• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192200
+
-

تجارت مرزنشینان بدون تشریفات گمرکی

بازارچه خرده‌فروشی «راسک»‌ در مرز ایران و پاکستان راه‌اندازی شد و 2 بازارچه مرزی دیگر در این استان راه‌اندازی خواهد شد

گزارش
تجارت مرزنشینان بدون تشریفات گمرکی

گروه ایرانشهر

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری صبح روز پنجشنبه، 28اردیبهشت، به سیستان‌وبلوچستان سفر کرد. هدف این سفر پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی «توسعه سواحل مکران»، آغاز رسمی آبگیری سد کهیر، عملیات آبرسانی روستایی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اعلام شده بود. در این سفر اما اتفاق مهم دیگری هم افتاد. رئیس‌جمهوری در این سفر و با حضور «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان بازارچه مرزی پیشین را در شهرستان راسک به‌عنوان یکی از ‌بازارچه‌های در حال راه‌اندازی میان ایران و پاکستان را افتتاح کرد.‌

بازارچه خرده‌فروشی چیست؟
 بازارچه پیشین به‌عنوان نخستین بازارچه مشترک خرده‌فروشی از 6بازارچه مرزی خرده‌فروشی در حال ساخت در مرز مشترک ایران و پاکستان افتتاح شد. بازارچه‌های خرده‌فروشی برای تأمین معاش مرزنشینان راه‌اندازی می‌شوند و تاجران در آن جایی ندارند. مرزنشینان ‌می‌توانند در این بازارچه‌ها هر هفته تا سقف 400دلار بدون تشریفات گمرکی اقدام به تجارت کنند‌کالاهای وارداتی شامل 120قلم کالا از پاکستان و دربرگیرنده میوه‌های گرمسیری، برنج و البسه است. همچنین می‌توانند کالاهایی را از استان صادر کنند.‌غرفه‌های موجود در بازارچه‌های مرزی فقط و فقط به مرزنشینان اختصاص خواهد یافت تا تبادلات تجاری در آن صورت گیرد.

حذف تدریجی مشاغل کاذب
مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان این بازارچه را یکی از مصوبه‌های سفر قبلی رئیس‌جمهوری به استان می‌داند و به همشهری می‌گوید:‌ این بازارچه 6300نفر از مرزنشینان را تا شعاع 50کیلومتری تحت‌پوشش قرار می‌دهد که طی آن مرزنشینان می‌توانند تا سقف 1300دلار در‌ماه کالا از پاکستان وارد و همزمان تا سقف 1300دلار در‌ماه کالا از ایران خارج کنند.
آنطور که مبین‌علی میر توضیح می‌دهد؛ 6300 خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده  فروشی پیشین بهره‌مند خواهند شد که این بهره‌مندی شامل معافیت مالیاتی و گمرکی است.
به‌گفته وی، درمجموع 9بازارچه مرزی با رویه‌های مختلف در استان فعال هستند، اما این بازارچه نخستین بازارچه با رویه خرده‌فروشی و مختص مرزنشینان است.
مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان از در دست ساخت بودن 2بازارچه خرده‌فروشی مرزی دیگر در ریمدان و کوهک خبر می‌دهد که احتمالا تا 2‌ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند و 3 بازارچه هم با پاکستان توافق شده که هنوز جانمایی نشده‌اند.
هرچند سود تجارت مرزی برای مرزنشینان با قاچاق سوخت متفاوت است، اما میر تأکید می‌کند همه این کارها برای رونق معیشت مرزنشینان و حذف مشاغل کاذب در مرز است و به همین دلیل هم هست که در حال حاضر 1300وانت سوخت‌بر در میرجاوه در بازارچه مرکزی مشغول به‌کار هستند.
مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: با آغاز فعالیت این بازارچه خرده‌فروشی، تجارت در مرز پیشین رونق می‌گیرد و باعث اشتغال مرزنشینان می‌شود. این اتفاق خوشایند رقم خواهد خورد تا علاوه‌بر تأمین معیشت مرزنشینان بتوانیم با توزیع عادلانه درآمد برای مرزنشینان امنیت پایدار ایجاد کنیم. در آینده‌ تصمیم‌های جدیدی برای رونق معیشت مرزنشینان انجام خواهد شد.

فعالیت مجدد بازارچه میرجاوه  
علاوه بر بازارچه رسمی پیشین و بازارچه‌های در دست ساخت، فروردین امسال بود که خبر رسید بازارچه مرزی میرجاوه پس از 3 سال تعطیلی با حضور مسئولان ایران و پاکستان بازگشایی شده است. بازارچه مرزی میلک در حوزه سیستان هم 127هزار خانوار مرزنشین را تحت‌پوشش قرار داده است.
به‌گفته مدیر بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان، یکی از اهداف احداث بازارچه‌های مرزی تسهیل روند مبادلات تجاری 2کشور و جلوگیری از قاچاق کالا عنوان شده است که با راه‌اندازی مجدد بازارچه میرجاوه، روزانه ۱۰۰کامیون کالاهای خود را به کشور پاکستان انتقال خواهند داد و برای 1500نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

***
ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به‌وجود زیرساخت‌های حمل‌ونقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار می‌کند. کراچی مهم‌ترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود.

مکث
همکاری ایران و پاکستان در مرز
رئیس‌جمهوری پس از مراسم مشترک افتتاح بازارچه مرزی مند-پیشین، در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با همسایگان، بر ضرورت گسترش روابط ۲کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.
‌سیدابراهیم رئیسی ساخت 7بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط 2کشور دانست و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.
وی با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تأکید کرد. رئیس‌جمهوری حضور نخست‌وزیر پاکستان و هیأت همراه در نقطه صفری مرزی با ایران را نشانه پایداری امنیت در جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ممکن است برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی به‌دنبال ناامن کردن مرزهای 2کشور باشند که این مسئله حساسیت دولت پاکستان را می‌طلبد.  شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس‌جمهوری و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز 2کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با اشاره به اهمیت تامین امنیت مناطق مرزی 2کشور، بر عزم دولت پاکستان برای ریشه‌کنی ناامنی در این منطقه تأکید کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید