• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19220
+
-

جمع‌آوری متکدیان اراک در دور باطل

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری اراک: انتظار داریم دادستانی برخورد قاطعانه‌تری با متکدیان داشته باشد




صبا خایانی|  اراک- خبرنگار:

با وجود اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر هنوز متکدیان در معابر مختلف اراک جولان می‌دهند و بسیاری از آنها به چهره‌های شناخته شده‌ شهر تبدیل شده‌اند که اگر یک روز آنها را نبینیم تعجب می‌کنیم! از سوی دیگر در چند سال گذشته بسیاری از کوکان نوزاد که در آغوش مادران متکدیشان بودند در همین خیابان‌ها بزرگ شده‌اند و حالا در سر چهارراه‌ها اسپند دود می‌کنند. 

در سال‌های گذشته طرح‌ها و برنامه‌های متعددی برای ساماندهی متکدیان اراک ارائه شده که تقریباً ماهیت اکثرا برنامه‌ها یکنواخت بوده و بعد از جمع‌آوری، دوباره متکدیان به معابر باز    گشته‌اند. یکی از طرح‌ها، قرار مستمری چند ده هزار تومانی برای متکدیان شهر بود که در رقابت با درآمد چند صد هزار تومانی و یا میلیونی در ماه عملا یک طرح شکست خورده محسوب می‌شود. البته ناگفته نماند در کنار این افراد نیازمندانی نیز هستند که به دلیل بیماری یا کهولت سن توانایی کار کردن ندارند و مستمری اندک نهادهای حمایتی کفاف مخارج زندگی و درمان آنها را نمی‌دهد که برای این بخش نیز برنامه حمایتی مناسبی دیده نمی‌شود.


هیچ دستگاهی مسئولیت متکدیان را نمی‌پذیرد

کارشناس خدمات شهری شهرداری اراک می‌گوید: طبق آیین‌نامه وظیفه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان بر عهده شهرداری است. ساماندهی به این معناست که وضعیت افراد از نظر تحت پوشش نهادهای حمایتی بودن مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که تحت پوشش نباشند به این نهادها معرفی و در شرایطی که برای بار دوم دستگیر شده باشند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

«مهدی صالحی نظام‌آبادی» به همشهری بیان می‌کند: یکی از مشکلاتی که درباره افرادی که بیش از یک بار جمع‌آوری می‌شوند و طبق قانون مجرم هستند، وجود دارد، این است که تقریباً هیچ‌کدام از دستگاه‌ها مسئولیت آنها را نمی‌پذیرد. در چند سال اخیر مکاتبه‌هایی انجام گرفته و این مشکل تا حدودی برطرف شده است و حالا این افراد به دادگاه تحویل داده می‌شوند. از سوی دیگر نیروی انتظامی مسئول نظم و امنیت است. 

در واقع نیروی انتظامی باید متکدیان مجرم را دستگیر کند و به دادگاه تحویل دهد، اما این اقدام به شهرداری که یک نهاد خدمات‌رسان است، محول می‌شود. صالحی اظهار می‌کند: متکدیان از سوی شهرداری جمع‌آوری و تعیین تکلیف می‌شوند، اما چند روز بعد همان متکدی که مجرم بوده در خیابان‌های اراک به کار خود ادامه می‌دهد. در واقع ما درگیر یک دور تسلسل باطل در این زمینه هستیم.


تحمیل هزینه به شهرداری تنها نتیجه طرح جمع‌آوری متکدیان 

کارشناس خدمات شهری شهرداری اراک می‌گوید: حدود 50 درصد متکدیان خانم هستند و برای جمع‌آوری متکدیان از نیروی کارگری شهرداری استفاده می‌کنیم و اگر حادثه‌ای برای این کارگر شهرداری اتفاق بیفتد هیچ نهادی پاسخگو نیست. متکدیان در اولین مرحله مقاومت می‌کنند، اما دفعات بعد هیچ مقاومتی ندارند. وعده‌ای غذای گرم دریافت می‌کنند و بعد هم دوباره به کار خود ادامه می‌دهند.
 اخیراً بهزیستی و کمیته امداد اعلام کرده‌اند اگر متکدی به کار خود ادامه دهد از پوشش این نهادها خارج می‌شود. 2 نکته در خصوص این تصمیم وجود دارد، متکدی به مستمری اندک این 2 نهاد توجه ندارد و درآمد بیشتری از راه تکدی‌گری به دست می‌آورد که در این صورت قطع مستمری بازدارنده نیست. نکته دوم هم در خصوص جدی نبودن این تصمیم است و نهادهای مذکور قاطعانه برخورد نمی‌کنند. باید بپذیریم که درباره برخورد با متکدیان به ساز و کار مشخص‌تر و جدی‌تری نیاز داریم و برنامه فعلی تنها تحمیل هزینه به شهرداری است و هیچ اثری در جامعه  ندارد.


اطلاع‌رسانی جمع‌آوری متکدیان باید قوی‌تر انجام شود

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار اراک نیز می‌گوید: جمع‌آوری متکدیان با همکاری دستگاه‌های مرتبط در حال پیگیری است و در دوره‌های مشخص این عملیات در اراک انجام می‌شود، اما به هر حال نمی‌توان ادعا کرد با این اقدامات تمامی متکدیان جمع‌آوری و تعیین تکلیف می‌شوند.
«علیرضا زارعی» بیان می‌کند: یکی از اقدامات اطلاع‌رسانی در این باره است. در صورتی که   اطلاع‌رسانی در سطح وسیع انجام شود و پوشش خبری مناسبی داشته باشیم متکدیان احساس ناامنی می‌کنند و این راهکار بر کاهش حضور متکدیان در شهر تأثیرگذار است.

وی ادامه می‌دهد: در مرحله بعد انتظار داریم دادستانی برخورد قاطعانه‌تری با متکدیانی که برای بار دوم دستگیر می‌شوند، داشته باشد. در صورتی که برخورد قاطعی نشود متکدی بعد از بازداشت موقت دوباره به کار خود ادامه می‌دهد. برخی از این افراد وضعیت مالی مناسبی دارند و در واقع تکدی‌گری شغل آنهاست، اما عده‌ای واقعا از نظر مالی با مشکل مواجه هستند که در خصوص این افراد باید برنامه حمایتی مناسبی در نظر گرفته شود. زارعی اظهار می‌کند: به هر حال فرمانداری طبق وظیفه قانونی در این زمینه همکاری دارد و متکدیان با همکاری دستگاه‌های مرتبط جمع‌آوری و تعیین تکلیف می‌شوند.


متکدی را نمی‌توان بدون صدور حکم بازداشت کرد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز می‌گوید: اینکه مردم انتظار داشته باشند فرد با جرمی مانند تکدی‌گری فوراً روانه زندان شود، انتظار قانونی نیست.    
«حجت‌اله درودگر» بیان می‌کند: بر اساس قانون برای متهم به هر جرمی به جز جرم‌هایی مانند قتل، بعد از تفهیم اتهام، قرار صادر می‌شود که بین مردم به عنوان وثیقه و ضامن شناخته می‌شود. بر این اساس متهم می‌تواند از این امکان استفاده و آزاد شود که بر اساس قانون است و قاضی باید این مراحل را انجام دهد. بعد از انجام این فرایندها متهم در اسرع وقت و در همان روزهای اول آزاد می‌شود. بعد از این مرحله رای صادر و ابلاغ خواهد شد که در این مرحله هم متهم حق اعتراض دارد و درخواست در دادگاه تجدید نظر بررسی و در مرحله بعد حکم به اجرای احکام ارجاع داده می‌شود.

درودگر اظهار می‌کند: قاضی مجاز نیست که متکدی را قبل از مراحل ذکر شده و صدور حکم بازداشت کند. باید توجه داشت که برخورد قانونی و قضایی آخرین مرحله است. موضوع تکدی‌گری نیاز به بررسی و انجام اقدامات کارشناسی و متعددی دارد تا این مسأله به صورت ریشه‌ای حل شود. در غیر این صورت اقدامات قهری و قضایی به تنهایی بازدارنده ارتکاب جرمی مانند تکدی‌گری نیست. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بیان می‌کند: یکی از مسائلی که باید به آن پرداخته شود موضوع فرهنگ‌سازی است. مردم نباید به متکدیان کمک مالی کنند. این روش به مرور باعث می‌شود تکدی‌گران درآمد نداشته باشند و در شهر کمتر دیده شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید