• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192362
+
-

حل ناترازی‌ها در برنامه هفتم

چهره روز
حل ناترازی‌ها در برنامه هفتم

‌داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه، مسئله‌محور است، گفت: مسائل کشور احصا و برای هر مسئله تدبیر اندیشیده شده است. به‌گفته او، نگاه اصلی این برنامه حل ناترازی‌ها در کشور و رفع ناترازی در بودجه مستلزم اصلاح ساختار سند دخل و خرج سالانه کشور است. برای رفع ناترازی در بخش پولی و بانکی هم نظام بانکی باید اصلاح و اختیارات بانک مرکزی افزایش یابد. منظور همچنین توضیح می‌دهد که ناترازی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی به یک پدیده مخاطره‌‌آمیز تبدیل شده و جهت رفع ناترازی در حوزه انرژی هم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیاد دارد. ‌همچنین ناترازی در بخش پولی و بانکی داریم که نیازمند اصلاح نظام بانکی و افزایش اختیارات بانک مرکزی است.
حالا با توجه به این فهرست ناترازی‌ها، کافی است به اهداف برنامه هفتم به روایت معاون اول رئیس‌جمهور دقت شود که گفته هدف‌گیری برای تک‌رقمی‌شدن نرخ تورم، بهبود ضریب جینی، چابک‌سازی دولت، بازنگری سیاست‌های جمعیتی، توسعه عدالت اقتصادی، تکیه بر ظرفیت‌های کشور در زمینه‌های اقتصاد دیجیتال، دریا، نفت، معدن و پتروشیمی در این برنامه دیده شده است. محمد مخبر توضیح می‌دهد: کنترل تورم و معیشت مردم با حل ناترازی‌ها برطرف می‌شود و با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم به‌دنبال جلب سرمایه‌گذاری‌ها و تامین مالی در پروژه‌های نفت و گاز هستیم.
بازخوانی اظهارات دولتمردان پیشین در هنگام رونمایی از برنامه‌های توسعه کشور نشان می‌دهد که بین اهداف و آرزوهای سیاستمداران با واقعیت‌های اقتصادی فاصله زیادی هست و فهرست‌کردن اولویت‌ها و تلاش برای رسیدن به هدف‌های از پیش‌ ترسیم‌شده بدون دقت در منابع مالی و سرمایه‌گذاری نشان خواهد داد که مسیر آنگونه که گفته می‌شود، آسان نخواهد بود.
اقتصاد ایران با چالش‌ها و ناترازی‌های شدید در ابعاد مختلف مواجه است و بدیهی است که نمی‌توان آنها را در 5سال رفع کرد. با این حساب لازم است که ابتدا منابع مالی پایدار و ضدتورمی را برای اجرای برنامه‌ها و اولویت‌ها پیدا کنیم و بعد دنبال اجرا برویم. واقعیت این است که 5سال برنامه هفتم، یک دوره کوتاه اما حساس و کلیدی است. فرصت برای تصمیم‌گیری سخت و دقیق هم اندک است. پس به جای حرکت روی ابرها، باید روی زمین گام برداشت و درست تصمیم گرفت.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید