• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192627
+
-

ویراژ موتورهای بدون بیمه در ایران

چهره روز
ویراژ موتورهای بدون بیمه در ایران

مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی با اشاره به‌وجود بیش از ۱۱.۵میلیون موتورسوار در کشور گفت: از این میان تنها ۱.۵میلیون یعنی ۱۳درصد موتورسواران دارای بیمه‌نامه‌اند و علاوه بر این‌که 3میلیون خودروی سواری نیز در کشور فاقد بیمه‌نامه هستند.
او با تأکید بر اهمیت و ضرورت بیمه وسایل نقلیه افزود: براساس قانون ارائه هرگونه خدمت به وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه ممنوع است. بر همین اساس شماره‌گذاری وسایل نقلیه کشاورزی نیز باید منوط به خرید بیمه‌نامه باشد. قمصریان با بیان این‌که میزان تلفات جاده‌ای طی یک هفته در کشورمعادل سقوط 2هواپیما است، یادآور شد: در این راستا باید علاوه بر اصلاح نقاط خطرآفرین و ارتقای کیفیت خودرو‌ها ‌‌دنبال ارتقای فرهنگ راهنمایی و رانندگی و گسترش فرهنگ بیمه باشیم.
فاش‌گویی این مقام مسئول در باب قانون‌شکنی صاحبان موتورسیکلت و خودروهای فاقد بیمه و تردد آن در خیابان‌ها و جاده‌های کشور به بیانی می‌تواند بیانگر ضعف اجرای قانون در کشور باشد و اینکه اگر واقعا قانون به خوبی اجرا شود‌ شاهد ویراژ وسایل نقلیه فاقد بیمه نخواهیم بود. خطای بزرگ در اجرای قانون این است که چون بیمه‌گریزان اطمینان دارند به هنگام تصادف، صندوقی به نام تامین خسارت‌های بدنی تامین خواهد کرد منابع آن را بیمه‌گذاران قانون‌مدار پرداخت می‌کنند، باعث شده تا دیگر نهادهای قانونی هم برای جلوگیری از تردد وسایط نقلیه فاقد بیمه احساس مسئولیت نکنند. آنچه مهم است این است ‌که بیمه مرکزی در مقام یک ضلع مهم در اجرای قانون بیمه شخص ثالث، مطالبه‌گر باشد و نه حاشیه‌نشین و نظاره‌گر. چنان که این نهاد مسئولیت صیانت از حقوق بیمه‌گذاران را دارد و نباید به راحتی از پرداخت خسارت بیمه‌گریزان از یک صندوق بین‌نسلی، حاکمیتی و پشتیبان صنعت بیمه، راضی باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید