• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192121
+
-

دلار در مسیر نزول

ارز
دلار در مسیر نزول

‌آمار‌ها نشان می‌دهد سرعت شیب نزولی قیمت دلارکه هفته دوم اسفند‌ماه سال قبل آغاز شده این روز‌ها افزایش یافته و فقط ظرف دو هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا 8درصد افت کرده است. به گزارش همشهری، صعود ناگهانی قیمت دلار در پاییز پارسال به تلاطم‌های اقتصادی منجر شد و این افزایش بلافاصله اثرش را روی  دارایی‌های مختلف برجای گذاشت. به‌طور سنتی هر زمان که قیمت دلار افزایش می‌یابد سایر دارایی‌ها نیز متناسب با رشد قیمت دلار افزایش می‌یابند. پاییز پارسال نیز که قیمت دلار به سرعت رشد کرد قیمت طلا، مسکن و خودرو بلافاصله رشد کردند و این موضوع به افزایش نگرانی‌ها منجر شد. با این حال آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از هفته دوم اسفند سال قبل وارد شیب نزولی شده و این شیب نزولی اکنون بیشتر شده است.

‌سابقه رشد دلار از پاییز پارسال
آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال 1401تا پایان شهریور فقط 18درصد رشد کرده بود و با 4هزارو 810تومان افزایش از 26هزارو 880تومان به 31هزارو 690تومان رسید بود.  اما با آغاز پاییز شیب صعودی قیمت دلار یکباره بیشتر شد و قیمت هر دلار آمریکا ابتدا وارد کانال 40و سپس 50هزار تومان شد و ظرف مدت کوتاه با 33هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای سال در هفتم اسفند‌ماه سال قبل به 60هزار تومان رسید.
این ارقام نشان می‌دهد که قیمت هر دلار آمریکا در سال گذشته و تا هفته نخست اسفند‌ماه بیش از 123درصد رشد کرده بود. اما از هفته دوم اسفند‌ماه با تغییر سیاست‌های ارزی ورق برگشت و شیب قیمت دلار نزولی شد و ظرف 2هفته گذشته سرعت نزول قیمت دلار افزایش یافته است.

‌افزایش سرعت نزول
طبق آمار‌های موجود سرعت شیب نزولی قیمت دلار این روز‌ها افزایش یافته و ظرف دو هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا4هزارو 400تومان معادل 8درصد افت کرده است. با این میزان نزول قیمت هر دلار آمریکا به کانال 51هزار تومان سقوط کرده است. برآورد می‌شود با تداوم روند نزولی فعلی قیمت هر دلار آمریکا بتواند وارد کانال 50هزار تومان شود.
از نظر تکنیکی چنانچه قیمت هر دلار آمریکا بتواند به زیر 50هزار تومان نزول کند سرعت نزول دلار بیشتر خواهد شد. تحلیلگران بر این باورند که یکی از دلایل نزول قیمت دلار گشایش سیاسی با کشور‌های منطقه است و چنانچه این روابط سیاسی با سایر کشور‌ها نیز گسترش یابد احتمالا قیمت دلار با نزول بیشتری مواجه می‌شود. همچنین به‌نظر می‌رسد انتشار برخی اخبار ظرف دو هفته گذشته مبنی بر آغاز مذاکرات احیای برجام نیز بر بازار ارز تأثیر گذاشته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید