• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193424
+
-

ورود خودروهای کارکرده از مناطق آزاد مجاز شد؟

براساس اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت، از این پس کالاهایی که پیش از سال 97 به مناطق آزاد وارد شده‌اند، می‌توانند بدون انتقال ارز به سرزمین اصلی وارد شوند. براساس این اعلام، کالاهای وارداتی به مناطق آزاد و ویژه تجاری قبل از تاریخ 1/1/ 1397 امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز و ورود به سرزمین اصلی را خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین کالاهایی که در ماه‌های اخیر بحث ورود آن از مناطق آزاد به سرزمین اصلی مطرح شده، خودرو است و بخشنامه جدید دفتر مقررات صادرات و واردات، این گمانه‌زنی را تقویت کرده که دولت تلویحا مجوز ورود خودروهای وارداتی موجود در مناطق آزاد به سرزمین اصلی را از طریق رویه بدون انتقال ارز صادر کرده است. اما اصل ماجرا چیست؟
صدور مجوز ورود خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی یکی از 3 راهکاری بود که دولت به موازات واردات و رشد تیراژ تولید داخلی، برای افزایش عرضه و پاسخگویی به عطش تقاضا در بازار خودرو اتخاذ کرد. اسفندماه سال گذشته، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد صاحبان خودروهای مناطق آزاد می‌توانند با پرداخت حقوق ورودی و عوارض، پلاک ملی دریافت و خودرو را به سرزمین اصلی وارد کنند و این کار از هم‌اکنون آغاز شده است، اما به‌نظر می‌رسد اطلاعیه جدید به این رویه جنبه رسمی‌تری بخشیده است. موضوع اصلی این است که مشکلات تامین و انتقال ارز، عملا واردات خودرو چه از نوع صفر کیلومتر و چه کارکرده را که دولت برای کاهش شکاف عرضه و تقاضا در بازار خودرو روی آن حساب باز کرده ‌بود، عملا با مشکل مواجه کرده و حالا ناچار است چشم به موجودی داخل کشور داشته باشد.
واردات خودروهای صفر به کشور که در قانون بودجه امسال 2میلیارد یورو برای آن کنار دیده شده، با وجود وعده‌های مکرر وزارت صمت هنوز عملی نشده و درخصوص خودروهای کارکرده نیز فروردین‌ماه امسال رئیس کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که طرح واردات خودروهای سواری دست‌دوم به کشور در ردیف برنامه بودجه سال‌جاری قرار نگرفته است. مصطفی طاهری تأکید کرد آنچه اکنون وزارت صمت آن را دنبال می‌کند، شماره‌گذاری خودروهای دست‌دوم موجود در مناطق آزاد است و مشتریان یا مالکان خودروهای موجود در مناطق آزاد با پرداخت حقوق گمرکی می‌توانند خودروی خود را شماره‌گذاری کنند. گرچه فاطمی امین در آخرین روزهای تصدی وزارت صمت پرونده واردات دست دوم‌ها را دوباره به جریان انداخت، اما به‌نظر می‌رسد دولت فعلا روی خودروهای خارجی بالای 5سال کارکرد مناطق آزاد که نقد است حساب می‌کند تا خودروهای نو نوارتری که واردات‌شان ارز می‌برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید