• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19244
+
-

محمدعلی مورد عفو ملوکانه قرار گرفت

این یک خصوصیت بارز و مبرهن درباره دونالد ترامپ است؛ اینکه او تاریخ نمی‌داند. جدا از دروغ‌هایی که برخی کارشناسان سیاست داخلی و خارجی در خود آمریکا از حرف‌های او بیرون کشیده‌اند و آمار آن بسیار بالاست، گاف‌هایی که بیانگر کم‌اطلاع بودن او در رشته تاریخ دارد موجب شده وجهه و محبوبیت چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در افکار عمومی پایین بیاید. او از زمانی که در مراسم تحلیف حدود 500روز پیش سوگند یاد کرد و قدرت را در دست گرفت، تاکنون 3251دروغ یا ادعای گمراه‌ کننده مرتکب شده است یعنی روزانه به‌طور متوسط 5/6دروغ. حالا نوبت گاف تاریخی او درباره محمدعلی یا همان کاسیوس کلی افسانه‌ای است. رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در خطایی تاریخی ادعا کرد: «محمد‌علی کلی را عفو می‌کنم.» او روز جمعه گذشته گفت قصد دارد مرحوم محمدعلی‌ کلی، اسطوره بوکس را که در سال1967 از رفتن به سربازی و حضور در جنگ با ویتنام خودداری کرد و به همین دلیل در همان دوران در دادگاه محکوم شد مورد عفو قرار دهد. این عادت ترامپ است که مثل پدرهایی که با بچه سرکش خود سروکار دارند با دیگران برخورد می‌کند. او به‌طور مثال درباره کیم اون رهبر کره‌شمالی انگار که یک پدر می‌خواهد با تحکم به بچه‌اش چیزی را حالی کند و در عین حال به او وعده بدهد حرف می‌زند و به‌طور ناگهانی از چندین معاهده بین‌المللی خارج می‌شود. ترامپ بعد از ملاقات عجیب با کیم کارداشیان بار دیگر خودش را در جایگاه یک عفوکننده قرار داد و یک پیرزن زندانی را به درخواست کارداشیان عفو کرد و او را از زندان رهانید. ران تویل، وکیل خانواده محمد‌علی در گفت‌وگو با سی‌‌ان‌ان، رسانه مورد خشم رئیس‌جمهور آمریکا گفت که هیچ تماسی بین ترامپ و خانواده محمد‌علی‌ وجود نداشته است. او گفت: «از اینکه آقای ترامپ این موضوع را در نظر دارد سپاسگزار است، ولی‌ بخشش لازم نیست. دادگاه عالی‌ آمریکا محکومیت محمد‌علی‌ را در سال ۱۹۷۱ به اتفاق آرا لغو کرد، و بنا بر این محکومیت وجود ندارد که نیاز به بخشش داشته باشد.» اصلا بخشش به چه کار می‌آید برای فردی که سال‌هاست از اتهام خود تبرئه شده و اتهام دیگری به او وارد نشده و اصلا دو سال تمام است که دیگر زنده هم نیست تا قرار باشد مورد عفو قرار بگیرد یا محکوم شود. ترامپ درحالی که قبل از حضور در اجلاس گروه7 در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفته بود: «دارم به محمدعلی فکر می‌کنم و برخی دیگر که احکام ناعادلانه‌ای در دادگاه‌ها گرفته‌اند.» 
ترامپ هفته گذشته خودش را هم مورد عفو قرار داده بود! او در توئیتی که واکنش‌های تندی را در‌پی داشت نوشته بود: «همان‌گونه که از سوی بسیاری حقوق‌دانان بیان شده است، من حقی مطلق «اختیار کامل» برای عفو خود را دارم، اما هنگامی که هیچ کار نادرستی انجام نداده‌ام چرا باید چنین کنم؟ در همین حال، جست‌وجوی بی‌پایان توهم درمورد همکاری من و روسیه برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، که از سوی ۱۳دموکرات عصبی و درگیر با خود پیگیری می‌شود تا زمان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ادامه می‌یابد!» لارنس ترایب، استاد قانون اساسی دانشگاه هاروارد، موضع ترامپ درمورد حق عفو خود را «چرند و حقوق خیالی خواند.»
او چند روز قبل درباره وضع کردن تعرفه‌های گمرکی علیه فولاد و آلومینیوم کانادا باز هم گافی تاریخی داده و گفته بود: «چون انگلیسی‌ها کاخ سفید را در ۱۸۱۲ آتش زدند، من تعرفه‌های گمرکی علیه کانادا وضع کردم.» او در گفت‌وگوی تلفنی با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در ۲۵مه گفته بود: «مگر شما نبودید که کاخ سفید را آتش زدید؟» که این اشاره به جنگ سال1812 بریتانیا و نه کانادا علیه آمریکا بود که سربازان ملکه کاخ سفید را به آتش کشیده بودند آن‌هم در تلافی حمله آنها به یورک واقع در استان اونتاریو در کانادای فعلی! 

این خبر را به اشتراک بگذارید