حضور داشت و 4‌گل زد که این بهترین عملکردش بود. او فصل گذشته 23بازی انجام داد و در 8بازی به‌علت مصدومیت غایب بود. در فصل جاری هم ادن کلا در 10بازی از 61‌بازی حضور داشت. آزار در 4‌سال حضور در رئال، 73‌بازی را به‌علت مصدومیت از دست داد و تنها گل فصلش را مقابل سلتیک به ثمر رساند. او در دوران حضورش در رئال فقط 7گل و 12پاس‌گل ثبت کرد.

آسنسیو
آسنسیو بعد از ۷سال حضور در سانتیاگو برنابئو از این باشگاه جدا شد. او در طول این ۷‌سال، ۱۷ عنوان قهرمانی را کسب کرد: 285‌بازی، 61‌گل و 32پاس‌گل. رئال‌مادرید درنظر دارد چوکوئزه ۲۴‌ساله را جانشین آسنسیو کند؛ همان بازیکن سیاهپوستی که با ویارئال، دروازه این تیم را باز کرد و با تکنیک نابش بارها مدافعان رئال را دریبل زد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید