• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192628
+
-

‌باز هم شبکه فساد

  خبر: علی‌اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال مجلس می‌گوید: با شبکه فساد در توزیع آرد و نان مواجه هستیم که متأسفانه آرد سهمیه‌ای را از شبکه رسمی جدا می‌کنند و به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند و وارد مسیر قاچاق می‌شوند. او با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت کار و جهادکشاورزی در اجرای کامل ایجاد سامانه یارانه آرد، گفت: ناهمخوانی خروج نان و ثبت آن با دستگاه‌های اجرایی ازجمله کارتخوان‌ها به کاهش سهمیه ورودی آرد به نانوایی‌ها منجر می‌شود. با عملیاتی شدن درست این سامانه بی‌تردید گردش آرد در‌کشور به‌صورت عادلانه اجرایی می‌شود.
  نقد: جای سؤال جدی وجود دارد که چرا وقتی نظام عرضه نان در نانوایی‌ها تغییر کرده و قیمت آرد به جز در نانوایی‌های سهمیه ای آزاد شد، بازهم صحبت از شبکه فساد می‌شود، مگر غیراین بود که گفته شد با تغییر نظام عرضه نان عملا بساط قاچاق آرد جمع شده و جای نگرانی نیست؟
البته خطا اینجاست که بازهم تصور می‌شود با سامانه‌ها می‌توان به جنگ نابسامانی‌ها در بازار رفت اما غافل از این‌که وقتی یک کالا در هر بازاری چند نرخ داشته باشد، سرانجام رانت و فساد شکل می‌گیرد و سامانه‌ها را از کار می‌اندازد. کافی است این نماینده مجلس به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مراجعه کند و آن را بخواند که راز پشت پرده را فاش و ترفند‌های نانوایی‌ها و شبکه توزیع آرد را برملا می‌سازد. باور کنیم در نظام چند‌نرخی، سامانه‌ها کارایی لازم را ندارند و پس از مدتی اعتبارشان را از دست می‌دهند. داستان آرد و نان مصداق آشکار این واقعیت عینی است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید