• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 10 خرداد 1402
کد مطلب : 193282
+
-

بن‌بستی برای توسعه پایدار وجود ندارد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در محیط‌زیست بن‌بستی برای توسعه پایدار وجود ندارد و برای هر اقدامی مانند استقرار صنعت در مکانی راهی پیدا می‌کنیم تا توسعه و حفظ محیط‌زیست را کنار هم داشته باشیم.
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه در همایش ملی کار گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار، بعد از ۳۰سال ضوابط استقرار صنعت و معدن را بازنگری و ابلاغ کردیم، در حال بازبینی ضوابط خدمات هستیم تا کارها با سهولت بیشتری همراه با حفظ محیط‌زیست پیش رود تا بتوانیم با کمک فناوری‌های روز‌، توسعه پایدار را داشته باشیم.
وی ادامه داد: ایران کشوری است با آموزه‌های دینی و دانش بومی فراوان برگرفته از طبیعت و نسل‌های قبل ما به‌خوبی با طبیعت سازگار شده بودند. در استان‌هایی مانند کرمان، سمنان، یزد و اصفهان از منابع آب و باد به نحو مطلوب استفاده کردند؛ بادگیرها و قنات ها از نشانه های بارز این منابع هستند. ۱۵سال پیش در همایشی در چین گفتم که ایجاد قنات پیشرفته‌ترین فناوری عصر حاضر است که در کشورهای مناطق خشک و
نیمه خشک برای استحصال آب مورد استفاده قرار می‌گرفت. این فناوری برگرفته از دانش بومی
ماست اما با این دانش الان به کجا
رسیده ایم؟معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: هفته گذشته استاندار خوزستان در نامه‌ای به من گفت: گردوغباری که سال قبل اتفاق افتاد، چندین هزار میلیارد تومان به صنعت استان خسارت وارد کرده است و این یعنی اینکه تمام ارکان حیات را داریم با مشکل مواجه می‌کنیم؛ توسعه‌ای که بدون توجه باشد درست نیست.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در اواخر قرن بیستم موضوع ارزیابی محیط‌زیست مطرح شد. گزارش ارزیابی محیط‌زیست یعنی اینکه بدانیم قبل، حین و بعد از اجرای پروژه چه اتفاقی خواهد افتاد. تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم بررسی گزارش‌های ارزیابی محیط‌زیست حدود 2سال زمان می‌برد، اما اکنون آن‌را به 2ماه کاهش داده‌ایم؛ البته به شرط اینکه دستگاه‌های دیگر نیز بموقع جواب‌های خود را بدهند. در حال تهیه نقشه‌های ارزشگذاری طبیعت هستیم که در سال۱۴۰۱ برای ۶استان این نقشه را تهیه کردیم؛ یعنی اینکه جایی که قرار است معدن یا صنعتی ایجاد شود، بررسی کنیم که چه چیزی را از دست می‌دهیم و چه چیزی به‌دست می‌آوریم که اینها را در کفه ترازو قرار می‌دهیم و بررسی می‌کنیم. امروزه دنیا به این سمت رفته و ما هم ۸۰درصد کار را انجام داده‌ایم، بعد از آن به‌دنبال تهیه نقشه‌های توان اکوسیستم هستیم؛ هر سرزمین یک توانی دارد و قرار نیست که هر کاری که خواستیم در هر مکانی انجام دهیم. چندین سال است در زمینه زیرساخت‌های اقتصادی در کشور کاری انجام نشده که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید