• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193422
+
-

پردرآمدترین و پرهزینه‌ترین شرکت‌های دولتی

10 شرکت دولتی در رده پردرآمدترین و پرهزینه‌ترین بنگاه‌های اقتصادی دولت قرار گرفتند

گزارش
پردرآمدترین و پرهزینه‌ترین شرکت‌های دولتی

سروش خسروی- دبیر گروه اقتصادی

آمارها نشان می‌دهد: 96درصد درآمدی که از محل فعالیت شرکت‌های دولتی به‌دست می‌آید متعلق به 10شرکت است با این حال 98درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی نیز متعلق به همین شرکت‌هاست.
به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد بخش مهمی از درآمد‌های ملی ناشی از فعالیت شرکت‌های دولتی است. طبق داده‌های موجود 96درصد درآمد شرکت‌های دولتی متعلق به 10شرکت است که این درآمد‌ها عمدتا از محل فروش نفت و گاز به‌دست می‌آید. همچنین 98درصد هزینه‌ها نیز مربوط به همین شرکت‌هاست.
طبق آمار موجودحدود نیمی از درآمد شرکت ملی نفت ایران از محل فروش داخلی نفت خام و میعانات گازی است.درآمد بالای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز به‌دلیل فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه‌هاست. همچنین 70درصد درآمد شرکت ملی گاز ایران به‌خاطر درآمد ارزی ناشی از صادرات گاز و گاز مایع بوده است.
قرارگیری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در رتبه سوم شرکت‌های دارای بیشترین درآمد عملیاتی نیز به‌خاطر قوانین بودجه سنواتی است که تمام دریافتی‌های تبصره۱۴ باید به‌حساب این سازمان واریز ‌شود.بالا بودن درآمد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) عمدتا مربوط به حق‌السهم معادن و فروش داخلی محصولات معدنی درآمد بوده است و به همین‌خاطر، در رتبه پنجم این لیست قرار دارد. حدود 30هزار میلیارد تومان از درآمد شرکت سهامی بیمه ایران هم از محل دریافت حق بیمه از بیمه‌شدگان است و همین موضوع، مهم‌ترین دلیل قرار گرفتن این شرکت در بین پردرآمدترین شرکت‌های دولتی است. بیمه سلامت هم بودجه زیادی از محل بودجه عمومی دولت دریافت می‌کند و به همین دلیل، درآمد عملیاتی بالایی را درصورت‌های مالی خود نشان می‌دهد.شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای تامین نیاز‌های داخلی به محصولات اساسی و نهاده‌های دامی نسبت به فروش این محصولات در داخل کشور اقدام می‌کنند و به همین دلیل، درآمد عملیاتی بالایی دارند. بخش اعظم درآمد و در نتیجه سود عملیاتی بالای بانک ملی هم از محل بازپرداخت تسهیلات اعطایی به وام گیرندگان است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید