• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192576
+
-

نگاه دینی

فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی

سگ برای مقاصد مختلف از قبیل پاسبانی خانه و گله و برای شکار و همچنین مقاصد پلیسی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ ولی از آنجا که موجود آلوده‌ای است و ممکن است بیماری‌های مختلفی را به انسان منتقل سازد، از آنچه به‌صورت فرهنگ سگ‌بازی غربی دیده می‌شود، جلوگیری کرده است. در عین حال، اسلام اجازه نمی‌دهد حتی سگ‌های ولگرد را آزار کنند؛ مگر اینکه به‌صورت خطری درآیند. غذا دادن به آنها نیز کار خوبی است.

احادیث امام صادق (ع)
 قَالَ یکرَهُ أَنْ یکونَ فِی دَارِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ الْکلْبُ. ناپسند است در خانه مرد مسلمان سگ باشد.
 لَا تُصَلِّ فِی دَارٍ فِیهَا کلْبٌ إِلَّا أَنْ یکونَ کلْبَ صَیدٍ، وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً، فَلَا بَأْسَ، وَ إِنَّ الْمَلَائِکه لَا تَدْخُلُ بَیتاً فِیهِ کلْبٌ وَ لَا بَیتاً فِیهِ تَمَاثِیلُ وَ لَا بَیتاً فِیهِ بَوْلٌ مَجْمُوعٌ فِی آنِیه.
 نماز مگذار در خانه‌ای که در آن سگ است؛ مگر اینکه سگ صید باشد و دربی به رویش بسته شود، در این صورت اشکالی ندارد.

بیان قبح سگ‌بازی در کلام امام حسین (ع)
در سیره و سخنان معصومین(ع) سگ بازی زشت تلقّی شده و سگ‌بازان سزاوار ملامت‌اند. نقل شده هنگامی که امام حسین(ع) در پاسخ کسی که از بیعت با یزید سؤال می‌کند می‌فرماید: «من هرگز با یزید بیعت نخواهم کرد، چون یزید مردی است فاسق که فسق خود را آشکار کرده، شراب می‌نوشد، سگ بازی و... می‌کند و ما خاندان رسول خداییم.» در این کلام امام(ع) سگ بازی را از مواردی می‌داند که فسق یزید را آشکار می‌کند.


حقوق سگ به‌عنوان یک حیوان
بزرگان دینی ما، با اینکه به نجاست سگ معتقد هستند، امّا ظلم به این حیوان را روا ندانسته‌اند و حق و حقوقی برای آن قائل شده‌اند. در بعضی از روایات از اذیت و آزار سگ منع شده، در دسته‌ای دیگر به اطعام و سیراب‌کردن سگ توجه شده است. براساس این روایات، رعایت حقوق سگ به این معنا نیست که او را مونس و همبازی خود قرار دهید، بلکه با رسیدگی به آب و غذایش و آزار نرساندن به او، حقوقش را رعایت می‌کنید.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید