• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192882
+
-

جمهوری اسلامی و جهان آینده از نگاه رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در سخنانی از شکل یافتن تدریجی نظم جدید جهانی خبر می‌دهند و بر این نکته تأکید می‌کنند که در شکل‌گیری این نظم ایران باید بتواند سهم و جایگاه خود را به درستی به‌دست آورده و آن را تبیین کند. جایگاهی که با اتکا به نیروی جوانی و انگیزه بالا برای تحقق این هدف نیاز دارد. در ادامه به فرازهایی ازسخنان ایشان درباره تحولاتی که در جهان امروز در حال شکل‌گیری است پرداخته‌ایم.‌

جایگاه ایران در نظم جدید جهانی کجاست؟
من قبلا در یکی دو سخنرانی گفته‌ام که علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر می‌کند و علائم این تغییر روزبه‌روز و به شکل واضح‌تری دارد خودش را در نقشه سیاسی جهان نشان می‌دهد. این به‌معنای تغییر نقشه سیاسی جهان در آینده است. این مسئله تک قطبی و زورگویی کردن یک قدرت یا 2 قدرت بر ملت‌ها و کشورها به این حالت فعلی دیگر مشروعیت خود را از دست داده است و ملت‌ها بیدار و آگاه شده‌اند و زیر بار چنین موضوعاتی نمی‌روند. اکنون نظام تک قطبی مطرود شده است و دارد مطرود‌تر نیز می‌شود. نظم جدیدی در حال شکل گرفتن است و این نظم جدید جهانی بر مبنای خطوط اساسی دارد شکل می‌گیرد که یکی از این خطوط انزوای آمریکا است. در نظم نوین جدید، آمریکا منزوی است. دومین خط این نظم؛ انتقال قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی علمی ازغرب به آسیا که در حال رخ دادن است و نشانه‌های آن نیز دیده می‌شود. خط سوم این نظم جدید جهانی که از بارزترین خصوصیات آن است، فکر مقاومت و جبهه مقاومت و گسترش آن است که در حال وقوع است. مبتکر تفکر مقاومت جمهوری اسلامی است. در این دنیای جدید ایران کجاست؟ این چیزی است که باید به آن فکر کنیم و باید خود را برای آن آماده کنیم. ما می‌توانیم با شکل دادن به این نظم جدید جایگاه برجسته‌ای داشته باشیم.
11آبان 1401

دنیا در آستانه نظم جدید
این را من به شما عرض بکنم: امروز جهان در آستانه یک نظم جدید است؛ یک نظم بین‌المللی جدید در پیش است برای دنیا، در مقابل نظم دوقطبی‌ای که بیست و چند سال پیش بود - آمریکا و شوروی؛ غرب و شرق - و در مقابل نظم تک‌قطبی‌ای که بوش پدربیست و چند سال پیش اعلام کرد. بعد از خراب شدن دیوار برلین و از بین رفتن دستگاه مارکسیستی دنیا و حکومت‌های سوسیالیستی، بوش گفت امروز دنیا، دنیای نظم نوین جهانی، نظم تک‌قطبی آمریکاست؛ یعنی آمریکا در رأس دنیا قرار دارد. او البته اشتباه می‌کرد؛ بد فهمیده بود. از همان 20 سال قبل، بیست و چند سال قبل تا امروز روز‌به‌روز آمریکا ضعیف‌تر شده؛ هم درون خودش و در سیاست‌های داخلی‌اش، هم در سیاست‌های خارجی‌اش، هم در اقتصادش، هم در امنیتش، در همه چیزها آمریکا از 20 سال پیش تا امروز ضعیف‌تر شده، لکن به ‌هر حال امروز دنیا در آستانه یک نظم جدید است. این جنگ اوکراین را به‌نظر من باید یک مقداری با یک دید عمیق‌تری نگاه کرد؛ این جنگ صرفا یک حمله نظامی به یک کشور نیست. ریشه‌های این حرکتی که امروز انسان دارد در اروپا مشاهده می‌کند، ریشه‌های عمیقی است و آینده‌های پیچیده و دشواری را انسان حدس می‌زند که وجود داشته باشد. خب اگر فرض کنیم که این حدس ما حدس درستی باشد و دنیا در آستانه یک نظم جدید باشد، آن وقت همه کشورها ازجمله کشور ایران اسلامی ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور پیدا کند - حضور سخت‌افزاری و حضور نرم‌افزاری - که بتواند امنیت کشور را، و منافع کشور را و ملت را تأمین کند، در حاشیه نماند، عقب نماند. خب اگر قرار شد که کشور بخواهد یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد یعنی حضور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشد در تشکیل نظم جدید جهانی، بیشترین مسئولیت به‌عهده کیست؟ صفوف مقدم چه کسانی هستند؟ دانشجوها، دانشگاهیان؛ یعنی شماها باید جلوتر از همه باشید؛ شماها بایستی تأثیرگذارترین قشرها باشید.
6اردیبهشت1401

تحول جهانی در مسیر تضعیف دشمنان انقلاب
بنده مدتی قبل گفتم که دنیا در معرض یک تحول سیاسی مهم است؛یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است که خب حالا این حرف دارد از جاهای مختلف شنیده می‌شود، تکرار می‌شود. من امروز می‌خواهم عرض بکنم که این تحول جهانی خوشبختانه در جهت تضعیف جبهه دشمنان جمهوری اسلامی است؛ این چیز مهمی است. اولا تحولات خیلی سریع دارد انجام می‌گیرد؛ خیلی با سرعت؛ ثانیا با همین خصوصیتی که گفتم، در جهت تضعیف آن جبهه است؛ این تحولات تا‌کنون این‌جوری است. خب این چه چیزی را اقتضا می‌کند؟ اقتضا می‌کند که ما در مسئله سیاست خارجی، ابتکاراتمان را افزایش بدهیم؛ ابتکار و تحرک و فعالیت و مانند اینها را باید افزایش بدهیم و از فرصت استفاده کنیم.
حالا من گفتم جبهه مقابل ما در این نظم دارد تضعیف می‌شود که نمونه‌هایی [دارد] که حالا عرض می‌کنم. خب یکی از مهم‌ترین مخالفین ما در سطحِ دنیا دولت آمریکاست  دیگر. آمریکای اوباما از آمریکای بوش ضعیف‌تر بود؛ آمریکای ترامپ از آمریکای اوباما ضعیف‌تر بود؛ آمریکای این آقا از آمریکای ترامپ ضعیف‌‌تر است. چطور می‌گوییم ضعیف است؟ اولا در داخل آمریکا یک دوقطبی‌ای، دو سه سال پیش سر انتخابات به‌وجود آمد؛این دوقطبی هنوز به حال خودش با شدت باقی است؛ این ضعف است دیگر! این خیلی مهم است. در این انتخابات اخیر چند‌ماه پیش کنگره‌شان هم مشخص شد که این دوقطبی با شدت هنوز وجود دارد. آمریکا بحران سیاسی رژیم صهیونیستی را - که برایش خیلی مهم است -نتوانسته حل کند؛ این ضعف آمریکاست. رژیم صهیونیستی برای آمریکا خیلی مهم است. می‌بینید که رژیم صهیونیستی هم در چه وضعی است، که حالا بعدا من هم اشاره می‌کنم؛ آمریکا نتوانسته این را حل کند. آمریکا اعلام کرد که می‌خواهد یک جبهه متحد عربی ضد‌ایران، ضد‌جمهوری اسلامی به‌وجود بیاورد تا در برابر ایران متحد عمل کنند؛ امروز عکس آنچه آنها می‌خواستند دارد اتفاق می‌افتد.
15فروردین1402

این خبر را به اشتراک بگذارید