• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192502
+
-

آقای دکتر،پشت ترازوی مهربانی

آقای دکتر،پشت ترازوی مهربانی

بهاره خسروی

حمید امین، شاگرد مکتب پدری است که همیشه به کسب رزق و روزی حلال تأکید و توصیه می‌کرد که مبادا کسی دست خالی از مغازه بیرون برود.

حمید امین، کاسب خوشنام محله انبارنفت است. آقای امین با داشتن مدرک دکتری روانشناسی و سال‌ها فعالیت و مشاوره در این رشته، همچنان به حرفه قصابی و کسب‌وکار آبا و اجدادی‌اش وفادار مانده و چراغ مغازه پدر را روشن نگه‌داشته است. حمید امین، با یادی از پدر سر صحبت را با مرور روزهای کودکی‌اش باز می‌کند: «قصابی حرفه مورثی در خانواده ماست و به آن افتخار می‌کنیم. حرفه بزرگان زیادی مانند صدرالمتالهین قصابی بود. پسر ارشد خانواده بودم و اغلب کتاب به‌دست همراه پدرم به کشتارگاه می‌رفتم و این باعث تعجب بسیاری بود. دنبال علاقه‌ام رفتم و درس خواندن را تا رسیدن به بالاترین مدارج علمی و دکتری روانشناسی ادامه دادم.»


ترازوی رو به مشتری سنگین باشد
حمیدخان با وجود اینکه با ادامه تحصیل مسیر زندگی و حرفه‌اش تغییر کرد و در کلینیک‌های مشاوره مشغول فعالیت شد، اما حرفه قصابی را رها نکرد و همچنان در ساعت‌های فراغت از کار، کنار پدر مرحومش بود. او شاگرد مکتب پدری بود که همیشه به کسب رزق و روزی حلال تأکید داشت و مهم‌ترین توصیه‌اش در این مسیر، سنگین‌کردن کفه ترازو به سود مشتری بود.

رسمی که از «مرشدچلویی» به یادگار ماند
پدر و مادر آقای امین هر دو اهل محله مولوی و بچه‌محل «مرشدچلویی» معروف بازار تهران بودند. این کاسب بامرام به تأسی از «مرشدچلویی»، اوایل کار توزیع گوشت رایگان را به‌تنهایی شروع کرد، اما به‌مرور خیّران زیادی پای‌ثابت این کار خداپسندانه شدند:«کم‌نیستند افراد بی‌ریایی که یک گوسفند کامل را به نیت کمک به نیازمندی قربانی می‌کنند تا دوست یا همسایه‌ای سر گرسنه زمین نگذارد. شاید کسانی توان مالی چندانی نداشته باشند، اما وقتی صحبت کمک به نیازمندان به میان می‌آید خالصانه پیشقدم می‌شوند.» امین با توجه به سابقه سکونتی و اطلاع از وضعیت زندگی بسیاری از اهالی، در گوشه یخچال مغازه در بیشتر مواقع بسته‌های یک‌کیلویی در نایلون‌های سیاه برای کمک به نیازمندان دارد و به‌نحو مقتضی آنها را به‌دست نیازمندان می‌رساند.

حال خوب با کار خوب
آقای امین درباره اهمیت کمک به دیگران و تأثیرات آن در زندگی چنین می‌گوید: «در واقع با انجام کار خیر، اول حال خودمان خوب می‌شود. اینکه دعای خیر هرچند به‌ظاهر کوچک و به‌اندازه یک «خدا خیرت دهد» پشت سرمان باشد در گرفتن حس و روحیه خوب اهمیت وصف‌نشدنی دارد. به همین دلیل به انجام کار خیر و کمک به دیگران، توصیه‌های فراوانی در حوزه دین و اخلاق می‌شود.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید