• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192874
+
-

پایان دوران آمریکا فرارسید

نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی با اذعان به پایان هژمونی جهانی آمریکا، نوشت، پایان دوران آمریکا خیلی زود فرا رسید و اگر نتواند مشکلات داخلی را حل کند، دیگر در جهان اثرگذار نخواهد بود.
«فرانسیس فوکویاما» نظریه‌پرداز و متخصص روابط بین‌الملل آمریکایی طی یادداشتی نوشت: «به‌نظر می‌رسید که تصاویر وحشتناک افغان‌های ناامید برای خروج از کابل پس از فروپاشی دولت مورد حمایت غرب نشان‌دهنده یک مقطع بزرگ در تاریخ جهان است. زیرا آمریکا از جهان رویگردان شده است. با این حال درحقیقت، پایان دوران آمریکا خیلی زودتر از موعد فرارسیده است. فوکویاما در تحلیل خود در وب‌گاه (The World Ahead)  نوشته است: دوره اوج هژمونی آمریکا کمتر از 20 سال طول کشید. مشکلات داخلی آمریکا مانند موریانه‌ تخته زیرین هژمونی جهانی این کشور را از درون نابود کردند. مقدار تک‌قطبی در این دوره از تاریخ نادر بوده است.
این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: جامعه آمریکا عمیقا دوقطبی شده است و این مسئله دستیابی به اجماع در مورد هر چیزی را مشکل کرده است. به‌طور معمول یک تهدید خارجی بزرگ مانند یک بیماری همه‌گیر جهانی باید فرصتی برای شهروندان باشد تا حول یک واکنش مشترک جمع شوند. اما بحران کووید به تعمیق شکاف‌های آمریکا کمک کرد. فوکویاما ادامه داد: آمریکا موقعیت هژمونیک قبلی خود را باز نمی‌یابد و همچنین نباید آرزوی آن را داشته باشد. آنچه می‌تواند به آن امیدوار باشد حفظ نظم جهانی حامی ارزش‌های دمکراتیک با کشورهای همفکر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :