روابط عمومیها؛ پیشقراولان تحقق «مدیریت مشارکتی»
مجید باقری*
هرچند روز 27اردیبهشت را «روز جهانی ارتباطات و روابطعمومی» نامگذاری کردهاند، اما در عصر ارتباطات، هر روز «روز ارتباطات و روابطعمومی» است. به رسم مرسوم، این روز را به همه فعالان این عرصه بهویژه همکاران خدوم و کارآمد روابطعمومیها در یکایک بخشهای مدیریت شهری تهران تبریک عرض میکنم. ارتباطات و روابطعمومی به مثابه «علم هنرمندانه» و «هنر عالمانه»، تخصص درهم آمیختن علم ارتباطات با هنر ارتباطات برای تولید همدلی و انسجام درون سازمان با «برون سازمان» است؛ همدلی و اتحادی که ضروریترین پیشنیاز برای رشد و تعالی سازمان بهشمار میرود تا بتواند باکیفیتترین خدمات را به جامعه ذینفعان و مطالبهگران ارائه کند. به یقین، اطلاعرسانی حرفهای و صادقانه بهعنوان «حقالناس» [حقوق شهروندی] از مصادیق بارز تکریم شهروندان و یکی از شاخصههای «مدیریت مشارکتی» است و فلسفه اصلی حیات روابطعمومیها در شهرداری تهران، ادای بیکم و کاست این حقالناس است. بیتردید یکی از حساسترین، سختترین و پیچیدهترین عرصههای کاری روابطعمومیها در کشور ما، عرصه مدیریت شهری تهران است؛ روابطعمومیها در شهرداری تهران بهعنوان یک سازمان بزرگ با خدمات گسترده و متنوع شبانهروزی، مجاهدانه و صادقانه خدمت میکنند و به شوق رضایت شهروندان، خدمات بیوقفه همکاران مدیریت شهری در بخشهای گوناگون را متعهدانه اطلاعرسانی میکنند. روابطعمومیها در خانواده شهرداری تهران، شریان حیاتی و موتور محرکه تحقق همه طرحها و برنامهها بهویژه «مدیریت مشارکتی» در پایتخت و ضامن تحقق این دغدغه استراتژیک دکتر زاکانی، شهردار محترم تهران هستند؛ از این رو، ضمن تشکر از همه همکاران عزیزم در عرصه روابطعمومی شهرداری تهران که از زمان طرح این موضوع از سوی شهردار محترم، مسئولانه آن را محور فعالیتهای حرفهای خود قرار دادند، باور دارم که در سالجاری نیز با تمرکزی دوچندان بر این مهم، در مسیر تحقق آن قدمهای مستحکمی بر خواهند داشت.