• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19237
+
-

دوری و دوستی!

دوری و دوستی!

لیتوانی، دهمین و آخرین حریف تیم‌ملی ایران قبل از شروع رقابت‌های جام‌جهانی 2018 بود. این نبرد که پشت درهای بسته برگزار می‌شد، با برتری ایران به‌پایان رسید تا پسران کی‌روش برای آخرین‌بار قبل از مسابقه حساس با مراکش محک بخورند. ایران در 10مسابقه تدارکاتی، 7بار پیروز شد اما رقبای تیم‌ملی، تیم‌های چندان قدرتمندی نبودند. ترکیه، روسیه و تونس، سرشناس‌ترین حریفانی بودند که تیم کی‌روش در مقابل‌شان به‌میدان رفت. در همین بازه زمانی، نبرد با پرو، لیبی، یونان و کوزوو نیز لغو شد تا سرمربی تیم‌ملی با جمله «هیچ‌کس حاضر نیست با ما بازی کند!» توجه رسانه‌های دنیا را به طرف ایران بکشاند. برنامه آماده‌سازی ایران، یک برنامه ایده‌آل نبود اما در شرایط فعلی، امکان برگزاری دیدارهایی بزرگ‌تر برای تیم‌ملی وجود نداشت اما سوال اینجاست که تیم‌های همگروه ایران در جام‌جهانی بعد از قطعی‌شدن حضورشان در این تورنمنت، روبه‌روی چه حریفانی قرار گرفتند؟ آیا برنامه دیگر تیم‌های آسیایی جام‌جهانی نیز، از رقبای بزرگ خالی بود؟ 
   مراکش( 5 مسابقه) 
بعد از آخرین مسابقه مرحله مقدماتی جام‌جهانی، مراکش 5دیدار دوستانه برگزار کرد. این تیم البته در رقابت‌های قهرمانی آفریقا نیز حاضر بود اما بدون لژیونرها و ستاره‌هایش در این جام شرکت کرد. صربستان، ازبکستان، اوکراین، اسلواکی و استونی، نام‌هایی هستند که ثابت می‌کنند برنامه تدارکاتی تیم رنار نیز چندان فوق‌العاده نبوده است. به‌جز صربستان، هیچ تیم دیگری در فهرست دیدارهای دوستانه مراکش، در جام‌جهانی2018 حاضر نیست. مراکش با 4‌پیروزی و یک تساوی در این 5دیدار، با روحیه بالا خودش را برای جام‌جهانی آماده می‌کند. 
   اسپانیا (6مسابقه) 
لاروخا قدرت‌اش را در دو مسابقه دوستانه با کاستاریکا و آرژانتین به رخ کشید. شاگردان لوپتگی 5بار دروازه کاستاریکا را باز کردند و در برابر آرژانتینی که لئو مسی را در ترکیب نداشت، 6گل به‌ثمر رساندند. در 4بازی دوستانه دیگر اما خبری از اسپانیای فوق‌العاده و مهارنشدنی نبود. تساوی با روسیه، آلمان و سوئیس و شکست دادن تونس در آخرین ثانیه‌ها، نتایج دیدارهای دوستانه دیگر اسپانیا بود. آنها در اردوهای آماده‌سازی در کنار کمپ‌های کشور خودشان، به روسیه و آلمان سفر کردند. 
   پرتغال (7مسابقه) 
یک ماه بعد از صعود به جام‌جهانی، پرتغالی‌ها عربستان را در اولین دیدار دوستانه در هم کوبیدند. پسران سانتوس در یک برنامه فشرده، با تیم‌های قدرتمند قاره‌های مختلف روبه‌رو شدند تا آمادگی لازم را برای جام‌جهانی به‌دست بیاورند. آمریکا، مصر، هلند، تونس، بلژیک و الجزایر رقبای دیگر پرتغال در دیدارهای دوستانه به شمار می‌رفتند. شکست سنگین در برابر هلند، برای پرتغالی‌ها نگران‌کننده به‌نظر می‌رسید اما برد مقتدرانه در جدال با الجزایر، هواداران این تیم را به آینده امیدوار کرد. سانتوس به گفته خودش تنها دو حریف اروپایی را در برنامه دیدارهای تدارکاتی پرتغال گنجاند تا زمان بیشتری را برای شناخت تیم‌های آفریقایی صرف کند. 
   عربستان(13 مسابقه)
عربستانی‌ها شهامت برگزاری دیدارهای دوستانه با تیم‌های بزرگ را داشتند و از افزایش شکست‌های‌شان قبل از رسیدن به جام‌جهانی، نمی‌ترسیدند. آنها باخت‌های زیادی را در این مسیر تجربه کردند اما به‌خاطر نمایش‌های خوب‌شان در جدال با ابرقدرت‌ها، مورد تحسین قرار گرفتند. عربستان در آخرین مسابقه دوستانه، به سختی و با نتیجه دوبریک مغلوب آلمان شد. درست مثل نتیجه‌ای که در نبرد با ایتالیا پشت‌سر گذاشته بود. آنها به بلژیک، بلغارستان و پرتغال هم باختند اما از این بازی‌ها به خوبی استفاده کردند تا به نقاط ضعف‌شان پی ببرند. آنها همواره در جام‌های جهانی برای رقبا زنگ تفریح بوده‌اند اما این نسل از فوتبال عربستان، تفاوت‌های زیادی با گذشته دارد. 
   ژاپن (8 مسابقه)
سامورایی‌ها در حالی مهیای اولین بازی در جام‌جهانی می‌شوند که در 7مسابقه  تدارکاتی اخیر طعم پیروزی را نچشیده‌اند. آبی‌ها بعد از تساوی با مالی، 3شکست پیاپی را در جدال با اوکراین، غنا و سوئیس تجربه کردند. در برنامه تدارکاتی این تیم، نام‌های بزرگ‌تری نیز وجود داشتند. نام‌هایی مثل بلژیک و برزیل که به خوبی ژاپن را قبل از جام‌جهانی محک زدند. ژاپن در دیدارهای تدارکاتی‌اش تنها نیوزیلند را شکست داده و همین موضوع نگرانی‌ها را در ژاپن در مورد این تیم افزایش داده است.
   کره جنوبی(12 مسابقه) 
درست مثل ایران، کره جنوبی نیز در مسیر آماده‌سازی برای جام‌جهانی با بزرگ‌ترین تیم‌های ملی دنیا برخورد نکرد. به‌نظر می‌رسید کمیت دیدارهای تدارکاتی برای این تیم، مهم‌تر از کیفیت این مسابقه‌ها باشد. آنها اولین اردوی جام‌جهانی را با شکست خوردن از روسیه کلید زدند و در ادامه با تونس، مراکش، کلمبیا، صربستان، مولداوی، جامائیکا، لاتویا، ایرلند شمالی، لهستان، هندوراس، بوسنی و بولیوی روبه‌رو شدند. نتایج ضعیف تیم‌ملی کره‌جنوبی در این دیدارهای تدارکاتی، بیشتر از هر بازیکن دیگری سون هیونگ مین را تحت فشار قرار داده است. بازیکنی که در تاتنهام می‌درخشد اما در تیم‌ملی هنوز درخشش چندانی نداشته است. 
   استرالیا (4 مسابقه)
در بین آسیایی‌ها تعداد دیدارهای تدارکاتی هیچ تیمی به اندازه استرالیا کم نبوده است. کانگوروها ناچار بودند برای رسیدن به روسیه 4مسابقه پلی‌آف با سوریه و سپس هندوراس برگزار کنند و همین دیدارها برنامه اردوهای نهایی‌شان برای جام‌جهانی را به تاخیر انداختند. استرالیا بعد از صعود به جام‌جهانی، تنها 4دیدار دوستانه برگزار کرده است. 4نبرد با نروژ، کلمبیا، جمهوری چک و مجارستان. آنها با این بازی‌ها، آمادگی‌شان را برای صعود از گروه فرانسه، دانمارک و پرو محک زدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید