• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192463
+
-

لاله‌های پرپر

بازخوانی اتفاق‌های تروریستی جنوب شرق کشور به بهانه شهادت 5 مرزبان در سراوان

گزارش
لاله‌های پرپر

اشرار مسلحی که از طریق مرز پاکستان قصد نفوذ به کشور را داشتند، با رصد و پایش نیروهای مرزبانی فراجا در هنگ مرکزی سراوان روبه‌رو و پس از درگیری با مرزبانان ناچار به فرار به سمت پاکستان شدند. در این حمله 5مرزبان فراجا شهید و 2مرزبان دیگر زخمی شدند. براساس گزارش‌ها حال یکی از مجروحان نیز وخیم است. حمله تروریست‌های «جیش‌الظلم» نخستین و آخرین حمله به نیروهای مرزبانی فراجا و هنگ مرزی سراوان نیست و سال‌هاست که تروریست‌های این گروهک به‌دلیل ضعف طرف پاکستانی در کنترل مرز، با نفوذ به مرزهای کشور با مأموران مرزبانی ایران درگیر می‌شوند.

جیش‌الظلم از کجا آمد؟
گروه جیش‌الظلم پس از اختلافات درونی در جندالله و دستگیری عبدالمالک ریگی تشکیل شد. این گروه به رهبری صلاح‌الدین فاروقی در مرزهای ایران و پاکستان فعالیت می‌کند. پیش از این، نام این گروه در ماجرای ربودن مرزبانان میرجاوه شنیده شد. مقام‌های امنیتی ایران اعلام کردند این گروه در ماجرای حمله به یکی از واحد‌های سپاه در نیکشهر دست داشته است. اعدام ۱۶تن از نیروهای جیش‌العدل سبب شد این گروه تروریستی فعالیت های خود را علیه مردم و نیروهای ایرانی تشدید کند. این گروه عملیات ربودن ۵مرزبان ایرانی را در سال ۹۲ انجام داد؛ عملیاتی که منجر به شهادت جمشید دانایی‌فر شد. جیش‌العدل در واقع ادامه همان گروه جندالله است و اقدامات تروریستی زیادی را علیه کشورمان سازماندهی کرده است.

بیانیه فراجا
پس از حمله تروریستی به مرزبانان در سراوان، برخی گزارش‌ها از شهادت 6مرزبان کشورمان در این حمله خبر دادند. دادستانی مرکز استان نیز در بیانیه‌ای از شهادت 6مأمور مرزبانی خبر داد، اما ساعتی بعد مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای از احیای موفقیت‌آمیز یکی از مجروحان این حادثه به نام رضا برجی خبر داد و آمار نهایی شهدای این حمله را 5نفر عنوان کرد. در این بیانیه از گروهبان یکم شهید «حسین بادامکی»، گروهبان‌یکم شهید «علی‌غنی باتدبیر»، سرباز وظیفه شهید «محمد جمالزاده»، سرباز وظیفه شهید «یونس سیفی‌نژاد» و سرباز وظیفه شهید «ناصر حیدری» به‌عنوان شهدای این حادثه تروریستی یاد شده است.

سوابق شرارت در سیستان و بلوچستان
عبدالمالک ریگی را شاید بتوان نخستین تروریستی به شمار آورد که اقدامات تروریستی‌اش را در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب می‌داد و از این کار نیز ابایی نداشت. او با تاسیس گروه «جندالشیطان» در سال1384 اقدامات تروریستی خود را با گروگان گرفتن 9مرزبان ایرانی آغاز کرد. او برای رسیدن به خواسته نامشروع خود یکی از گروگان‌ها را به شهادت رساند و درنهایت مجبور به آزادی 7نفر دیگر شد. واقعه کشتار 22نفر در آستانه نوروز سال1385در جاده زابل به زاهدان در منطقه‌ای به نام تاسوکی، دومین عملیات تروریستی این گروهک بود که مسئولیت آن را بر‌عهده گرفت. وزیر وقت کشور در آن سال ریگی را یکی از عوامل سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس نامید که در حمایت از آنان این اقدامات را مرتکب می‌شود. پس از آن گروهک تروریستی جند‌الله در 23اردیبهشت 1385در محور بم به کرمان در منطقه دارزین، با بستن راه خودروهای عبوری 34نفر را به شهادت رساند. حمله به اتوبوس سپاه در سال 85، حمله به پاسگاه سراوان و به‌شهادت‌رساندن سردار شوشتری، معاون نیروی زمینی سپاه از دیگر اقدامات تروریستی او بود. در نهایت این تروریست، حین عبور از آسمان ایران که با اسم مستعار انجام می‌شد، از سوی سپاه پاسداران دستگیر و در نهایت با حکم دادگاه به دار مجازات آویخته شد.

انتظار ایران از پاکستان
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به اقدام تروریستی اخیر در مرز سراوان همزمانی آن با دیدار هیأت بلندپایه پاکستانی به ریاست شهباز شریف، نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح طرح‌های‌ بازارچه مشترک مرزی و انتقال برق در مرز «پیشین» را اقدامی هدفمند علیه امنیت و منافع 2کشور دانست. او با محکوم کردن این اقدام شرورانه، از دولتمردان پاکستان خواست هرچه سریع‌تر به توافقات 2کشور برای سرکوب گروه‌های تروریستی جامه عمل بپوشانند. سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: هدف گروه‌های تروریستی ایجاد خلل در امنیت مرزهای مشترک و امنیت مردم مرزنشین 2کشور است.

پیامی برای برخورد با تروریست‌ها
در پی حمله تروریستی صورت گرفته از سوی تروریست‌های جیش‌الظلم مستقر در پاکستان، سخنگوی دولت ایالت بلوچستان پاکستان حمله تروریستی به نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در سراوان را محکوم کرد. خانم «فرح عظیم‌شاه» هدف از این اقدام تروریست‌ها را توطئه شیطانی برای تخریب روابط برادرانه پاکستان و ایران عنوان کرد و افزود: زمان آن فرارسیده است که دولت‌ها و ملت‌های ایران و پاکستان با هم پیامی قوی به این عناصر بدهند. این مقام ایالتی پاکستان تأکید کرد چنین رفتار ناجوانمردانه‌ای نمی‌تواند خللی در روابط دوستانه ما با جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید