• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193394
+
-

شوخی ریالی با نیمکت دلاری!

ظاهرا قرار نیست باشگاه‌های ایرانی از شر قوانین خلق‌الساعه و ابلاغیه‌های ناگهانی در حوزه نقل و انتقالات در امان بمانند. قبل از این صحبت از ممنوعیت امضای قرارداد دلاری با مهره‌های داخلی بود و حالا ظاهرا معاون رئیس‌جمهور ناگهان تصمیم گرفته امضای هرگونه قرارداد دلاری در تیم‌های تحت مالکیت وزارت ورزش را ممنوع کند. آیا تصمیمی شبیه به این، در فوتبال حرفه‌ای روز دنیا جایی دارد؟ آیا نباید فدراسیون فوتبال مرجع اعلام تصمیم‌های فوتبالی در کشور باشد؟ آیا این موضوع نبردی نابرابر بین سرخابی‌ها و تیم‌های صنعتی به‌وجود نمی‌آورد؟ آیا این کار تضعیف تیم‌های ایرانی لیگ قهرمانان آن هم در حضور تیم‌های قدرتمند عربستانی و قطری نیست؟

    از ساپینتو تا گئورگی؛ خارجی‌ها می‌روند؟
اگر چنین قانونی به مرحله اجرا برسد، بعید است حتی یک چهره خارجی در استقلال و پرسپولیس بماند. کدام چهره خارجی حاضر است به ریال کار کند؟ به‌نظر می‌رسد ساپینتو نخستین کسی باشد که با این قانون از استقلال جدا شود و پس از آن یامگا و سیلوا نیز چنین تصمیمی خواهند گرفت. در پرسپولیس نیز 3دستیار خارجی یحیی گل‌محمدی به همراه چند ستاره خارجی تیم، بعید است چنین چیزی را قبول کنند. ظاهرا مرجع این قانون، معاون رئیس‌جمهور بوده و آن را به فدراسیون‌های ورزشی مختلف نیز ابلاغ کرده است اما همانطور که سرمربی تیم ملی بسکتبال و مربی تیم هندبال حاضر نیستند ریال بگیرند، در استقلال و پرسپولیس نیز از این خبرها نخواهد بود. از این گذشته، اصلا چرا نهادهایی مثل ریاست‌جمهوری یا وزارت ورزش بدون اطلاع از همه جزئیات رشته‌ای مثل فوتبال، باید در مورد آن تصمیم بگیرند و اینچنین باشگاه‌ها را به دردسر بیندازند؟

    یک نبرد کاملا نابرابر
درصورت تصویب این قانون، استقلال و پرسپولیس عملا از چهره‌های خارجی خالی می‌شوند اما سرنوشت سپاهان، تراکتور و فولاد چیست؟ آیا این ماجرا بیش از حد به این باشگاه‌ها قدرت نمی‌دهد؟ مگر می‌شود در یک لیگ با ساختار واحد، چند تیم به راحتی بازیکن خارجی بگیرند و دیگران از این قاعده مستثنی باشند؟ آن هم در شرایطی که به تازگی سهمیه 6بازیکن خارجی برای هر تیم لحاظ شده است. این کار حاصلی به جز تضعیف دو باشگاه پرطرفدار و بزرگ پایتخت نخواهد داشت.

    خصوصی‌سازی چه شد؟
قرار بود استقلال و پرسپولیس خصوصی ‌شوند اما هنوز دولت قصد دارد در تمامی جزئیات برای این دو تیم تصمیم بگیرد؛ موضوعی که کاملا با قوانین فیفا و ارزش‌های خود فوتبال مغایر است. دولت همچنان این دو تیم را واگذار نمی‌کند و همچنان شرایط دشوارتری برای آنها به‌وجود می‌آورد؛ وضعیتی شبیه به این، قرمزها و آبی‌ها را به مرور زمان در مسیر نابودی قرار خواهد داد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید