• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192755
+
-

تکلیف ناایمن‌ها چه می‌شود؟

انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر، توسط دادستانی روند ایمن‌سازی ساختمان‌ها را تسریع می‌کند

گزارش
تکلیف ناایمن‌ها چه می‌شود؟

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

حادثه پلاسکو و فروریختن رعب‌انگیز آن در سال95، زنگ خطری برای وجود ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق بود. شهرداری تهران طی سنوات مختلف اقدام به شناسایی و اخطار به این ساختمان‌ها می‌کند اما از آنجا که ضابط قضایی نیست نمی‌تواند این ساختمان‌ها را پلمب کند؛ از این جهت 129ساختمان که در وضعیت پرخطر قرار داشتند و می‌توانستند پلاسکویی دیگر باشند، شناسایی شده‌اند. سازمان آتش‌نشانی بعد از شناسایی به تمامی مالکان، وضعیت ساختمان‌ها را اعلام کرد اما گوش شنوایی بدهکار این توصیه‌ها و تذکرات نبود.
حادثه متروپل خرداد‌ماه سال1401 رقم خورد و باردیگر پرونده ساختمان‌های ناایمن روی میز شورای شهر و مدیریت شهری در سراسر کشور قرار گرفت اما این‌بار قصد شهرداری برای برخورد با مالکان ساختمان‌های پرخطر جدی‌تر و عزم‌شان جزم شد. در این خصوص جلسات زیادی در سازمان آتش‌نشانی با حضور مالکان ساختمان‌های ناایمن، دادستانی و همچنین نمایندگان دستگاه قضایی برگزار شد و از میان 129ساختمان، مالکان 93ساختمان برای ایمنی تمکین نکردند و شهرداری تهران لیست این ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق را تحویل دستگاه قضایی داد که برای این مالکان، پرونده قضایی تشکیل ‌شود. پس از این اقدام شهرداری تهران، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، لیست ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق را منتشر کرد و گفت که انتشار اسامی این ساختمان‌ها به‌صورت شفاف و با ذکر موارد ناایمنی، از نظر دادستانی منع قانونی ندارد.




اصل ماجرا
حال چه باید کرد؟

مهدی عــــــــباسی، رئیس کمیســـــیون معمـــــــــــــــــــــاری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: کاهش ساختمان‌های پرخطر به 93مورد، جای تقدیر ویژه از همکارانم در شهرداری تهران را دارد. هرچند انتشار لیست باید زودتر از این اتفاق می‌افتاد چراکه این حق مردم بوده و اقدام شایسته قانونی محسوب می‌شود. او با اشاره به اینکه انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر کمک خواهد کرد تا روند ایمن‌سازی ساختمان‌ها تسریع شود، افزود: اقدام دادستانی که لیست را منتشر کرده است جای تشکر دارد و حال انتشار لیست، به نوعی مطالبه اجتماعی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها از سوی ذی‌نفعان، مالکان و مدیران دستگاه‌های مختلف را بالا می‌برد. عباسی گفت: درحال حاضر در سطح مناطق و سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران باید به‌صورت مستمر با مالکان و صاحبان دستگاه‌های یادشده جلسات دوره‌ای برگزار شود و آن ساختمان‌هایی که دارای مشکلاتی هستند، مدیریت شهری می‌تواند موانع را مرتفع سازد و همچنین درباره ملک‌های آن مالکانی که به هر دلیلی نیازمند یک اقدام و مساعدت دستگاه اجرایی در کشور هستند، نیز مداخله لازم صورت گیرد. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: در نهایت افرادی که به قانون تکمین نمی‌کنند و حقوق شهروندان برایشان اهمیتی ندارد، پروسه قضایی برای برخورد با آنان طی‌ می‌شود و سازمان آتش‌نشانی نیز می‌تواند انشعاباتی که برای این مجموعه‌ها برقرار است و درحال استفاده هستند را قطع کند. فراموش نکنید که این ساختمان‌ها ناایمن در برابر حریق هستند و ساختمان‌هایی که از نظر سازه‌ای دچار مشکل هستند نیز در «قرار کالبدی ایمنی شهر تهران» در حال پایش است. هر کدام از ساختمان‌های مورد بررسی باید با یک چک‌لیست ۱۷صفحه‌ای ارزیابی شوند؛ یعنی به جز بحث حریق از زوایای مختلف مانند موضوع سازه، تأسیسات و HSE ارزیابی می‌شوند و اگر ساختمانی در نگاه اول ناایمن تشخیص داده شود، برای ارزیابی‌های تخصصی بعدی نسبت به آنها اقدام می‌شود.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید