• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1925
+
-

هوای تمیز تهران تنها 20ساعت دوام آورد

با آغاز هفته و افزایش تردد وسایل نقلیه به‌رغم همه ناپایداری‌های جوی، هوا برای گروه‌های حساس ناسالم پیش‌بینی می‌شود

هوای تمیز تهران تنها 20ساعت دوام آورد

سید‌محمد فخار/ خبرنگار:

   باد و باران آخر هفته تنها 20ساعت توانست در برابر وسایل نقلیه آلاینده تهران مقاومت کند و روند آلودگی هوا بار دیگر آغاز شد. در پی ناپایداری‌های جوی که عصر پنجشنبه در تهران آغاز شد و به بحران 8روزه آلودگی هوا پایان داد، آلودگی هوای پایتخت سیر نزولی و صعودی خود را در شرایطی طی کرد که خودروها به‌دلیل شب یلدا در خیابان‌ها تردد زیادی داشتند و موجب شدند لطافت هوای تهران حتی یک روز هم دوام نیاورد. پنجشنبه عصر شاخص کیفیت هوای تهران تا عدد 184پیش رفت که در نوع خود طی سال‌های اخیر رکورد محسوب می‌شود اما با آغاز بارش‌ها و وزش باد غربی شرقی، طی 5ساعت هوای تهران به شرایط سالم و شاخص 87رسید. باد همچنین در آغاز بامداد جمعه هوای تهران را به شاخص 49و هوای پاک رساند و تهرانی‌ها 2ساعت هوای پاک تنفس کردند اما از ساعت 2روند افزایش آلودگی بار دیگر سیر صعودی گرفت و از شاخص 52تا 81را 9ساعته پیمود. همچنین از ساعت 16هوای تهران به شاخص 104 و هوای ناسالم برای گروه‌های حساس رسید تا عمر باد و باران تنها 20ساعت دوام داشته باشد و روند تردد خودروها، همچنان کفه آلاینده‌های مضر را سنگین‌تر نگه دارند.

 

10روز آلوده درتهران

از 23آذر که آخرین دوره آلودگی هوای تهران آغاز شد، تا دیروز هوا 6روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 3روز ناسالم برای همه بود و طی پیش‌بینی‌ها امروز نیز دهمین روز متوالی آلودگی هوای تهران به‌رغم همه بادها و بارش‌ها خواهد بود. طی 10روز براساس آنچه در سیاهه انتشار منابع آلاینده تهران آمده، روزانه حدود 2هزار تن گازها و ذرات آلاینده در تهران تولید و 85درصد آن از اگزوز وسایل نقلیه منتشر می‌شود. همچنین کارخانجات، پالایشگاه‌ها و سایر منابع ثابت، 15درصد از آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند. بدین‌ترتیب طی 10روز متوالی آلودگی هوا، حجم انباشت آلاینده‌ها باید به رقمی حدود 20هزار تن برسد. البته باد و باران اخیر موجب شد اندکی از انباشت آلاینده‌های خطرناک در آسمان شهر کم شود.

هفته با آلودگی هوا آغاز می‌شود

در پی بحرانی شدن آلودگی هوای تهران طی هفته گذشته، این پرسش وجود دارد که آیا دامنه این بحران پس از تعطیلی 4روزه مدارس و زوج و فرد شدن از در منازل کاهش یافته یا خیر؟ آنگونه که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اقدامات مذکور تنها مسکنی برای آلودگی هوای همان روزها بوده و هیچ اثری بر آلودگی هوای روزهای پیش‌رو ندارد. حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری گفت: نتایج حاصل از پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی برای شهر تهران حاکی از افزایش میزان ناپایداری جوی در روز جاری (شنبه 2دی) نسبت به روزهای پیشین بوده و در برخی ساعات وزش باد مؤثر با بزرگی بین 3تا 5متربرثانیه انتظار می‌رود.

  کاهش آلودگی هوا در برخی شهرها

ورود سامانه بارشی به کشور موجب کاهش آلایندگی در برخی کلانشهرهای کشور شد. اوایل هفته گذشته حدود 10شهر کشور درگیر آلودگی هوا بودند که روز پنجشنبه این تعداد به 5شهر تهران،  تبریز،  اهواز،  کرج و قم محدود شد. البته آتش‌سوزی تالاب میقان در استان مرکزی هم روز گذشته هوای شهر اراک را به وضعیت ناسالم رساند. براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از اواخر وقت امروز سامانه بارشی جدیدی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که می‌تواند در کاهش آلودگی برخی شهرهای کشور مؤثر باشد.

 

 خودروها هوای تهران را به کما بردند

 

در پی وقوع زلزله چهارشنبه شب تهران، پایتخت‌نشینان پس از خروج از منازل به استفاده از خودروهای شخصی روی آوردند که همین مسئله آلودگی هوای پایتخت را تشدید کرد. تغییرات ساعتی ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون تهران چهارشنبه ظهر روی عدد ۱۵۸ و هوای ناسالم برای همه قرار داشت اما روند استفاده از وسایل نقلیه از چهارشنبه شب و بعد از وقوع زلزله تا صبح پنجشنبه موجب شد شاخص به نزدیک شرایط بسیار ناسالم و نزدیک عدد ۲۰۰ برسد. همچنین غلظت منواکسید کربن در همین مدت به نحو مؤثری افزایش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید